Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Kalman

Dumma frågor om V-botten å plyfa durk.

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hallåj därute.

Nu kommer jag med dumma frågor o funderingar om gummuibåtar. När man tittar i annonserna så verkar det som om plyfa botten är billigast, sedan kommer de med uppblåsbart V-botten med separat luftficka. En sån har jag testat. Nästa steg är det som jag tolkat som riktig RIB, med fast glasfiber V-botten. Rätt?

 

En fråga som jag ställde mig var att plyfabotten, skaver inte det mot gummit så det nöter hål?

Varför man har v-botten förstår jag.Men kan man inte lägga i en plyfaskiva uppepå den uppblåsbara V-botten?

Vad händer? Gnager sönder?

Å i så fall om man "fixerar" den så den inte gnager mot botten måste man inte ändå ha nått runt kanterna? Typ en uppsplitsad gummislan eller likn?

 

Vafför däfför undrar ni? Jo, vissa familjemedlemmar upplever det som besvärligt å tappar fotfästet/balansen medan en plyfadurk fungerar.

 

Sedan vet jag inte om jag är gammaldags men jag upplever att det är lättare att handskas med en vanlig jolle. Fast gummijollen har ju större bärighet å kantrar inte lika lätt men är samtidigt svåra att kliva ombord i för personer som inte likt mig har kvar vigheten som en apa. Är det hela en vanesak bara? En fördel med gummijolle är att man behöver inte vara rädd om den slår emot grannens fina blanka fribord.

 

En annan fundering, kolla bilden jag skickat upp. Som vanligt ärligt stulen  från cyberrymden. En smart lösning att släpa gummijollen. Min fråga är, kan man kliva ombord å sedan efter det lossa "förtöjningarna". Tänker på folk som har svårt med balansen å så. Ni, eller du, som har den här lösningen -- hur funkar det?

Min gummijolle har inte  desa två "koner" som sticker ut baktill. Kan det vara ide att fixa till en sådan anordning?

 

Nyfiken på edra svar å tankar/åsikter.

 

Snart vänder det å närmare segling igen. :)

 

 

post-72750-0-71080200-1449767377_thumb.jpg

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du måste bestämma dig för hur du vill använda och transportera jollen för att kunna ringa in svaret.

 

Är det bara stabilitet för familjemedlemmar att kunna kliva i och ur dingen kan det ju kvitta om det är plyfa-durk eller alu-durk (dyrare).

 

Sen, om du dessutom vill köra dingen med motor, då är V-botten bra (oavsett material och durk). Sen, om du vill orka lyfta upp dingen för hand och lägga den på fördäck då brukar (har jag för mig) durklösa dingar med uppblåsbar botten vara bäst. Skall du istället kunna packa ihop dingen går väl det lättast med plyfa- eller aludurk som man kan ta ur. Skall du dra dingen efter båten går den väl rakast med v-botten.

 

Om man tittar på Erlandsons, SeaSea och liknande så är allt löjligt prispressat. Givetvis borde det gå att ordna en dinge med upplåsbar V-botten och lös durk (plyfa eller alu), men rent stabilitetsmässigt blir det lite (inte helt, men lite) tårta på tårta vilket också påverkar jämförpriset negativt. Därför tror jag dessa återförsäljare väljer bort sådana lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten gummibåt som har haft uppblåsbar durk.

 

Slarvpelle som jag är, lät jag gummibåten ligga surrad på pontonbryggan för länge en höst. Vid nåt tillfälle blåste det runt 35 m/sek. Allt löst i gummibåten försvann. De tvåplyfaskivorna, Toft och bräda för att hålla ner den korven som trycker ner V-botten samt även korven fastnade på vågbrytaren, medans den uppblåsbara durken försvann.

 

Sågade till ett par plyfaskivor, och för att de inte skulle skava mot själva gummibåten klädde jag kanterna med liggunderlag. Har fungerat bra i ett par år.

 

Den uppblåsbara durken skall ju pumpas stenhård, men visst skulle man kunna lägga en plyfaskiva ovan på den.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför du ska lägga en plyfa över den uppblåsbara durken. Lackad plyfa är ju halare än en hårt pumpad gummidurk. Som Thalatta skriver så ska durken pumpas stenhårt och då är den stadig att gå på.

 

Om du lägger jollen med aktern mot badplattformen så blir det ett långt kliv när du ska kliva i. Jag lägger alltid jollen tvärs badplattformen när jag o frugan ska kliva i o frugan har lite svårt med balansen men har aldrig trillat i (ännu). Sen är modellen att sätta foten i jollen och succesivt flytta över tyngdpunkten utan att skjuta iväg jollen från badplattformen.

 

För att jollen inte ska vara ivägen vid tilläggningar så har jag satt ett par Fendfix "pulpitmodellen" på hanfoten som jag drar jollen i.

xl2.jpg

Fendfixarna krokar jag fast i överkant av pushpit och spänner till hanfotstamparna så att jollen hänger uppe på pushpiten. Sedan stör inte jollen i trånga lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du enar att du skulle kunna kliva ombord i gummibåten när den ligger som på bilden

post-72750-0-71080200-1449767377_thumb.j

så skulle jag svara nej på den frågan.

 

Några gånger går det säkert, men till slut tror jag något går sönder.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack för alla svaren, intressant.

 

Till Lintott, mellersta stycket i ditt svar, det är just det som min käre hustru inte klarar. Spelar ingen roll hur hårt V-botten är pumpad, hon kan inte gå på "gungfly".

 

Om man lackar plyfan så kan man ha lite sand i sista strykningen som halkskydd.

 

Meckey,  jag tänkte att den gummijolle jag pratar om har ingen kona baktill å den kan ligga väldigt nära badplattformen. De stadiga metallarmarna håller den väldigt stilla å man slipper "balansera" å flytta över tyngdpunkten som man skrev här ovan, det är just sådana akrobatiska saker jag vill komma ifrån. Å sedan inbillade jag mig att gummijollen inte sjunker undan, lutar, lka mycket som en hård jolle i samma situation..

 

Men från dessa tankar till att konstruera järntenarna å testa, det är för mycket jobb. Hur å vad skulle gå sönder tror du Mackey?

 

Alltså, det jag väger mellan är att fixa nån "fast" anordning som håller jollen medan icke viga personer kliver ombord samt ha en plyfadurk. Eller att avyttra gummijollen å skaffa en "vanlig" jolle.

 

Både har för övrigt sina för  å nackdelar. Det är för mycket besvär med att tömma jollen på luft å stuva undan på skärgårdsfärder. Men delvis upphissad på badplattformen är den kanske lättare att släpa än en hård jolle. Vanlig jolle har en viss förmåga att dunka in i andra båtar medan man försöker gå till någon brygga å så.

 

Men sen är det ju det att när hustru är med så backar jag in båten mot bryggan för det är avsevärt lättare att kliva ombord på akterdäcket än att klättra över ett rostfritt "stängsel", gymnastikredskap, där framme i höjden. (Det som kallas pullpit) Det är bara jag i familjen som sagt som har kvar apa händerna å fötterna å balansen. Fast backar jag in kan jag inte ha jollen i dessa metallfästen. Lite moment 22. Hemma lägger jag till långsides brygga så där äre inga problem.

 

Nån som har flera synpunkter å tips om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju alltid min gummibåt på släp. När jag skall gå in i hamn "hänger" jag alltid upp den på aktern, med "bogserlinan".

 

Nu tillhör jag väl inte den delen av mänkligheten som backar in båten mot bryggan.

 

Däremot har det hänt att jag lägger aktern mot bryggan, vid min permanenta båtplats, men det blir mer som en långsides förtöjning mot den enda Y-bomen.

 

I regel är de flesta båtar inte byggda för att vi som inte är helt rörliga skall kunna komma ombord eller iland. Har därför på de flesta av mina båtar gjort åtgärder för detta. Breddat peke. Öppnat upp pulpitar  och på min nuvarande monterat en plattför i fören - som ett indraget peke - och monterat en permanet stege  i fören (en stege som i sin andra funktion är ett Gennakerpeke)

 

Har man en gummibåt som man släpar och man skall lägga till med aktern, så får man väl innan man börjar backa in mot platsen, flytta gummibåten till fören. Det är väl inga problem för dig som fortfarande är lika vig som en apa. 

 

Själv har jag en permanent "bogserlina" på gummibåten, som är betydligt längre än min motorseglar. Då slipper jag lossa linans ytterände från knapen i aktern om jag hastigt behöver flytta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jo, klart att jag måste flytta den från aktern när jag skall backa in mot bryggan. Det har jag nästan räknat ut själv.....tror jag....kanske...  :D

Försöker bara spåna lite med olika scenarion å besvär å eventualiteter å jobb. Framförallt jobb. Vill helst inte ha mer än nödvändigt, helst lite mindre. Å allra helst inget alls. Å då blir det bara en lång lina att släpa så jollen går i nerförsbacke på aktervågen. Sen får man gå ombord bäst det går.

 

Håll ut....det vänder om en dryg vecka mot ljusare tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Kalman - man skall va lat när man jobbar. Dvs inte göra en massa onödiga saker, utan bara det som är nödvändigt.

 

Konstigt att jag själv aldrig kan leva som jag lär!?  :wacko:

 

Hur man bogserar gummibåten har ju inget med hur man säkrar båten till badbryggan när man skall kliva ombord.

 

Har du badbrygga!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar efter fler synpunkter? Jodå...

 

Om plyfa skaver sönder en gummijolle? Ja. Men det tar nog sisådär 15 år eller så.

( givet att du kan ha jollen ordentligt uppblåst, är den dåligt uppblåst så rör den sig mer = mer skav )

 

Här har du skälet till att en s.k. högtrycksdurk upplevs som lite mjuk. Det går nämligen inte att blåsa upp durken till tillräckligt tryck med de ganska klena pumpar som levereras med båten. Även om de har dubbelverkan eller två olika utblås. En rejäl pump kostar vad som helst mellan 1' - 3'    

 

Sedan är det frågan om hur du förvarar båten under säsong? En plyfa durk tar men inte gärna ur så ofta, bökigt. En högtrycksdurk kan man släppa ur luften och så är det bara att rulla...

( Inte så bara. Jag har en elektrisk pump som jag kan suga ur luft också med. Ovärderlig när jag till få ner volymen på jollen. Tidigare använde jag spännband men nu bara ett rep om paketet )

 

Alltså, har du jollen alltid uppblåst så spelar det hele ingen större roll. Annars är lätthanterlighet ju avgörande? Den mest lätthanterliga är ju de äldre typerna som hade en durk med lattor? Där vann du låg vikt, lätt att rulla ihop och slapp två moment ( blåsa upp korven under samt durken )

Men förlorade styvhet och att slippa lite vatten som plaskar runt fossingarna ( Ingen durk alls )

 

Det du mest frågar om är ju hur man gör det lätt att stiga ombord?

 

Finns bara ett svar på det. Det är alltid bökigt!
Men man kan underlätta. Dels genom att straffa in jollen hårt. Det blir ju långsides då och nästan alltid får man sätta sig ner och svinga över fötterna när man väl satt sig på jollens ponton. Däremot är det ju väldigt stabilt jämfört med en hård konventionell jolle som alltid kränger till.
Den lösning som många använder är ju två beslag som krokar ihop, en del limmas på gummijollen och den andra på badplattformen. Då sticker inte jollen när du kliver ombord och du slipper linan.
Vissa av dessa beslag, inte alla, gör också att du kan vika upp jollen mot akterspegeln ( utan motor )

 

Men du är ju uppfinnare. Att lägga jollen med sin aktern mot var intressant!

Kan du konstruera en utskjutande del från aktern/badbryggan som passar som hand i handske mot en gummijolles akter så kan du ju kliva rakt ner på durken? Måste vara det enklaste sättet!

 

Slutligen, ska du köra med motor mycket och aldrig tar upp jollen på däck och inte är känslig för vikt så är självklart en fast rib i glasfiber eller alu det absolut mest sjövärdiga och enklaste lösningen. Liiiite dyrare förstås men ska man ha det bästa så…. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack Funkis för ditt intressanta svar. Att ha gummijollen långsides å hasa sig ombord är uteslutet. Det måste bli badplattformen.

Jo Thallatha, jag har en sån.

Sedan var det tipset om   snapdavit. Genialiskt. Frågan är om det är bättre än den bild jag har ovanom här. Fördelen med snap är ju att man har inte jollen i vattnet alls. Men sedan så äre så att jag har en Fingal, det är en liten båt. Lägger jag jollen på tvärsan på aktern behöver jag ingen spinakker. :D

 

Det känns tryggt att läsa att hårdpumpad V-botten, får skaffa en bättre pump, samt lite liggunderlag runt kanten på plyfa skule lösa det hela. Om jag sedan "finner upp" en fastsättningsanordning som liknar den på bilden  å fungerar både som bogserare å som "hålla fast jollen medan hustru kliver ombord" så har jag kanske löst mina problem.

 

Det är lite tid kvar till säsongen så jag hinner smälta intrycken å tänka över det hela. Tack alla ni för svaren å ideerna.

 

Bif bilder. Obs själva stegen ner till vattnet från plattformen är inte monterat å syns ej på bilden. Att jag vill ha det hela helt uppfällbart beror på att jag måste backa in väldigt nära bryggan med aktern. Hela arrangemanget går att fälla ner från vattnet om man druttar i, bara dra i ett snöre. Det syns heller ej på dessa bilder.

 

Tack alla å God Jul.

post-72750-0-57326600-1450197683_thumb.jpg

post-72750-0-09770600-1450197701_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sedan var det tipset om   snapdavit. Genialiskt. Frågan är om det är bättre än den bild jag har ovanom här. Fördelen med snap är ju att man har inte jollen i vattnet alls. Men sedan så äre så att jag har en Fingal, det är en liten båt. Lägger jag jollen på tvärsan på aktern behöver jag ingen spinakker. :D

 

Det känns tryggt att läsa att hårdpumpad V-botten, får skaffa en bättre pump, samt lite liggunderlag runt kanten på plyfa skule lösa det hela. Om jag sedan "finner upp" en fastsättningsanordning som liknar den på bilden  å fungerar både som bogserare å som "hålla fast jollen medan hustru kliver ombord" så har jag kanske löst mina problem.

 

 

Jag tror inte heller att SnapDavit fungerar så bra på din båt. De kräver nog en lite bredare badplattform för att det ska fungera.

 

På förra båten så hade vi ingen badplattform. Jag brukade fästa en extra tamp i aktern på jollen och med den och bogserlinan så drog jag fast jollen med bredsidan mot aktern på båten. Jag klev ner först och när frugan backade ner för stegen så hade hon först båten att hålla i och skiftade sedan till att hålla i mig. Min vikt i jollen och att den var fastspänd mot aktern gjorde att den var hyfsat stadig att kliva ner i. Min fru har också lite svårt med balansen (men hon är ej hejare på kryssen och älskar att vara på sjön). Vi ligger ofta på svaj för att hon ska slippa att kliva iland på hala klippor, så vi använder jollen mycket. Hon har ännu aldrig fallit omkull vid ombordstigning till jollen.

 

Nu har jag insett varför vi har så olika uppfattning om stadgan i uppblåsbar jolledurk. Jag har en gammal handpump från en Metzeler gummibåt (de där orangegula som fanns på 70-80-talet). Det går att pumpa rätt hårt med den. Pumpen som var med till nuvarande jolle går snabbt att pumpa upp jollen med, men det blir inget tryck i den. Högtrycksdurkar tål väldigt högt tryck och jag pressar på den så att den blir knallhård. Du skulle kanske testa att låna eller köpa en pump som kan ge högre tryck innan du börjar experimentera med plyfaskivor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast tanken på en låsning till badplattformen är inte så dum.

 

Lägger du gummibåten med akterspegeln mot badplatformen och kan fästa gummibåtens fäste i akterspegeln kan det bli riktigt stadigt.

 

Dom fästena fixar du lätt tll av standarddelar. 

 

Måste du fästa i Gummibåtens pontoner är det ju en helt annan sak. Då skulle man sig kunna använda sig av Snap Davits. De finns ju en rad olika utförande beträffande både längd och höjd.

Fast det är ju inte gratis.

 

http://www.marineproof.se/produktkatalog.html?app=2&category=bsnap-davits-svenskab-1272

 

Vette katten om jag skulle lägga ut så mycket pengar, som Snap Davits kostar, på att få ner min fru i gummibåten     :huh:

 

Långsides förtöjning, eller fören mot bryggan. Har monterat en plattform i fören för att det skall finnas nån stans att sätta fötterna plus en permanent stege.

 

Har visserligen ingen badplattform i aktern, men en ganska bred badstege. Det kan nästan "va livet till låns" att ta sig ner i gummibåten vid bra väder. Är det lite sämre väder med en del sjö, är det nästan omöjligt.

 

Man är inte 20 år längre.  :unsure:

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...