Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
calle_p40

Hjälp mig välja rätt batterier

Rekommendera Poster

Hej jag är ny på det här med båtar, jag vet att det suttit 2 st batterier i min båt (Motorseglare) men där tar det stopp, hur mycket ampere behöver jag, ska det vara Agm eller räcker det med vanliga sk bilbatterier. ju mer jag läser om det desto svårare blir det.

Dom ska klara av att starta min md3b och ha ström till lampor, kyl, värmare, mobilladdare Inverter

Sitter en solcellspanel på taket.

räcker det med två av dessa? http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier/batterier-batterier/tudor-marinbatteri-80ah-12v

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Val av batteri beror i första hand på vilka elförbrukare du har och hur mycket du använder dem. Värmare och inverter är exempel på förbrukare som tömmer batteriet rätt snabbt om de står på konstant. Kylens förbrukning bör vara mindre än vad solcellen producerar. Räkna lite på effekter och inkopplingstider för olika förbrukare och gör en "batteribudget", så ser du hur snål du behöver vara med förbrukarna.

För att starta motorn behövs det inte så mycket effekt om motorn är i bra skick, startmotorn går ju en väldigt kort stund. Du ska bara se till att inte ladda ur batterierna så mycket att du inte har ström kvar för att starta motorn för då har du fått ett allvarligt problem..

Om du har hela batteribanken sammankopplad (inte separata start- och förbrukningsbatterier) så kan det vara bra att montera ett batteriskydd (Battery Brain är ett exempel på sådana produkter, det finns flera fabrikat http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html).Denna skyddar batterierna mot alltför djupa urladdningar så att du har ström kvar för motorstarten.

Tudors blåa marinbatteri är ju ett klassiskt blybatteri som gjort god tjänst i många båtar. Sedan finns det ju både billigare och dyrare alternativ att välja på. Varje båtägare är salig i sin tro på vilka val de gör i detta avseende så du kommer aldrig att få entydiga och helt sanna svar på din fråga (lite som du själv antyder i din fråga)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst de flesta trådarna angående detta och det verkar som om vanliga våta batterier oftast blir rekommenderade, även om AGM ibland faktiskt blir billigare över tid.

Jag har en bra kylbox i båten, laddar mobil/padda/Vhf, har ett par lampor och använder ibland, men ytterst sällan min autopilot som drar ström. Jag har två "vanliga" 75AH batterier i båten och de går aldrig under "normal" laddning utan är faktiskt nästan alltid fulla mha min 100w solcell.

Jag kommer montera en el-toa under vintern/våren och kommer pga den sätta in ett tredje batteri även om jag inte tror att det kommer behövas.

Som Lintott skrev ovan så kan du ju rada upp vilka förbrukare du har, är de inte många fler än mina så behöver du inte mer än 2 batterier i "normal" standard. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövs mer information för att ge bra tips. En sak, förbrukningsprofil, har redan efterfrågats. Hur du använder båten och vilka laddmöjligheter du har måste också vara känd för att några eventuella tips ska vara mer än vatten värda. Den som alltid ligger på landström klarar sig med ett mycket litet blybatteri. Den som vill ligga flera dagar i rad i naturhamn, och är ute även när det är dåligt väder, och vill kunna ladda sin batteribank snabbt under få gångtimmar behöver en stor bank med AGM-batterier.

Hur kommer du använda båten Calle?

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man ge ett kort svar.

Jag har ALDRIG ångrat att jag satsat på AGM-batterier.

En liten detalj, en ledande svensk batterileverantör som för övrigt var först i Sverige med att datummärka senaste laddningen på alla sina batterier i butik tog hem de "vanliga bil/fritidsbatterierna" för omfattning var 6vecka för att hålla fullgod kapacitet på batteriet medan laddintervallen på AGM är 9 månader. Det betyder med AGM slipper du underhålls ladda på vintern.

Självurladdningen är oerhört låg dom tar snabbare laddning och har så pass mycket längre livslängd att det dyra inköpspriset inte kosta i slutändan utan tvärtom det lönar sig att investera i AGM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövs mer information för att ge bra tips. En sak, förbrukningsprofil, har redan efterfrågats. Hur du använder båten och vilka laddmöjligheter du har måste också vara känd för att några eventuella tips ska vara mer än vatten värda. Den som alltid ligger på landström klarar sig med ett mycket litet blybatteri. Den som vill ligga flera dagar i rad i naturhamn, och är ute även när det är dåligt väder, och vill kunna ladda sin batteribank snabbt under få gångtimmar behöver en stor bank med AGM-batterier.

Hur kommer du använda båten Calle?

Det finns ingen landström inkopplat.

Jag kommer använda båten så mycket jag kan, dvs fredag-söndag och semestern 4 veckor. Troligtvis kommer jag starta upp båten för att se mig om så mycket som möjligt. dvs åka runt.

Eftersom jag inte har haft den i vatten ännu så vet jag inte hur mycket jag kommer förbruka. men säg att jag iaf måste ladda 3 mobiler varje dag och 1 surfplatta. Kylskåpet som är fastmonterat kommer vara i drift hela tiden jag är ute.

Sitter i tankarna och skaffa tudor dual 80ah som start/förbrukning och ett vanligt fritidsbatteri, vad tror ni om det? till att börja med, sen ser jag ju vart efter hur mycket som går åt och så vidare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan viktig del i sin strömförsörjning utöver val av batterier är batteriladdare, generator och laddfördelare. Här finns det en uppsats att skriva. Gå även igenom det som genererar ström: 

- Hur stor är generatorn

- Vad har du för laddfördelare, är den bra eller dålig?

- Har du tillräckligt stor batteriladdare?

- Har du solcell - hur bra är din regulator? 

Du kan ju lägga en förmögenhet på fina dyra stora batterier men sedan ha svårt att fylla dom med ny ström.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för kyl, det skiljer oerhört på vad de drar, en kyl kan lätt dra 10ggr mer än en annan.

Som någon skrev ovan så krävs det inte så mkt av startbatteriet, så om det är en begränsad budget så kan du skaffa ett mindre startbatteri och ett lite större förbrukningsbatteri.

Du ser ju ovan i mitt tidigare inlägg vad jag har för saker och batterier, som jämförelse så bytte jag kylbox från en vanlig bil-kylbox som drog dryga 5.5 ah/h, den nya drar i snitt 0,2ah/h...det blir vääääldigt mkt längre driftstid. Men min 100W solcell med bra regulator höll batterierna fulla även med den sämre kylboxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att du kommer ha laddning från motorgång någon/några timmar varje dag och inte ha speciellt mycket förbrukare, förutsatt att ditt kylskåp är av kompressormodell och inte 100 år gammalt. Jag skulle rekommendera ett vanligt startbatteri, i princip vilket som helst, som startbatteri.

Nu framgår det inte vad du har för generator men förutsatt att den kan leverera ~35A så skulle jag som förbrukningsbatteri föreslå ett 100Ah AGM-batteri. Du kommer få återladdat snabbare med ett AGM jämfört med ett traditionellt blött batteri. 

Se sen till att du har en bra regulator till solcellen, och att du har automatisk brytning mellan start- och förbrukningsbank med ett relä av något slag. Biltema har bra och billigt spänningsstyrt relä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...