BSven 469 Postad 22 December , 2015 Jag såg i Båtnytt att "nästa nummer" kommer att ha en artikel om vingsegel för fritidsbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 22 December , 2015 Intressant! Jag har ännu inte köpt nån båttidning då det känts tunt med material som riktar sig mot icke bermudafrälsta med 40-årig båt. En tanke om master.. Skulle en ostagad mast till ett mjukt vingsegel kräva samma flexibilitet som ett djonksegel? Hur stabil/flexibel är en vanlig mast i jämförelse? Jag gissar att den är klenare å inte kan bära upp ett segel å battar om man använder det ostagat. Men skulle man inte kunna förstärka sin befintliga bermudamast för att använda det ostagat? Jag tänker främst på den långa segelslitsen där man kunde fästa ett stabiliserande stag av nåt slag. Det hindrar förstås att ett segel kan svänga fritt kring masten, men om man ändå önskar en roterande mast för att justera cambern på vingen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 1 Februari , 2016 Läste lite i en bok om aerodynamik för flygplan. Om man ser en vinge i profil så fungerar en krökt yta utan tjocklek (som ett segel) bra i låg fart men vid högre hastighet behövs en "undersida" på vingen. Därför behöver ultralätta flygplan och "Hanggliders" ingen vinge utan endast en duk.Omsatt till segelbåtar så tolkar jag att det är först i högre farter som det blir någon fördel med att ha en vinge med "tjocklek" typ extrema trimaraner. På vanliga cruisingbåtar kanske det bara blir tyngre, krångligare och dyrare än ett duksegel (slup eller djonk)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser