Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
galonen

1981 johnson 9.9

Rekommendera Poster

hej har en johnson 9.9 från 1981 som inte alls vill gå på tomgång. jag har gjort rent förgasaren och hur mycket jag än vrider och vänder på ```low speed fuel mixture`` ratten så vill den inte ändå. hur kommer sig detta. på halv - full gas går motorn perfekt. är detta ett fel justerat eller dåligt flöte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen en spricka i tändspolen vanligt fel på gamla Johnson o evinrude

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

isåfall går det att se denna spricka har två av dessa motorer en från 1981 och en från 1983 båda beter sig samma 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har försökt kolla litet i boatinfo:s guldgruva av fria verkstadshandböcker...
Troligen har du tändsystem enligt överskriften fig 1 nedan. Detta ganska tidiga CDI-system kan man läsa mer om ifall man bläddrar HÄR.
Men själv är jag litet skeptisk till att du har ett tändfel, fast bästa sättet att utesluta det är nog en "adjustable spark tester"?
(I fig 2 stipuleras max halvtums gnistgap för det aktuella systemet om man bläddrar, kan finnas vissa risker med att överdriva gapet på gamla CD-system sägs det, halvledarna var för all del inte lika tåliga förr. Och att paja den skitdyra CDI-boxen vill man ju för liv&kniv undvika.)

Om det inte skulle vara fel på tändningen så blir förgasaren - som du redan är inne på - intressant, i fig 3 framgår nog vilken typ av förgasare frågan gäller? (Mer detaljer om förgasaren kan läsas HÄR, obs att "TYPE 1" finns i fyra varianter som i den korta texten inte är noga åtskilda.)

Fråga: Går motorn inte på tomgång varken varm eller kall, verkar motortempen överhuvud taget påverka och i så fall hur mer i detalj?
Anar att detta kan vara relevant för fortsatt felsökning.

post-86835-0-70994800-1449330769_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har försökt kolla litet i boatinfo:s guldgruva av fria verkstadshandböcker...

Troligen har du tändsystem enligt överskriften fig 1 nedan. Detta ganska tidiga CDI-system kan man läsa mer om ifall man bläddrar HÄR.

Men själv är jag litet skeptisk till att du har ett tändfel, fast bästa sättet att utesluta det är nog en "adjustable spark tester"? (I fig 2 stipuleras max halvtums gnistgap för det aktuella systemet om man bläddrar, kan finnas vissa risker med att överdriva gapet på gamla CD-system sägs det, halvledarna var för all del inte lika tåliga förr. Och att paja den skitdyra CDI-boxen vill man ju för liv&kniv undvika.)

 

Om det inte skulle vara fel på tändningen så blir förgasaren - som du redan är inne på - intressant, i fig 3 framgår nog vilken typ av förgasare frågan gäller? (Mer detaljer om förgasaren kan läsas HÄR, obs att "TYPE 1" finns i fyra varianter som i den korta texten inte är noga åtskilda.)

 

Fråga: Går motorn inte på tomgång varken varm eller kall, verkar motortempen överhuvud taget påverka och i så fall hur mer i detalj?

Anar att detta kan vara relevant för fortsatt felsökning.

attachicon.gifjohns.CDI.jpg

nej motor tempen påverkar inte på något sätt. jag gasade upp motorn till halv gas tills den blev varm och försökte ställa tomgången då men det gick inte heller. varje gång jag försöker gå ner till tomgång så stendör den. och tändfel är det inte. för det har jag kollat idag har även ställt tändstiftena efter din verkstadshandbok 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det ha nåt att göra med ventilerna att dom är dåliga eller skitiga ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du med "ventilerna" menar de s.k. reedventilerna (nr 53 HÄR)?
Kan inget om dem, mopparna på 70-talet hade inte såna flärpar. :-)
Googlade så HÄR men ingen av sökträffarna verkar framhålla utebliven tomgång, åtminstone inte som enda symptom?

Antar att du rengjort förgasaren ordentligt?
Uppkom felet helt plötsligt av sig själv?
Tänker att du kanske grejat med nåt på motorn och råkat göra nåt misstag?
Är den normalt lättstartad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du med "ventilerna" menar de s.k. reedventilerna (nr 53 HÄR)?

Kan inget om dem, mopparna på 70-talet hade inte såna flärpar. :-)

Googlade så HÄR men ingen av sökträffarna verkar framhålla utebliven tomgång, åtminstone inte som enda symptom?

 

Antar att du rengjort förgasaren ordentligt?

Uppkom felet helt plötsligt av sig själv?

Tänker att du kanske grejat med nåt på motorn och råkat göra nåt misstag?

Är den normalt lättstartad?

ja förgasaren är rengjord ordentligt. nej felet uppkom inte av sig själv. jag rengjorde förgasaren för det var vatten i bensinen som var i förgasaren. efter det uppkom problemet alltihop sitter precis som det gjorde när jag tog isär den. har även tittat på youtube när folk renoverar förgasarna och satt ihop dom precis som dom gör men ändå ingen tomgång. ja innan vi fick vatten i bensinen var det lättstartad. kliar mig i huvudet och har snart inga mer s att dra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tomgång på startgas?

det kan jag inte riktigt svara på har aldrig prövat det har du några andra förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här vare moloket vill jag lova..
Dra igång'an med startgas vettja. Grovt räknat så ger ju resultatet indikationer på om det är soppa, tändning eller kanske kompstrul som gäller.

Mitt tips är att den kommer spinna som en katt och att ditt problem sitter på väg till (tank+blåsa+tankkopplingar+soppapump) eller i förgasaren. Pröva mig gärna!

Du nämner också att du har ytterligare en snurra av samma kvalisort - världens läge att skifta runt delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...detta med startgas har - efter mitt huvud - bara två enkla existensberättigande grundsyften?
Dels kanske som nödåtgärd för start-trilskande motorer i akuta situationer när "motorn fanimej måste komma igång bums" - för moster Agda kanske ligger och drunknar nån halmil bort? Dels som verktyg för felsökning, även om jag aldrig behövt prova?
(Med uteslutnings-metoden kan man komma långt utan sprejande, typ att testas tändning- och komp- felfritt så inses därmed att är det dags att kolla förgasaren. Typ så?)   

Kan alltså tycka att detta med startgasens välsignelse ofta överdrivs och missförstås?

@ Bjaervern: För när man sprejar in lättandlig startgas direkt i luftinsuget så förbigår man väl förgasarens funktion helt och hållet? Det är rent av själva syftet? T.o.m. symptom av bristande tändstiftsgnista kan missas för att startgasen är betydligt mer tändvänlig än vanlig bensinånga (Att då dessutom efterlysa vissa "tomgångs-egenskaper" efter insprejning av "onödig" nöd-startgas är nog rimligen att dra startgasens eventuella vägnsignelser som felsökarverktyg minst ett varv för långt? Kan jag fundera. ;-)
 
Fast osvuret är som alltid bäst, själv lutar jag alltmer åt ett enkelt åtgärdat förgasarfel !
Knepigt att begripa denna åldriga förgasare, kliar mig också i pannan om det är nån tröst för trådskaparen. Medans jag gör det - vilket brukar ta sin tid - så har jag en annan fråga...
Hur ser den koniskt avsmalnande spetsen på det ställbara tomgångs-munstycket i bilden nedan ut hos din förgasare, är tyvärr vanligt att den skruvats in för hårt och tappat sin riktiga geometriska form.
(Funkar nog även litet deformerad - betydelsen av detta skall inte överdrivas - men en kass geometrisk form hos spetsen försvårar troligen själva inställningen mer än funktionen efter bra inställning, vilket är illa nog?)
post-86835-0-60463900-1449517181_thumb.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...detta med startgas har - efter mitt huvud - bara två enkla existensberättigande grundsyften?

Dels kanske som nödåtgärd för start-trilskande motorer i akuta situationer när "motorn fanimej måste komma igång bums" - för moster Agda kanske ligger och drunknar nån halmil bort? Dels som verktyg för felsökning, även om jag aldrig behövt prova? (Med uteslutnings-metoden kan man komma långt utan sprejande, typ att testas tändning- och komp- felfritt så inses därmed att är det dags att kolla förgasaren. Typ så?)   

 

Kan alltså tycka att detta med startgasens välsignelse ofta överdrivs och missförstås?

@ Bjaervern: För när man sprejar in lättandlig startgas direkt i luftinsuget så förbigår man väl förgasarens funktion helt och hållet? Det är rent av själva syftet? T.o.m. symptom av bristande tändstiftsgnista kan missas för att startgasen är betydligt mer tändvänlig än vanlig bensinånga (Att då dessutom efterlysa vissa "tomgångs-egenskaper" efter insprejning av "onödig" nöd-startgas är nog rimligen att dra startgasens eventuella vägnsignelser som felsökarverktyg minst ett varv för långt? Kan jag fundera. ;-)

 

Fast osvuret är som alltid bäst, själv lutar jag alltmer åt ett enkelt åtgärdat förgasarfel !

Knepigt att begripa denna åldriga förgasare, kliar mig också i pannan om det är nån tröst för trådskaparen. Medans jag gör det - vilket brukar ta sin tid - så har jag en annan fråga...

Hur ser den koniskt avsmalnande spetsen på det ställbara tomgångs-munstycket i bilden nedan ut hos din förgasare, är tyvärr vanligt att den skruvats in för hårt och tappat sin riktiga geometriska form. (Funkar nog även litet deformerad - betydelsen av detta skall inte överdrivas - men en kass geometrisk form hos spetsen försvårar troligen själva inställningen mer än funktionen efter bra inställning, vilket är illa nog?)

attachicon.gifcarb.idle.jpg

 

 

 

Jag förstår vad du menar Thomas, och ja självklart skulle inte jag råda någon att använda det mer än för felsökning i och med att dess smörjegenskaper tycks variera från noll --> dåligt beroende på fabrikat.

 

Och ja, det är som du antar på det viset att jag vill isolera ut allt innan förgasaren. Mina erfarenheter från att uteslutande (sånär som på en motor) ha ägt gamla tvåtaktare, [däribland en Evinrude 9.9a som jag i vår ska konvertera till 15 (stackars min ruttna akterspegel..)] så har det varit den solklart enklaste metoden att veta om man faktiskt ska kolla igenom vägen från tank till förgasare en sista gång - alltså trots att man varit och tömt koppen och blåst igenom munstycket, men troligen skippat förgasartvätts/bränslebadet/ultraljudstvätten eller testat med annan tank/blåsa  :)

 

Med den lilla röda snabeln på flaskan går det även utmärkt att leta tjuvluft på koncentrerade ställen kring skeva insug och rötna packningar.

 

Men det är såklart som du säger så att tändningen kan få för mycket hjälp. Det är där du - som helt magiskt trollar fram sprängskisser, kopplingsscheman med mätvärden  från ingenstans - kommer in i bilden, till allas vår stora glädje!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger in en hopsaxad bild i tråden så jag får nåt att glo på medans jag kliar mig i skallen. :-)
Det är i grunden en åldrig typ av förgasare, att den från början även hade ställbart högfarts-munstycke är rätt häpnadsväckande kan jag tycka.

[Haha, hade som alla coola killar sådant fusktrim på mina moppar, men utmagring kan lätt leda till överhettning. (Visste jag inte då men avdunstningen av förgasarns pyttesmå aerosol-droppar till riktig gas förväntas kyla insuget gott, vid utmagrad bensin-inblandning försämras detta. Avdunstning kyler ju extra bra, kliver man t.ex. ut blöt ifrån bastun i vinden så torkar man extra fort men börjar också raskt att frysa. Kylspray är ett annat exempel på avdunstningens stoooora kylförmåga, minus 55 i ett nafs.)]

Var tusan är det "riktiga" tomgångs-munstycket är f.ö. den fråga som förbryllar mig, brukar väl finnas ett "fast" munstycke med ett yttepyttelitet hål förutom den ställbara blandskruven?
Vid tomgång är ju bränsleförbrukningen minimal, så sådana munstyckshål i fasta munstycken blir riktigt små och därmed känsliga för skräp.

[Att hålla upp munstycket mot ljuset och kika brukar vara ett bra trix, ser det pyttelilla ljusa hålet runt ut eller inte? Inte lätt att utföra trixet om sådant munstycke inte existerar, kan jag förbryllat fundera. :-) Kan di jäkla konstruktörerna ha skippat detta munstycke och blir i så fall inte inställning av tomgångs-blandning enormt känsligt och utsatt för minsta dammkorn i ställskruvens spets-ytor? Nu använder man internt i förgasaren olika luftkanaler för att via lämpliga tryckskillnader - i fallet tomgång så är gasspjället nästan stängt och tryckskillnaden där alltså hög - skapa "rätt" venturi-effekt för alla enskilda munstycken så avsaknad av fast munstycke behöver kanske inte betyda "enormt känsligt", men men.
@ Galonen: Stämmer mina googlade bilder? Kan du månne pilla isär förgasaren igen och ta bilder på innehållet, inte bara utsidan? I bilden nedan syns även den något plastiga fusk-konstruktionen för tomgångs-varvtalet, antar att du förstått att påpassligt hålla uppe gasen (varvtalet) lagom under inställning av bensin/luft-blandningen och efteråt justerat den plåtskruven? (Först när man - med varmkörd motor - är nöjd med blandningen så kan man sedan låsa/ställa gasvajerns stoppskruvs-läge.) Har du säkert koll på men men.

post-86835-0-66626500-1449582780_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här vare moloket vill jag lova..

Dra igång'an med startgas vettja. Grovt räknat så ger ju resultatet indikationer på om det är soppa, tändning eller kanske kompstrul som gäller.

Mitt tips är att den kommer spinna som en katt och att ditt problem sitter på väg till (tank+blåsa+tankkopplingar+soppapump) eller i förgasaren. Pröva mig gärna!

Du nämner också att du har ytterligare en snurra av samma kvalisort - världens läge att skifta runt delar.

det funkar inte att koppla en slang till förgasaren med en tratt i andra och se om gravitationen kan lösa problemet då vet man ju om det är pumpen som är kass. kommer inte motorn varva jäkel med start gas ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger in en hopsaxad bild i tråden så jag får nåt att glo på medans jag kliar mig i skallen. :-)

Det är i grunden en åldrig typ av förgasare, att den från början även hade ställbart högfarts-munstycke är rätt häpnadsväckande kan jag tycka.

[Haha, hade som alla coola killar sådant fusktrim på mina moppar, men utmagring kan lätt leda till överhettning. (Visste jag inte då men avdunstningen av förgasarns pyttesmå aerosol-droppar till riktig gas förväntas kyla insuget gott, vid utmagrad bensin-inblandning försämras detta. Avdunstning kyler ju extra bra, kliver man t.ex. ut blöt ifrån bastun i vinden så torkar man extra fort men börjar också raskt att frysa. Kylspray är ett annat exempel på avdunstningens stoooora kylförmåga, minus 55 i ett nafs.)]

 

Var tusan är det "riktiga" tomgångs-munstycket är f.ö. den fråga som förbryllar mig, brukar väl finnas ett "fast" munstycke med ett yttepyttelitet hål förutom den ställbara blandskruven?

Vid tomgång är ju bränsleförbrukningen minimal, så sådana munstyckshål i fasta munstycken blir riktigt små och därmed känsliga för skräp.

[Att hålla upp munstycket mot ljuset och kika brukar vara ett bra trix, ser det pyttelilla ljusa hålet runt ut eller inte? Inte lätt att utföra trixet om sådant munstycke inte existerar, kan jag förbryllat fundera. :-) Kan di jäkla konstruktörerna ha skippat detta munstycke och blir i så fall inte inställning av tomgångs-blandning enormt känsligt och utsatt för minsta dammkorn i ställskruvens spets-ytor? Nu använder man internt i förgasaren olika luftkanaler för att via lämpliga tryckskillnader - i fallet tomgång så är gasspjället nästan stängt och tryckskillnaden där alltså hög - skapa "rätt" venturi-effekt för alla enskilda munstycken så avsaknad av fast munstycke behöver kanske inte betyda "enormt känsligt", men men.

@ Galonen: Stämmer mina googlade bilder? Kan du månne pilla isär förgasaren igen och ta bilder på innehållet, inte bara utsidan? I bilden nedan syns även den något plastiga fusk-konstruktionen för tomgångs-varvtalet, antar att du förstått att påpassligt hålla uppe gasen (varvtalet) lagom under inställning av bensin/luft-blandningen och efteråt justerat den plåtskruven? (Först när man - med varmkörd motor - är nöjd med blandningen så kan man sedan låsa/ställa gasvajerns stoppskruvs-läge.) Har du säkert koll på men men.

attachicon.gifjohnson.carb.jpg

hej har kollat munstycket spetsen ser riktigt fin ut faktiskt. ja förgasaren är identisk med den på bilden japp jag kan pilla isär förgasaren och ta lite bilder. har också gjort rent munstycket med t-röd men detta hjälpte inte heller. 

Redigerad av galonen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är det väll bara att fläcka isär skiten och sätta i nya packningar och se så att allt är okej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra också om du kan kolla hur kanalerna i förgasaren löper.
Finns ju en hel del funktions-skisser över olika förgasartyper att googla, kanske går det då att begripa funktionen mer i detalj. Knappast helt nödvändigt att begripa detta men är man nyfiken så är man.

Med munstyckena urtagna så ta en bit smal slang och blås luft med munnen in i olika hål. När det blåser ur nåt annat hål så täck över det för kanske blåser det även litet ur ett tredje. Ganska snart begriper man hur de ingjutna kanalerna är dragna.

Ultraljudstvätt med speciell rengöringsvätska brukar rekommenderas. Kanske litet överdrivet kan jag tycka men rent blir det. Hittade förresten en kul hemgjord "ultraljudstvätt" på youtube, en oscillerande slipmaskin tycks också kunna göra jobbet. Verkar uppföra sig helt snarlikt riktiga tvättar. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra också om du kan kolla hur kanalerna i förgasaren löper.

Finns ju en hel del funktions-skisser över olika förgasartyper att googla, kanske går det då att begripa funktionen mer i detalj. Knappast helt nödvändigt att begripa detta men är man nyfiken så är man.

Med munstyckena urtagna så ta en bit smal slang och blås luft med munnen in i olika hål. När det blåser ur nåt annat hål så täck över det för kanske blåser det även litet ur ett tredje. Ganska snart begriper man hur de ingjutna kanalerna är dragna.

 

Ultraljudstvätt med speciell rengöringsvätska brukar rekommenderas. Kanske litet överdrivet kan jag tycka men rent blir det. Hittade förresten en kul hemgjord "ultraljudstvätt" på youtube, en oscillerande slipmaskin tycks också kunna göra jobbet. Verkar uppföra sig helt snarlikt riktiga tvättar. :-)

ja det får väll bli nåt sånt och pröva kanske funkar skit bra har tittat på sån med en slipmaskin på och kanske är nåt att testa om inte felet är inne i motorn nånstans men det finns inte så mycket som kan vara fel mer än förgasaren och tändningen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...