Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
nilsnobbing

Seglingskurs för vuxna

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har hamnat i den trevliga sitsen att min fru vill lära sig mer om segling. Tidigare har hon mest "åkt med" och gjort det som måste göras utan att egentligen bry sig eller förstå. Nu vill hon kunna själv och siktar på att gå en kurs i sommar. Kan någon tipsa om vilka möjligheter som finns? 

Kursen/seglarskolan bör sträcka sig över några dagar, eller en vecka, så man får grunderna. Det ska vara små båtar, kanske jollar, och det ska vara för vuxna. Vi bor i Sundsvall men kan mycket väl åka någon meter för detta, så Stockholmsområdet är intressant. Finns det något bra ännu längre bort kan det vara ok det också.

Vi har ingen båt i nuläget för övrigt, men kommer kanske att köpa igen beroende på hur saker och ting utvecklar sig. Vi har också pratat om att hyra.

Tacksam för tips!

Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma svar som Tommy, Gunnars Seglarskola i Stenungsund. Väldigt duktiga och trevliga.

Det är ju visserligen en bit från både Sundsvall och Stockholm, men ändå, rekommenderas.

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma svar som Tommy, Gunnars Seglarskola i Stenungsund. Väldigt duktiga och trevliga.

Det är ju visserligen en bit från både Sundsvall och Stockholm, men ändå, rekommenderas.

/B

Ligger väl i Ljungskile om de inte har flyttat?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har hamnat i den trevliga sitsen att min fru vill lära sig mer om segling. Tidigare har hon mest "åkt med" och gjort det som måste göras utan att egentligen bry sig eller förstå. Nu vill hon kunna själv och siktar på att gå en kurs i sommar. Kan någon tipsa om vilka möjligheter som finns?

Kursen/seglarskolan bör sträcka sig över några dagar, eller en vecka, så man får grunderna. Det ska vara små båtar, kanske jollar, och det ska vara för vuxna. Vi bor i Sundsvall men kan mycket väl åka någon meter för detta, så Stockholmsområdet är intressant. Finns det något bra ännu längre bort kan det vara ok det också.

Vi har ingen båt i nuläget för övrigt, men kommer kanske att köpa igen beroende på hur saker och ting utvecklar sig. Vi har också pratat om att hyra.

Tacksam för tips!

Nils Nobbing

Kul, då är du snart på banan igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Ligger väl i Ljungskile om de inte har flyttat?

Inte flyttat, ligger kvar i Ljungskile!

Mitt misstag att inte skriva rätt. Men avståndet från Sundsvall eller Stockholm skiljer ju inte markant.

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skickade min fru på båtägarskolan. Mycket nöjda båda två. Nu tar hon egna intiativ med trim m.m. Hon kan även handskas med båten själv som känns tryggt om något skulle hända. Brukar vara bra rabatter om man bokar under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar för tips!  Gunnars seglarskola verkar innebära segling med stora båtar. Hon har tydligt uttryckt en önskan att få segla småbåtar, så Gunnar går bort dessvärre.

Hur är det med Båtägarskolan? Vilka båtar används? Kurserna utgår från Dalarö tycker jag mig förstå?

Det har funnits seglingsskola i Härnösand med Sjövärnkårens båtar, Monark 44 giggen. Hittar dock inget inget om detta så det verkar som de lagt ner kuserna för vuxna.

Tack som sagt, men låt tipsen flöda!

//N.N

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fru och dotter gick kurser med Linda Lindenau åren efter varandra och båda var mycket nöjda.

Kolla på http://tarodret.nu/seglingskurser/stockholm-seglingskurs-nyborjare-for-kvinnor/

Även jag med långvarig erfarenhet av segling tycker att det min fru och dotter lärt sig är bar och vettigt.

Den stora skillnaden mot många andra kurser är att det bara är kvinnor ombord vilket jag tror är bra när man är nybörjare. Vi grabbar/gubbar tar gärna över och försöker visa oss duktiga, eller hur??

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På nyss, nyköpngs segelsälkskap, klubbholme Broken har ja flera gånger stött på gäng på seglarkyrs. Dom verkar ha djäkligt roligt. Dom jag pratat med är nybörjare, blandade åldrar å lite olika Äbåtar från jolle till något större båtar. Tror dom har några kurser på våren och någon på hösten. Har för mej dom ordnar med övernattning på klubbholmen, där det är ljuvligt. Dom verkar ha kanonsammanhållning, har många gånger tänkt gå kursen eftersom jag e nybörjare och lärt mej lite på egen hand men det har aldrig passat in i min planering. Tydligen hade dom ingen kurs i somras. Här e iaf en länk

http://www.nyss.nu/utbildning/?Sub=8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På båtägarskolan när min fru gick så var det en maxutrustad Jeanneau 39i. Bra trygg och bekväm båt eftersom frugan gick första kursen i början av Maj. Värme m.m behövdes enligt min fru.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svar, nu har vi några spår att fundera vidare på.

Allt gott!

N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...