Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Kronvik

Byta motor B20 -> B23 e.d. Effektskillnad?

Rekommendera Poster

Jag har en äldre båt, rejäl och "tungrodd". Motorn är en Volvo Penta AQ 130 (B20). Motorn är i rätt bra skick, går fint, men arbetar hårt och får upp båten i en maxfart på ca 13 knop.

Drevet är ett VP280 med utväxling ämnad för denna motortyp (2,1:1 eller nåt i den stilen). Propellern är en 15"x15".

Har funderat på att byta till större motor, älskar sexor, men behöver definitivt ingen mer vikt i aktern.

Har någon bytt från t.ex. B20 till B23?

Hurpass märkbar blev skillnaden i så fall?

Andra motorförslag tas emot med intresse.

Vid motorbyte kommer givetvis sötvattenkylning att installeras på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en galen idé som jag har svårt att släppa:

 

Väger inte mer än B20 finns Adapterplatta för att använda struten från B20n

Det är nog en hel del jobb men hur grymt som helst

Men jag har sett bilder på din Pontiac så jag tror nog att du skulle vara rätt man för uppgiften ;-)

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var ingen dum idé. Effekten skulle säkert vara den dubbla. Jag har ingen aning, men jag antar att det där är en Volvomotor?

Volvos bensinfemmor går annars väldigt fint, jag beundrade ljudet på en bekants bil bara för någon dag sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är en Volvo femma från en 850 GLT (B5254S)

170hk vid 6 200 r/min, 220 Nm vid 3 300 r/min.

 

Har kollat lite kring detta själv då jag tycker att detta skulle vara ett kul projekt.

 

Jag känner till två som gjort denna operation dels den i Solön i klippet samt en i Ockelbo T17 med VP280 drev.

 

Det finns en adapterplatta för montering av Volvovit motor mot röd motorns växellåda, så struten från AQ passar. Underlättar lite om man inte vill/kan tillverka själv. Finns också en som kan tillverka avgaslimpa i rostfritt för men det kostar ju en del ca 17k om man inte har möjligheterna att tillverka själv.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-vita-motorer-960-lutning-rod-motors-vxl-lada.html

 

Sen måste elsystemet benas ut, vet att dom första Volvo 850 GLT hade separata styrenheter LH3.2 (bränsle) och EZ129K (tänd), sen kom Motronic 4.3 med ett styrdon och sedan Motronic 4.4 med startspärr.Du fick ju benat ut elsystemet när du monterade TBI-motorn i Pontiacen, vet inte om det är svårare på en 850n.

 

Det är väl lite pyssel men det som behövs i stora drag är:

 Värmeväxlare

 Oljekylare

 Impellerpump

 Adapter mellan motor och drev struten från AQ fyrcylindrig.

 Svänghjul från B20/B21/B23

 Avgaslimpa

 Motorfästen

 Kylrör, Termostatlock m.m.

 Gnistskyddad generator, startmotor, tändning?

 

Har säkert glömt något…..

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang byte från B20 till B23 så finns det en hel del info på ockelbo.plars.org

 

Om jag inte missminner mig så var AQ 130 på 110hk DIN vid 5100varv (och 130hk SAE där av namnet).

 

Lånade lite info där ifrån :)

 

Drev och Motor data

Denna information är sammanställd ifrån olika källor. Fel kan förekomma.

 

Sammanställning Volvomotorer

 

typ År hk nm Topnr Övrigt

B20A 82 157

B21A 75-78 100 170

B21A 79-80 102 168

B21A 81-84 106 172

B21E 123 170

B21ET (utan IC) 155 240

170 hk med IC. Turbo

B23A 112 185

B23E 79-80 140 191 405 H-kam, K-Jetroninc insp

B23E 81-83 136 190 405 K-kam, K-Jetroninc insp

B23E

84- 129 190 398 A-kam, K-Jetroninc insp

B230a

B230e 85- 129 530 A-kam, K-Jetroninc insp

b230f 89 - K- block satt i 940, LH-Jetroning 2.4 insp

B234F 2.3 litre 88-91 154 203 @ 4,450 rpm 1001262 16v topp LH-Jetronic 2.4 insp

 

Marin motorer

 

AQ140a (b21) 80 125 160 Kan vara topp 180 lite osäker

AQ145a (b23) 138

AQ151a (b230a) 87-90 146 531 D-blocket

AQ151c (b230f) 90- 146 531

AQ171a (b230?) 167 Veven i denna motor skiljer sig mot aq171c.

AQ171c (b230f) 90 167 1000532 K-blocket från -89 16v topp

 

 

VP 280 Utväxling

 

Beteckning Utväxling Motor typ

B 1.61:1 v8

C 1.89:1 Raka 6cyl aq170

D 2.15:1 4cyl

 

 

Själv väljer jag en annan väg, och trimmar B20n med dubbla Weber/Fajs 45or, Marin topp med 44/35 ventiler och en Timo 717 kam. Hoppas på en effekt på ca 130-140. Timo har byggt B20 med denna specen fast med portad topp också som har lämnat 150hk i bänk vilket tydligen ska vara max med avgaslimpan.

Redigerad av Mr_Merlin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är en Volvo femma från en 850 GLT (B5254S)

170hk vid 6 200 r/min, 220 Nm vid 3 300 r/min.

 

Har kollat lite kring detta själv då jag tycker att detta skulle vara ett kul projekt.

 

Jag känner till två som gjort denna operation dels den i Solön i klippet samt en i Ockelbo T17 med VP280 drev.

 

Det finns en adapterplatta för montering av Volvovit motor mot röd motorns växellåda, så struten från AQ passar. Underlättar lite om man inte vill/kan tillverka själv. Finns också en som kan tillverka avgaslimpa i rostfritt för men det kostar ju en del ca 17k om man inte har möjligheterna att tillverka själv.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-vita-motorer-960-lutning-rod-motors-vxl-lada.html

 

Sen måste elsystemet benas ut, vet att dom första Volvo 850 GLT hade separata styrenheter LH3.2 (bränsle) och EZ129K (tänd), sen kom Motronic 4.3 med ett styrdon och sedan Motronic 4.4 med startspärr.Du fick ju benat ut elsystemet när du monterade TBI-motorn i Pontiacen, vet inte om det är svårare på en 850n.

 

Det är väl lite pyssel men det som behövs i stora drag är:

 Värmeväxlare

 Oljekylare

 Impellerpump

 Adapter mellan motor och drev struten från AQ fyrcylindrig.

 Svänghjul från B20/B21/B23

 Avgaslimpa

 Motorfästen

 Kylrör, Termostatlock m.m.

 Gnistskyddad generator, startmotor, tändning?

 

Har säkert glömt något…..

Sitter faktiskt också och drömmer/planerar för volvo vitmotor i min Fjordwing. Men jag tänker köra Vems-insprut så man slipper allt krångel med startspärr och annat. Och med fördelen att kunna mappa för mer bottenvrid och mindre toppeffekt. Har också tänkt ut en liten lösning för att kunna använda original grenrör och komplementera med katalysator men ändå ha våta avgaser. Måste tänka på miljön :=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Mr_Merlin!

Jaså, SAE-hästar. Jag har nog tyckt att 130 hästar känts som en smärre överdrift. Med den kamaxeln (mjuka och fina tomgången) och de förgasarna, skulle det nog vara svårt att få fram 130 bhp eller DIN.

 

Att trimma B20:an känns inte intressant. Jag har trimmat bensinmotorer förr, och riktigt "gubbtrim" med trimkam och dubbla WeberDCOE ger inte någon förbättrad bränsleförbrukning direkt.

Min idé från början var en treliters  Mercedes dieselsexa med turbo, men den blir lika tung som en Chevrolet V8 (AQ211 ed), så den idén måste jag nog lämna.

 

Vems-insprut har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer om original grenrör och katalysator idén och hur du tänkt förverkliga det, AH76

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMW har ju marinerat sina motorer också. Deras små sexor kanske är i samma viktklass som Volvos B20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall har jag ett färdigt koncept för MB 5-Cylindriga diesel på 150hk ;-)

 

I can offer you the following for the conversion of your OM605 with turbo:

 

•Flywheel housing € 240,-

•Adapter between Volvo VP280 Sterndrive and engine € 510,-

•Damperplate (heavy) € 167,-

•Ax € 230,-

•exhaust manifold € 595,-

•The heat exchanger € 1035,-

•For cooling the turbo you'll need an intercooler, € 410,-

•Johnson Pump with mount and hub € 310,-

•You'll also need an oil cooler € 216,-

 

Ska vara komplett med "allt" som behövs för marinkonvetering, från en firma i Holland som bara håller på med marinkonvertering.

 

Vet tyvärr inte vad en MB OM 605 turbo väger men borde vara lättare än en CSB.

 

Hittade torrvikt på OM 606 = 6cyl 210kg

Vad väger en CSB? 340kg?

En B20 väger väl ca 190kg vet inte om det är torrvikt dok.

 

Det finns marinkonverteringskit till OM606 turbo också ;-)

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Mr_Merlin!

Jaså, SAE-hästar. Jag har nog tyckt att 130 hästar känts som en smärre överdrift. Med den kamaxeln (mjuka och fina tomgången) och de förgasarna, skulle det nog vara svårt att få fram 130 bhp eller DIN.

 

Att trimma B20:an känns inte intressant. Jag har trimmat bensinmotorer förr, och riktigt "gubbtrim" med trimkam och dubbla WeberDCOE ger inte någon förbättrad bränsleförbrukning direkt.

Min idé från början var en treliters  Mercedes dieselsexa med turbo, men den blir lika tung som en Chevrolet V8 (AQ211 ed), så den idén måste jag nog lämna.

 

Vems-insprut har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer om original grenrör och katalysator idén och hur du tänkt förverkliga det, AH76

Det finns massor med bilar som kör med olika typer av eftermarknads-insprutning, Nira och Vems är några vanliga exempel. Dvs man ersätter hela originalinsprutningen(elektroniken). Till dessa finns det ofta standardmappningar att få tag på och utgå ifrån när man mappar insprutningen för båt. Googla Hilmersson Racing och jetbåt så kan man se ett exempel på att det är görbart. Han tog en volvo vitmotor och marinkonverterade. Dock inte med våta avgaser. Otroligt fint bygge, jag satsar dock mer på att det skall vara låg kostnad och att det skall vara möjligt att använda standardprylar.

 

Jag tänkte framöver starta ett crowd-funding projekt för att förverkliga ideén med original grenrör, katalysator och våta avgaser så jag avslöjar nog inte mer just nu men kommer att länka hit när det är på plats. Jobbar med webbplatsen för det och det är inte det lättaste. Hade hoppats på att kunna komma igång med projektet nu på vintern men håller på att renovera en annan gammal båt med en kompis också.. Önskar det fanns fler timmar på dygnet :=)

 

Mr_Merlin: Hade inte sett dessa adapterplattor innan, verkar toppen, men det fanns flera att välja på som skall koppla mot rödmotors växellåda/struten. Varför är den du länkade den bästa? Har ett DPA-drev jag skall använda där struten varit kopplad till en AQ205 V6. Kommer det passa även till den?

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mr_Merlin: Hade inte sett dessa adapterplattor innan, verkar toppen, men det fanns flera att välja på som skall koppla mot rödmotors växellåda/struten. Varför är den du länkade den bästa? Har ett DPA-drev jag skall använda där struten varit kopplad till en AQ205 V6. Kommer det passa även till den?

 

Vet inte om det är den bästa men med den så får du samma lutning på motorn som i en Volvo 960, tänkte att det kunde vara bra om man ska få platts ned motorn under en soffa/Solbädd. Men om man har trångt på sidorna så fanns det en annan adapterplatta för rakmontering.

 

En AQ 205 är väl en Cheva 4,3 V6a och det är samma som CSB, vet inte om jag fattar dig rätt men en AQ 205 är INTE en rödblockare även om blocket är rött...

 

Ska du koppla en VOLVO Vitmotor mot en strut från en Cheva V6/V8 CSB så ska du ha typ denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-vita-motorer-5-och-6-cyl-chev-pg-och-350-automat.html

 

Och Har du en fyrcylindrig Volvomotor med rött block ska du ha denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-b20_b21_b23_b230-mf-chevrolet-pg_350-automat-rak.html

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak det är ett generationsskifte på Cheva motorerna mellan -86 och 87.

Motorer föra 87 har ett mindre svänghjul och sprängkåpa än senare motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Range Rover med mercas femcylindriga turbodiesel (hemsmide) och en högst ovetenskaplig iakttagelse är att chassit satt på samma höjd med den motorn som med original 3,5 liter alu-V8.

 

Mycket trevlig motor som ska vara i princip omöjlig att döda. Har för mig att serviceintervallet på kamkedjan är 50000 mil (vilken nybilsmotor har så långa intervall idag?) och det fanns en 300TD långmerca i Vagnhärad som hade gått 300000 taximil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi komma från ämnet, men det gör inget, det är alltid intressant med motorförslag, även om tanken från början var att en Volvo B21/B23 skulle passa direkt på B20:ans strut. Detta för att spara arbete, givetvis.

 

Litet Chevroletkuriosa från Mr_Merlin där, en rättelse: Efter 1987 är motorer i personbilar ofta Oldsmobilemotorer, de ser större ut, men växellådan passar fortfarande, det är bara de två översta bultarna som inte går i, annars funkar det i princip, och efter litet enkel aluminiumsvetsning funkar det bra. Chevrolets egna motorer passar från 1955 till Åtminstone de sista LT motorerna i slutet på nittiotalet. De senare LS-motorerna från 200-talet är jag litet osäker på hur det är ställt med.

Chevrolets 4,3 V6:a passar på samma strut, liksom den äldre raksexan på ca 4,2 liter.

 

Mercamotor skulle väl vara det ultimata, men vikten är ett bekymmer. Kanske en OM604 skulle vara bäst i så fall, en turbofyra med 16 ventiler, de går rätt mjukt också, faktiskt, och kan skrämmas upp till hyggliga effekter med bibehällen vettig livslängd. Men sexan har ju så mycket finare ljud...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM 605 är 20 ventilaren, och OM 606 är 24 ventilaren, enligt dom finniga tonåringarna på Wikipedia så skulle OM 606an väga 210kg torr.

Inte så farligt, och femman borde rimligtvis vara lättare. Strut till 280 drevet gick också att fixa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade litet på det där. Enligt uppgifter jag har hittat, skall en Chevrolet V8 och en Mercedes dieselsexa väga ungefär lika mycket, och det är ju ok.

Men. Orsaken jag haft att undvika en Mercedesmotor är ju att den är så tung. Det tokiga är väl då bara att Volvo B20 i marinutförande skall väga kring 200kg, så skillnaden borde faktiskt inte bli stor...

Mercedesmotorn skall ju marinkonverteras, förstås, så resultatet blir väl en viss viktökning, men prutar man då en cylinder och tar en Mercedesfemma, så skulle man med turbo kunna krama ut bortåt 190-200 hästar med en mycket vettig bränsleförbrukning.

Klart intressantare än en Volvo bensinfyra. Enda problemet som jag ser det är väl att man får lov att göra t.ex. avgaslimpan själv, de är knappast lika allmänna som limpor till Volvomotorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Firman I Holland har ju färdiga avgaslimpor se mitt tidigare inlägg “exhaust manifold € 595,-“ till kommer gör dok moms.. Och övriga delar dom behövs, jag tycker dok att det var för dyrt det var en av anledningarna till att jag la ned projektet.

 

Har samlat ihop lite av den infon.

Denna info kommer från swampmonkey på MB-forum hoppas att det är ok att återge den här:

Rent spontant så kan jag ju åtminstone nämna att om605an/om606an går att få på mekanisk pump, ingen vattenkänslig elektronik, inga konstigheter med lite skit i tanken och laddtryck mm sköts mekaniskt.. bra effekt, och ärligt talat inte direkt massa törstigare än modernare motorer..

Den mekaniska pumpen från om602/om605mekanisk passar på om605turbo med elektisk

samma med om603 och om606mekanisk på om606turbon med elektisk.

 

Dieselmeken Göran i Aneby är bra på att bygga pumpar, ordnar utan problem något som ger dig 250häst, han tar typ 8tusingar för en sådan ombyggnation oavsett effekt på pumpen, med livstidsgaranti, pumparna är generellt sett lätta och sälja och håller värdet bra. framförallt de högpresterande.

Med allt vrid du får med en diesel, framförallt om du kör en lättspolad mindre turbo, så bör du utan problem kunna dreva upp propellern ordentligt, eller vad man nu kallar det, orignal om602 turbon ligger ju på 125häst, men om jag minns rätt, drygt 250 i nm, snabbt räknat med orignalrör och originalpump har du dubbelt i vrid mot hästarna på motorn, bra med umpf alltså.

 

---

 

tittar du efter motorer, var jävligt noggran med att kolla oljeläckage under grenrör, typ 2ans cylinder, framförallt om602 och om603 har det typ alltid, topparna slår sig typ alltid lite lätt, planas en gång och går sen för alltid, många som skiter i det och bara kör, det fungerar, men förr eller senare börjar det gå sämre, ska även vara en vattenkanal som är lite lurigare på om602 och om603an kontra fyrventilsditona, så de senare har lite högre anseende.

 

i vilket fall..

 

om602 och om603 fanns i w124an, och har alltid mekanisk pump, turbo som sugmotor

om605sug och om606 sug fanns även de i w124an, mekanisk pump, men aldrig med turbo.

 

om605 turbo och om606 turbo fanns i w210 karossen, eller ja, om606turbo i w210an, och om605 turbo i w202an.. typ, det du kommer hitta här i landet iaf.

om606 och om605 sug i w210 eller w202 karossen kan mycket väl ha elektronisk, eller mekanisk, aldrig slagits med någon sådan, så det låter jag vara osagt.

 

flytta pump

att bygga över en pump är inte omöjligt, men lite meckigt är det allt, finns guider och lite tålamod får man ha, är motorn ur en bil är det givetvis mycket enklare. kruxet ligger i att ställa den rätt, finns olika hjälpmedel för sådant, har du motorn i en bil, kan antagligen Dieselmeken eller annan guru

finjustera det åt dig.

 

en ombyggd pump kostar ju lite stålar, motorn kan ligga 10 meter ner under vattnet, så länge du ser till att den får luft och diesel så kommer den fortsätta tuffa på, mekaniska pumpar och elektronikfria prylar har sin charm!

 

---

 

kan antagligen vara värt att skaffa sig en hel bil, inte dyrare än en lös motor oftast dessutom får du verkligen provkört motorn, köp för guds skull inte en isärskruvad vad du än gör.

 

men original varvstopp på dessa dieslar ligger på 5500rpm, ökas generellt sett alltid till drygt 6000 vid ombyggd pump, mer varv=mer luft, bättre snurr på turbon (resonerar folk)

så du är beredd på att den inte når de eventuella 8000rpm din nuvarande v8a presterade.

 

vattenkyld turbo behövs ju kanske inte, men med tanke på att en båt ligger med konstant laddtryck och trycker på, så är en riktigt bra IC tillika avgastempgivare ett måste. vattenkyld turbo lär inte skada, du lär ju inte ha jättemycket fartvind kring motorn? allt är generellt sett gladare ju kallare det är, framförallt en turbodiesel du pressar..

 

ju mer diesel, ju mer värme...

 

du kan ta ur 200häst ur en om602a utan konstigheter, och fortfarande pressa den en del, men det beror ju givetvis på hur du tänkt köra den med, ligga och segdra på lågvarv är den nog inte jätteglad, eller att ta ur dessa 200häst kontinuerligt i två timmar, men att stå på, få upp båten i planing och mysa vidare lär inte vara några konstigheter.. det är driftsäkra bestar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercadieslarna är välkända favoriter för mig, då jag har haft en 220D W123 och flera W124:or. Den senaste var en 300D som rostade bort. Den bilens motor skuffar numer glatt omkring mig i en Chevrolet Caprice. Vid knappt 60.000 mil fick motorn turbo och pump modifierad av Herlevi tractorpulling och är justerad nästan till minimum för 200+ hästar (gamla sugmotorn har ingen kolvkylning, och klarar inte så mycket mer).

Funkar perfekt, så klart man helst vill ha en Mercedesmotor i båten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha... Då sparkade man in en öppen dörr när man hade samlat ihop lite fakta om merca dieslarna

Kanske blir lite Smoke on the water iaf

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...