Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
Wergis

Några frågor om AQAD40B

Rekommendera Poster

Mors medmänniskor.

Sitter och funderar över hur jag skall serva min diesel-Doris på bästa sätt.

Problemen för dagen är att den startar dåligt (men går sedan som en klocka) och läcker vid spridarna.

Funderar då på att ta bort dessa och testa/ rekonda dem.

Har hört att det är ganska lätt men då jag läser på nätet står det "anlita auktoriserad personal" överallt.

Vad säger ni? (Jag är rätt händig och van att mecka, borde klara det).

Finns det några fallgropar?

En annan sak är bränslepumpen..

På denna sida http://www.marinfakta.se/index.php?sida=aqad40b

hittade jag bra fakta om motorn.

Där står att membranet i pumpen kan slitas och detta ger startproblem. Kan ju vara detta som är felet på min motor? Byta hur?? Hittar ingen info.

Verkstadshandboken hittade jag på samma sida.

Denna är lite kryptisk??

Det står att oljefiltret skall bytas vid vartannat oljebyte (??).

Jag byter varje år..Hur gör ni?

Om bälgarna till drevet står det att de skall bytas var 3:e år?? Jag har hört vartannat förut: Vad säger ni?

Sitter på kammaren och har dessa motorfunderingar...Tacksam för lite inputt.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in pump och spridare till någon som har rätt utrustning, det kommer sluta där för dig för att få till det rätt.

Filter byter jag alltid vid oljebyten på hösten.

Bälgarna byts vid behov, d v s jag kontrollerar skicket på dem varje år och gör en bedömning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det var mest demontage/ återmontage av spridarna jag funderade över.

Test/ rekond får Regalservice göra.

Tack för synpunkter annars.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få ur spridaren kan vara lite trixig, då den gärna sitter fast ordentligt. Själv byggde jag mig ett verktyg med hjälp av muttern från ett gammalt spridarrör. På den svetsade jag en stång för förlängning och sen ett T handtag. Så fick jag ut dem.

Innan du tar ut pumpen ska du nolla motorn. Om detta brukar det stå i verkstadshandböckerna. Det är viktigt att inte röra motorn sen. Vid återmontering måste du justera in pumpen så att den öppnar spridaren vid rätt tillfälle, vill minnas att det heter insprutningsvinkeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insprutarna på 40-motorerna brukar inte sitta speciellt hårt. Oftast är det bara att lyfta ur dem, när man lossat oket. Membranet det tala om reparationsanvisningarna gäller matarpumpen. Om motorn är svårstartad kall, men går bra när den väl startat, kan det vara glödningen som inte funkar som den ska. Om du ska ta ur insprutarna kan du kolla glödningen genom att titta ner i hålen, samtidigt som någon vrider nyckeln till glödläge. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, flera jag pratat med hänvisar till glödningen i första hand för start-frågan.

Den startar bra då den är hyfsat varm.

Skall kolla dem senare.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man lite händig är AQAD40b en underbar motor att ha och arbeta med. Den är lätt meckad och fullständig verkstadshandbok finns både att köpa och ladda ned.

På min AQAD40b byttes spridare och pumpen fixades på el&diesel mycket nöjd med deras arbete. Matarpumpen demonteras och kollade men inte heller den felade.

Motorn går som en dröm när den väl startat. Men är svår att starta.

Däremot kan jag varmt rekommendera en uppgraderingsturbo. Jag köpte en steg 2 uppgradering och blev mycket, väldigt mycket positivt överraskad.

Om man dessutom ger den lite mer bränsle på pumpen blir det som en helt annan motor. Alla AQAD40b:s problem med varmgång och orkeslöshet försvann. Jag kunde köra med två storlekar större propeller lägre varv och högre marschfart än min tidigare topp fart.

Har du frågor hör gärna av dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tycks ha fått bra svar.

Men jag kan väl få tillägga att jag till en annan pentamotor, en TAMD30 lämnade in pump och spridare för renovering på en lastbilsverkstad, och jag betalade något mindre än hälften av vad auktoriserad VP-verkstad vill ha. Till den motorn visade det sig att det var standardkomponetenter monterade som man fann på motsvarande lastbilsmotorer. Och i grund och botten är det ju samma motorer om än i litet olika utföranden.

Jag har även låtit oberoende turboverkstäder renovera olika turboaggregat, bra mycket billigare än vad en utbytesturbo kostade då. Men det blev ju samma turbo utan uppgradering då, som kom tillbaka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sebtho: Tack för inputt.

Jag tror att turbon är uppgraderad av tidigare ägaren?

Pumpen är uppskruvad lite enligt uppgift.

Pratar du om 2 st olika pumpar?? Matarpumpen som du renoverade avser väl det "stora" härket på sidan.

Är den andra den lilla handmatarpumpen?

Den stora huvudpumpen läcker nog lite någonstans? Det var lite diesel på undersidan på den när jag kollade nu i höstas. Jag ger mig på den  i ett senare skede. Spridarna är ute nu.

Glödstiften: Kan man bara sätta en vanlig H4 mellan dem och + på batteriet för att se om de fungerar?

Georg: Tack för bra tips. Vet du någon sådan verkstad i Sthlm?

// M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, matarpumpen är den lilla som sitter nere i höjd med kamaxeln.

Den med handpumpen.

Den kollar man enklast genom att demontera och ledningarna hålla ett finger för sug för att kolla att den suger och ett finger på trycksidan förtryck.

Spridarpumpen måste kollas i testbänk.

Som Georg skrev görs det bäst på diesel verkstad inte marin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påverkas den av motorn eller är den bara för handpumpning?

// M

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den förser spridarpumpen med bränsle.

Jag kommer inte ihåg på rak arm vilket tryck en skall ge men dom säger att det är viktigt att den ger tillräckligt.

Den är mekanisk så är membranet helt och backventilerna hela och rena så brukar dom funka. Förr fanns det en rep. sats till dom men de togs bort. Utbytes pirat del kostar typ 1500:- så vårda den du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaret på din fråga är ja, den drivs av en nock på kamaxeln. Som den mekaniska bensinpumpen på en gammal hederlig förgasarmotor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för det.

Skall kolla den om problemen kvarstår sedan.

Repeterar min andra fråga om stiften:

Kan man sätta en vanlig H4-lampa mellan stiftet och + för att kolla det eller krävs det special-lampa?

// Mats W

Redigerad av Wergis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan kolla glödstiften med en lampa.

Men ta någon vanlig typ 12v 10w lampa.

Koppla loss strömskenan mellan stiften och kolla vart och ett försig med lampan mellan +12v och glödstiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon! Tack kompis.

Återkommer med mer frågor längre fram.

Nu får det firas Jul.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vänner, jag igen...

Spridarna är kollade (gratis) hos El & Diesel i Högdalen. Tack för den servicen.

De såg bra ut. Vet någon var man hittar en tydlig och högupplöst beskrivning på montaget?

Det sitter små brickor längst in under spridarna. Dessa skall bytas men jag märkte inte att de fanns där ?? De är välvda och välvningen skall vara åt rätt håll. En har tydligen suttit fel enligt teknikern.

Måste pilla ur dem och sätta i nya.

Det är också en kopparpackning som skall bytas men den har ett specifikt mått som jag måste härleda.

Detta börjar kännas lite avancerat och det krävs nu rätt info så att jag vet att jag gör rätt vid återmontaget. En bra guide sökes. Bilden i verkstadshandboken är ju kass. Någon som har bättre underlag?

// Mats W (Nojjig hemmapulare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er, spridarna är återmonterade nu.

Det var lite pilligt men det gick bra.

Lilla brickan mitt under spridaren satt kvar längst ned i hålet.

Fick ut den genom att sticka ned en skruvmejsel i brickans hål och kila fast dem på mejseln, då var de bara att lyfta upp.

Nya, lilla brickan återmonteras med bukten uppåt (De är skålade).

De träddes på en ståltråd i lämplig dim för att säkerställa att de landar nere i hålet med rätt sida upp.

Kopparbrickan som tätar i ytterkant är bara att lägga dit med ett finger.

Det tog lite tid då det är viktigt att göra rent i hålet ordentligt innan montage.

Resten av rören skruvads ihop fort. Det är lite läskigt för man vet inte hur hårt man törs dra.

Det är ganska mjukt gods. Provstart får visa om det är tätt ? :-)

Glödstift kan kollas med vanlig multimeter.​

Man tar bort strömskenan som förbinder dem, sedan sätter man multimeterns sift mellan glödstiftet och gods: Piper det så har man kontakt och glödstiftet är helt.

Ett var trasigt visade det sig.

Återkommer efter provstart.

/ Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...