Jobhurt 11 Postad 12 December , 2015 .. eller Sheet to Tiller kanske det heter. Tycker att ämnet kräver en ny tråd. Hittade ett enkelt och väl åskådligörande klipp : Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 12 December , 2015 (redigerade) Klart intressant alternativ/komplement till en autopilot tycker jag. Här är en, eller snarare 16, filmklipp till; https://www.youtube.com/watch?v=FQNBlrg0VyI&list=PL2653033374E36D77 Ändring, fel länk. Mackey Redigerad 12 December , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 December , 2015 Trevligt. tänkte meka dit sånt på min båt, fast på rattstyrning, borde funka lika bra. Hann inte eftersom jag fick lite andra bestyr att stå i. 2016 kanske. Autopilot e ju ok men när vinden vrider och man vill ha lång styrledig bog så är nog vindstyrning bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 13 December , 2015 Trevligt. tänkte meka dit sånt på min båt, fast på rattstyrning, borde funka lika bra. Hann inte eftersom jag fick lite andra bestyr att stå i. 2016 kanske. Autopilot e ju ok men när vinden vrider och man vill ha lång styrledig bog så är nog vindstyrning bättre. Intressant Håller med om att det borde gå att få till något även på en båt med rattstyrning även om det på engelska heter sheet-to-tiller. Det gäller ju att få till tillräckligt stora rattutslag på något vis, men hur. Ett kvarts varv går säkert att ordna och kanske även 1/3 varv. Tror du det räcker? Mackey PS Det kan nog vara bra att kombinera "vindstyrning" med någon form av larm för kursavvikelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 13 December , 2015 (redigerade) Vissa vindroder är ju kopplade till en trissa på ratten om man har sådan styrning. Det är väl bara att koppa detta till en sådan? Sen gör man justeringen "tvärtom". Bungyn justeras på samma vis som han(vilket var ett smart sätt) och repet som går till boomen justeras där med något block med skotlås eller dylikt Redigerad 13 December , 2015 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 December , 2015 Rattstyrning är inget hinder. Tvärtom får man samma moment oberoende av roderutslag. Snörena får ligga i ett "remhjul" och styra med kraften från ett segel. Har testat detta lite halvhjärtat men det kräver lite längre bogar än de vi haft. Jag förstår hur det ska funka och det är bara tiden och intresset. Kortare bogar på ett par dygn som vi seglat är man tillräckligt sysselsatt ändå. Veckolånga seglingar blir långtråkiga och bra pyssel med lite snören, gummisnoddar, trissor och hävstänger. Det jag försökte med var att överföra kraften från ett av storsegelskotets rep. Exempel: Ett gummisnöre drar i ratten och försöker få båten att falla. Kraften ökar i storskotet när vinden fyller seglet och båten styr upp i vind. Skotet blir slappare så gummisnöret blir starkare än skotet så båten faller. Så ligger båten och styr i en mer eller mindre slingrande gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 14 December , 2015 Oh! Det här väcker fina minnen! Sök lite i forumet om du vill ha lite underhållning blandat med några matnyttiga smulor i ämnet. :-) Caribic: Kräver ju visserligen vindinstrument och autopilot som pratar samma språk, men många autopiloter kan ju styra i alla fall hjälpligt på vindriktning eller vinkel tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 December , 2015 Jo.. såklart man kan lösa det elektromekaniskt men ren fysik där krafterna jobbar samspel e bra mkt fetare... tycker jag. På ratten blir det ju enkelt att justera gummistropp/fjäder-kraft kontra kraft från det man utnyttjar från vind. Det blir ju en del uväxling åxå både i växel mellan ratt å roder plus periferi kontra centrum på rattekrar. Sen e frågan om man ska ta kraft från bom eller genua? hoppas få chans att trixs lite med det i sommar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 December , 2015 (redigerade) Den här boken, som finns online på nedanstående länk, brukar dyka upp i sammanhanget. Förklarar även fysiken kring segling och hur man balanserar båten på ett bra sätt. Har själv inte provat självstyrningen dock! http://www.jesterinfo.org/selfsteeringforsailingcraft.html Redigerad 15 December , 2015 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser