johnerik 0 Postad 9 December , 2015 Hej! Under motordrift så trycks kylvatten ut ur expansionskärlet genom skvallerröret. Under 5 timmars drift ca 1,5 liter. Motorn är en sötvattenkyld Yanmar YSM 12 som suttit i båten sen 1975. Jag har provtryckt kylaren och konstaterat att den är tät. Kylningen fungerar som den ska vad jag förstår, motorn håller jämn temperatur, omkring 80 grader. Motorn är lättstartad. Om jag minns rätt så sjunker nivån i expansionskärlet något när motorn står men jag har inte behövt fylla på. Vattnet kommer ju från någonstans. Är det någon som kan förklara hur detta kan hänga ihop blir jag tacksam. Mvh John-Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 9 December , 2015 Hej! Under motordrift så trycks kylvatten ut ur expansionskärlet genom skvallerröret. Under 5 timmars drift ca 1,5 liter. Motorn är en sötvattenkyld Yanmar YSM 12 som suttit i båten sen 1975. Jag har provtryckt kylaren och konstaterat att den är tät. Kylningen fungerar som den ska vad jag förstår, motorn håller jämn temperatur, omkring 80 grader. Motorn är lättstartad. Om jag minns rätt så sjunker nivån i expansionskärlet något när motorn står men jag har inte behövt fylla på. Vattnet kommer ju från någonstans. Är det någon som kan förklara hur detta kan hänga ihop blir jag tacksam. Mvh John-Erik Om du inte behöver fylla på kan det ju inte vara "sötvatten". Rimligen är det sjövatten. Kanske läcker det i vakuumventilen? Eller någon slang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 9 December , 2015 Hej! Under motordrift så trycks kylvatten ut ur expansionskärlet genom skvallerröret. Under 5 timmars drift ca 1,5 liter. Motorn är en sötvattenkyld Yanmar YSM 12 som suttit i båten sen 1975. Jag har provtryckt kylaren och konstaterat att den är tät. Kylningen fungerar som den ska vad jag förstår, motorn håller jämn temperatur, omkring 80 grader. Motorn är lättstartad. Om jag minns rätt så sjunker nivån i expansionskärlet något när motorn står men jag har inte behövt fylla på. Vattnet kommer ju från någonstans. Är det någon som kan förklara hur detta kan hänga ihop blir jag tacksam. Mvh John-Erik Har du kollat ordentligt varifrån det läcker? Du skriver att det läcker ur skvallerröret på expansionskärlet. Det är nog inte så vanligt att det sitter skvallerrör på expansionskärlet... Det brukar bara vara ett plastlock med en slang från kylarlocket. Du avser inte skvallerrör från vacumventilen? Vacumventilen brukar kunna läcka vatten om den inte servas regelbundet (orginalvacumventilerna är en skitkonstruktion). Men om det är som du skriver att du har ett skvallerrör på expansionstanken så är enda stället som sjövatten kan komma in i motorn via värmeväxlaren. Det är enda stället där färskvatten och sjövatten är i närheten av varandra. Omfattade din trycktest hela värmeväxlaren med packningar (som inte rörts sedan testen)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 10 December , 2015 Nu är jag helt okunnig vad det gäller sånt här...men när jag läser första inlägget så låter det som om trådskaparen har samma lösning som jag för kylarvattnet, och då är det normalt att det kommer vatten, även om jag inte alls får de mängderna... Det har iaf rekommenderats i trådar här på MG. Det handlar om en ombyggd vacuumpump, se sidan 63 i denna länk: http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf Jag ber om ursäkt om detta är ett goddag yxskaft svar, har som sagt ingen koll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 10 December , 2015 Jag kan inte din motor direkt men hade en vän med liknande problem och där visade det sig att varmvattenberedaren hade frusit sönder vilket gjorde att sötvatten pressades in i kylsystemet och överfyllde expansionskärlet. Har du VVB och läckaget verkligen kommer från ditt sötvattensystem så kan det vara värt att koppla bort VVB för att se om det då upphör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnerik 0 Postad 15 December , 2015 (redigerade) Hej! Under motordrift så trycks kylvatten ut ur expansionskärlet genom skvallerröret. Under 5 timmars drift ca 1,5 liter. Motorn är en sötvattenkyld Yanmar YSM 12 som suttit i båten sen 1975. Jag har provtryckt kylaren och konstaterat att den är tät. Kylningen fungerar som den ska vad jag förstår, motorn håller jämn temperatur, omkring 80 grader. Motorn är lättstartad. Om jag minns rätt så sjunker nivån i expansionskärlet något när motorn står men jag har inte behövt fylla på. Vattnet kommer ju från någonstans. Är det någon som kan förklara hur detta kan hänga ihop blir jag tacksam. Mvh John-Erik Har du kollat ordentligt varifrån det läcker? Du skriver att det läcker ur skvallerröret på expansionskärlet. Det är nog inte så vanligt att det sitter skvallerrör på expansionskärlet... Det brukar bara vara ett plastlock med en slang från kylarlocket. Du avser inte skvallerrör från vacumventilen? Vacumventilen brukar kunna läcka vatten om den inte servas regelbundet (orginalvacumventilerna är en skitkonstruktion). Men om det är som du skriver att du har ett skvallerrör på expansionstanken så är enda stället som sjövatten kan komma in i motorn via värmeväxlaren. Det är enda stället där färskvatten och sjövatten är i närheten av varandra. Omfattade din trycktest hela värmeväxlaren med packningar (som inte rörts sedan testen)? Det är ur utloppet för överfyllnad på expansionskärlet som vatten kommer. Det är glykolblandat men du måste ha rätt när du skriver att enda stället som färskvatten och sjövatten är nära varandra är i expansionskärlet. Mitt trycktest gick till så att jag kopplade ihop utlopp och inlopp av färskvatten med en slang. Fyllde på vatten genom öppningen för locket. Lät kylaren stå orörd i flera veckor. Inget vatten försvann. Sen kopplade jag på tryckluft på utloppet till expansionskärlet en kort stund. Mätte inte trycket, höll bara munstycket mot röret men inte lufttätt. Vet inte hur högt tryck man vågar släppa på. Kollade på undersidan där sjövattnet är men kunde inte se någon fukt. Det blev väl inte en professionell kontroll så jag ska göra om den. Om kylaren är tät skulle läckande topplockspackning kunna ge samma symptom? Om topplockspackningen läcker borde väl det märkas på motortemperaturen? Jag har ingen klar minnesbild av hur mycket vattnet sjönk i expansionskärlet. Sjöreturvattnet från kylaren går till vacuumventilen och därifrån till avgasutloppet. Försöker bifoga några bilder men har problem med att få dem accepterade. Redigerad 22 December , 2015 av stavhammar Fixat in bilderna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 15 December , 2015 Hej! Under motordrift så trycks kylvatten ut ur expansionskärlet genom skvallerröret. Under 5 timmars drift ca 1,5 liter. Motorn är en sötvattenkyld Yanmar YSM 12 som suttit i båten sen 1975. Jag har provtryckt kylaren och konstaterat att den är tät. Kylningen fungerar som den ska vad jag förstår, motorn håller jämn temperatur, omkring 80 grader. Motorn är lättstartad. Om jag minns rätt så sjunker nivån i expansionskärlet något när motorn står men jag har inte behövt fylla på. Vattnet kommer ju från någonstans. Är det någon som kan förklara hur detta kan hänga ihop blir jag tacksam. Mvh John-Erik Har du kollat ordentligt varifrån det läcker? Du skriver att det läcker ur skvallerröret på expansionskärlet. Det är nog inte så vanligt att det sitter skvallerrör på expansionskärlet... Det brukar bara vara ett plastlock med en slang från kylarlocket. Du avser inte skvallerrör från vacumventilen? Vacumventilen brukar kunna läcka vatten om den inte servas regelbundet (orginalvacumventilerna är en skitkonstruktion). Men om det är som du skriver att du har ett skvallerrör på expansionstanken så är enda stället som sjövatten kan komma in i motorn via värmeväxlaren. Det är enda stället där färskvatten och sjövatten är i närheten av varandra. Omfattade din trycktest hela värmeväxlaren med packningar (som inte rörts sedan testen)? Det är ur utloppet för överfyllnad på expansionskärlet som vatten kommer. Det är glykolblandat men du måste ha rätt när du skriver att enda stället som färskvatten och sjövatten är nära varandra är i expansionskärlet. Mitt trycktest gick till så att jag kopplade ihop utlopp och inlopp av färskvatten med en slang. Fyllde på vatten genom öppningen för locket. Lät kylaren stå orörd i flera veckor. Inget vatten försvann. Sen kopplade jag på tryckluft på utloppet till expansionskärlet en kort stund. Mätte inte trycket, höll bara munstycket mot röret men inte lufttätt. Vet inte hur högt tryck man vågar släppa på. Kollade på undersidan där sjövattnet är men kunde inte se någon fukt. Det blev väl inte en professionell kontroll så jag ska göra om den. Om kylaren är tät skulle läckande topplockspackning kunna ge samma symptom? Om topplockspackningen läcker borde väl det märkas på motortemperaturen? Jag har ingen klar minnesbild av hur mycket vattnet sjönk i expansionskärlet. Sjöreturvattnet från kylaren går till vacuumventilen och därifrån till avgasutloppet. Försöker bifoga några bilder men har problem med att få dem accepterade. När det gäller problem med att lägga in bilder, så hade jag det också, jag kör Firefox. Fick tips här på MG att prova med Google Chrome eller IE, och vips då fungerade det (med Chrome). Men det kan också bero på bildstorleken. Dock hjälpte det inte på Firefox hur mycket jag än förminskade dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 15 December , 2015 Jag kan inte din motor direkt men hade en vän med liknande problem och där visade det sig att varmvattenberedaren hade frusit sönder vilket gjorde att sötvatten pressades in i kylsystemet och överfyllde expansionskärlet. Har du VVB och läckaget verkligen kommer från ditt sötvattensystem så kan det vara värt att koppla bort VVB för att se om det då upphör. Jag var så inne på bara motorn att jag inte tänkte VVB. Där är ju ytterligare ett ställe där motorns förskvatten kan möta annat vatten (i detta fallet färskvatten). Om TS kan ge lite mer information om han har tryckvattensystem och varmvattenberedare så kanske gåtan med stigande vattennivå kan lösas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser