hakanbrakan 0 Postad 28 April , 2005 Jag har fått igång min mercury 40 hk!!!!! Nu undrar jag vad jag ska ha för propeller olja? densitet och sånnt? Det rör sig om en 80-tals 40 hp mercury 2-takt 2 cylindrig. Föresten något annat jag ska tänka på när jag nu rivit motorn? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2005 Hej! Äldre växlar har ofta SAE 90 hypoid. Vad du skall tänka på när du startar upp en renoverad motor. Är givetvis beroende på vad du gjort. Några saker att tänka på är, beslasta inte motorn för mycket. Kör med andra ord varken med för höga eller låga varv. Sedan kan du givetvis ha i lite mer tvåtaktsolja de första driftstimmarna. god tur/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 28 April , 2005 Skoj inlägg! Fått igång motorn -> motorn riven. Ja just det! Fint! :-) Oljan, Quicksilver drevolja... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakanbrakan 0 Postad 29 April , 2005 Hur mycket olja ska jag hälla i då? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 29 April , 2005 Jag antar att det är växelhuset vi pratar om här? Ta ur den gamla oljan genom att ta bort såväl skruven i påfyllnadshålet (det undre som är på skeddan) som skruven i det övre (oftast ovanför kavitationsplattan). Sen fyller du på genom att trycka in oljan ur tupen i det undre hålet tills det kommer ut ur det övre. Sätt sedan i skruven till det övre och till sist skruven i det undre hålet. Använd särskild växelhusolja. Dumt att riskera vitala delar av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS Ronja 0 Postad 30 April , 2005 Lycka till med renoveringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser