Vinor 3 Postad 3 December , 2015 Hejhej Ber om ursäkt om mina röriga trådar, men skulle försöka redigera min tidigare - men gick ej. Så testar har istället. Har köpt ett nytt drev Alpha gen2, med 2.0 utväxling - Vilket är lite fel för v8 350 . Mina tankar är att behålla endast underhuset och sätta ihop det mitt gamla 1.5 överhus. Har jag räknat rätt bör det ge 1.88 i utväxling ? Är väldigt osäker här så om någon kan rätta mig skulle jag bli glad För 2.0 överhus har väll 1.62, då bör underhuset ligga på 0.38 ? Hur tror ni detta kommer fungera ihop med v8an ? Ska man försöka satsa på gå upp emot 24 tum stigning på propellern ? Eller skulle det kunna gå montera ur min gamla drevsats i ifrån tidigare underhus årsmodell 95 till nya 08a huset ? Behöver lite hjälp och råd Hittar knappt något alls om utväxling - vad som gäller. Trodde att drevet jag köpte var ett 1.98 vilket har samma utväxling som 1.5 i underhuset . Men hade fel Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 3 December , 2015 Knyckt från Crowley Marine: MerCruiser Alpha One Gen I SterndrivesMercruiser Alpha One Gen One stern drives were produced from 1984-1990. Improved gear design and bearing arrangements made the Alpha One drive stronger than its "R" Drive predecessor. These Mercruiser Alpha One's come in four different gear ratios: 1.5:1, 1.65:1, 1.84:1 and 1.98:1. The lower housings for all of the Alpha One outdrives use the same lower unit as the gearing is changed in the upper housing. MerCruiser Alpha One Gen II SterndrivesThese are an updated design on the first Alpha Ones which were manufactured by Mercruiser from 1991-2003. The complete Mercruiser sterndrives come in five gear ratios: 1.47:1, 1.61:1, 1.81:1, 1.94:1 and 2.0:1. The 2.0:1 gear ratio was only available from 1998-2003 and also has a Mercruiser lower unit with a ratio of 2.0:1 as opposed to the standard 1.62:1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 4 December , 2015 Knyckt från Crowley Marine:MerCruiser Alpha One Gen I SterndrivesMercruiser Alpha One Gen One stern drives were produced from 1984-1990. Improved gear design and bearing arrangements made the Alpha One drive stronger than its "R" Drive predecessor. These Mercruiser Alpha One's come in four different gear ratios: 1.5:1, 1.65:1, 1.84:1 and 1.98:1. The lower housings for all of the Alpha One outdrives use the same lower unit as the gearing is changed in the upper housing.MerCruiser Alpha One Gen II SterndrivesThese are an updated design on the first Alpha Ones which were manufactured by Mercruiser from 1991-2003. The complete Mercruiser sterndrives come in five gear ratios: 1.47:1, 1.61:1, 1.81:1, 1.94:1 and 2.0:1. The 2.0:1 gear ratio was only available from 1998-2003 and also has a Mercruiser lower unit with a ratio of 2.0:1 as opposed to the standard 1.62:1. Jo - Det där vet jag . Jag kanske var lite otydlig, men frågan var om man skulle använda sig av 2.0ans underhus till 1.5ans överhus , vad skulle då utväxlingen bli ? Och skulle det fungera att köra med v8a med 19 graders stigning ? Eller kommer det vara helt omöjligt att få det att lira utan att köpa drevsats så det blir rätt ? För just idag har jag ett 1.5 komplett drev med ett underhus som är sprucket - sedan ett "nytt-08" 2.0 drev liggandes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 5 December , 2015 (redigerade) Utväxlingen blir 1,5/1,62x2,0=1,85 Allt enligt texten som du själv citerade ovan. Redigerad 5 December , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 6 December , 2015 Utväxlingen blir 1,5/1,62x2,0=1,85 Allt enligt texten som du själv citerade ovan. Tack ! Är det möjligt att byta drevsatsen själv i underhuset ? I överhuset så är man tydligen behov av special verktyg samt att det behövs chimsas in. Men någon som vet nått om underhuset ? Försökt hitta några guider, men finner inget alls Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 6 December , 2015 (redigerade) Enligt texten ovan så har ju alla underhus samma utväxling, vad skall du byta till...? Redigerad 6 December , 2015 av StyrmanKarlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 6 December , 2015 Enligt texten ovan så har ju alla underhus samma utväxling, vad skall du byta till...? Det finns två olika utväxling på underhuset . :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 7 December , 2015 Enligt texten ovan så har ju alla underhus samma utväxling, vad skall du byta till...? Dra ur foten ur pottan nu och läs texten igen, 2,0 som Vinor har är ju ett specialfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser