Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
SvenneBerka

Weber 32/36 DGV eller 38 DGES förgasare till B23

Rekommendera Poster

Hej,

 

håller på att uppgraderar min AQ140 till en AQ145 med B23 block (nyborrat) och 405 topp med K-kam (skall bli totalrenoverad i vinter). B23 blocket kommer från en bil och toppen har suttit i en båtmotor. Jag tänkte plocka över marindelarna från den gamla motorn, har förstått att allt ska passa direkt.

 

Jag har haft problem med lite ojämn gång med de gamla förgasarna (kan vara vakuumtrycket, men det är svårt att kontrollera tycker jag) och har även tröttnat på det eviga pumpandet i hamnen innan motorn blir varm (har elektronisk tändning redan).

 

Tanken är att byta till EN weber 32/36 DGV eller 38 DGES. Vad tror ni om det? Har hört mycket bra om 32/36 DGV på forum i Sverige, men sämre på forum i USA. Båter går ju i uppförsbacke hela tiden så jag undrar vilken förgasare som blir bäst med avsikt på att komma upp i plan och även förbrukningsmässigt.

 

Vad jag har förstått så borde 32/36 DGV räcka bra för en så liten motor, men någon har nämnt att de har haft en sådan, men senare bytt till 38 DGES och fått bättre response på motorn. Jag har även förstått att 32/36 DGV är lättare att ställa in (torde funka direkt som den är från fabriken) jämfört med 38 DGES som kan kräva en hel del testande innan den börjar funka riktigt bra.

 

Tacksam för funderingar runt detta!

 

Mvh Svante

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mellan weber 32/36 DGV och 38 DGES skulle jag välja 38 DGES 7 dagar i veckan främst för att en 32/36 stryper flödet mer än vad en 38 DGES gör. Det sitter två Solex 44mm enports förgasare på en AQ145a, 32/36mm är ganska mycket mindre, tycker även att 36/36 DVG eller 38 DGES är i minsta laget även fast många kör detta istället för Solex 44orna.

 

Vet inte vad du har för båt men generellt sett så är inte en två stegsförgasareså lyckat i en planande båt där båda portarna iaf är öppna när man kör i planingsfart.

 

Hade jag varit du så skulle jag satsa på ett par Weber/Fajs 45or med dessa kommer bli bra drag samt ett helt annat vrid med 4x45 spjäll än vad du får med Solex 44orna eller Weber 32/36 eller med en tvåports weber 2x38.

 

Ang kammen så skulle jag välja en modernare kam än K-kammen, har hänt en hel del på kamfronten sen bokstavskammarna.

 

Timos motor har utvecklat en ny kam för båt som levererar 200hk på en AQ151a med filad topp och dubbla 45or. Den kommer naturligtvis ge lite mindre effekt medpå 2,3L men tror att man kan få 180hk iaf. Skulle satsat på något sånt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan weber 32/36 DGV och 38 DGES skulle jag välja 38 DGES 7 dagar i veckan främst för att en 32/36 stryper flödet mer än vad en 38 DGES gör. Det sitter två Solex 44mm enports förgasare på en AQ145a, 32/36mm är ganska mycket mindre, tycker även att 36/36 DVG eller 38 DGES är i minsta laget även fast många kör detta istället för Solex 44orna.

 

Vet inte vad du har för båt men generellt sett så är inte en två stegsförgasareså lyckat i en planande båt där båda portarna iaf är öppna när man kör i planingsfart.

 

Hade jag varit du så skulle jag satsa på ett par Weber/Fajs 45or med dessa kommer bli bra drag samt ett helt annat vrid med 4x45 spjäll än vad du får med Solex 44orna eller Weber 32/36 eller med en tvåports weber 2x38.

 

Ang kammen så skulle jag välja en modernare kam än K-kammen, har hänt en hel del på kamfronten sen bokstavskammarna.

 

Timos motor har utvecklat en ny kam för båt som levererar 200hk på en AQ151a med filad topp och dubbla 45or. Den kommer naturligtvis ge lite mindre effekt medpå 2,3L men tror att man kan få 180hk iaf. Skulle satsat på något sånt istället.

 

Tack för ett jätteintressant svar!

 

Båten är planande och marchfart med B21:an har varit 22-23 knop, max 27 knop. Båten ligger bättre i vattnet ju snabbare man kör, så jag är definitivt intresserad av få upp antal hk :)

 

Kollade in Timos motor, men hittade ingen kam specifikt för penta, det fanns dock 3 olika kammar där:

B230 14,75, B230 12,2 och B230 13,10. Vilken av dem tänkte du på? Eller var det någon helt annan?

 

Du nämnde att K-kammen är föråldrad jämfört med Timos kammar. Vågar du dig på en gissning om skillnaden i hk mellan en av Timos kammar och K-kammen om man valde tex. ett par Fajs 45:or?

 

Är förgasare och insug annars sådant som bör köpas nytt, eller lönar det sig att söka lite på den begagnade marknaden?

 

Mvh Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marin kammen finns inte på hemsidan du måste maila om den.

Ang k-kammen så kan jag säga att du får mer mos över hela registret med en modernare kam från tex Timo, NH eller KG mfl.

Ang hk med K-kammen så är jag ute på riktigt tunn is och halt är det oxå :) men om man säger att dom bästa VOC motorerna lämnar ca 170hk med H-kammen som är vassare än K-kammen så har man en riktmärke iaf.. Då har ju dom motorerna iof insprutning istället för Weber 45or och toppen är inte portad men har std grenrör som flödar bättre än avgaslimpan.

 

Mitt tips är att inte stirra sig blind på hk siffrorna, utan hitta ett koncept med bra körbarheten som är utprovat, om inte toppen är renoverad redan så skulle jag lämna in den på portning och renovering oxå.

 

Om du frågar mej så kommer jag köpa nya Fajs 45or istället för ett par begagnade Webrar, är ungefär samma pris, insug kan man köpa beggat om öron och så är hela.

Har ungefär samma erfarenheter som dig av Solex 44orna måste pumpa vid start m.m. är j****t trött på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel på effekt med K-kammen: B23, 405 topp, K-kam samt dubbla Solex 44or = 138hk vid 5500 varv ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag sätter en mail och frågar lite om pris och de kanske vet vilken bestyckning som skulle passa till Fajs 45:orna med deras kam.

 

Det är intressant när alla pratar om portning och att det ger en massa nya fräscha kusar, men där gäller det väl att veta ganska väl vilka varvtal man vill ha bra vrid. Det passar ju inte riktigt med 180 hk vid 6000 varv och bara oren gång före det i en båt :)

 

Har även förstått att man minskar livslängden rätt rejält om man filar ner ventilstyrningen för mycket. Läst ett inlägg om att man bra kan släta till insuget och få lite bättre mindre strömmotstånd, fast något annat inlägg nämnde att ytan skall vara skrovlig för att minska risken med bensindroppar som rinner ner i cylindern. Menar bara att många pratar om portning, men hur bra passar det till båtar som skall vara driftsäkra under en lång tid, vad är vettigt att göra och måste man veta kam och förgasare före man kan renovera toppen?

 

Läste också att avgaslimpan är riktigt dålig och en stor orsak att man inte får ut så många hk ur båtmotorerna. Finns det bättre eller sämre varianter där också kanske?

 

Men, tack vare dina tips har jag nu mer eller mindre bestämt mig för att höra med Fajs 45:orna och antagligen det korta insuget, har inte hunnit kolla med motorn ännu, men jag tycket att det borde passa. Kammen är också jätteintressant, men jag vet inte ännu var priset ligger.

 

Effekten du nämnde är ungefär vad jag har hört tidigare, men jag har balanserad vevaxel och med 45:orn så kanske det blir runt 145 hk, eller vad gissar du? Om man hittar någon som kan tipsa om vad för portningsåtgärder som är vettiga att göra, så gör jag säkert det också :)

 

Är i valet och kvalet att åtminstone jämna till in och utblås på toppen, skulle gärna höra någon säga att det är ok, och inte har någon inverkan med bränsledroppar som rinner ner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timo har jobbat fram ett koncept på en båtmotor, levererat väldigt många såna motorer så jag tror nog att det är bra körbarhet på dessa motorer. Topplocksjobbet kostar väl ca 5K portat, planad, renoverad tillkommer gör båtkamaxeln a 1500:- plus lashcaps samt schimsning.

 

Sen kan jag tycka att 200hk med avgaslimpa låter i mesta laget iofs på en 2,5L motor men i alla fall. Har hört andra motortrimmare som säger max 150hk med avgaslimpan. Penta original eller Barr limpan ska väl vara bäst om jag fatta det hela rätt.

 

Ja det är nog riktigt att portningsjobbet måste passa vad man ska ha motorn till och vilka delar som ska användas.

 

Att planat av toppen samt ett bra sätesjobb tar fram lite extra effekt,snygga till kanalerna i toppen filat bort gjutskägg kommer gör underverk. Det är riktigt att man inte ska polera insugkanalerna utan det ska vara lite struktur för att blanda luft bränsle bättre.

 

Du vet väll att långa insug ger bättre vrid och korta levererar mer effekt på högre varv ;-)

 

Det finns flera som kan detta på riktigt, kolla på savarturbo.se där Jens Gustavsson och Erland Cox finns det dom inte vet om kammar toppar och rödblockare är inte värt att veta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timo har jobbat fram ett koncept på en båtmotor, levererat väldigt många såna motorer så jag tror nog att det är bra körbarhet på dessa motorer. Topplocksjobbet kostar väl ca 5K portat, planad, renoverad tillkommer gör båtkamaxeln a 1500:- plus lashcaps samt schimsning.

 

Sen kan jag tycka att 200hk med avgaslimpa låter i mesta laget iofs på en 2,5L motor men i alla fall. Har hört andra motortrimmare som säger max 150hk med avgaslimpan. Penta original eller Barr limpan ska väl vara bäst om jag fatta det hela rätt.

 

Ja det är nog riktigt att portningsjobbet måste passa vad man ska ha motorn till och vilka delar som ska användas.

 

Att planat av toppen samt ett bra sätesjobb tar fram lite extra effekt,snygga till kanalerna i toppen filat bort gjutskägg kommer gör underverk. Det är riktigt att man inte ska polera insugkanalerna utan det ska vara lite struktur för att blanda luft bränsle bättre.

 

Du vet väll att långa insug ger bättre vrid och korta levererar mer effekt på högre varv ;-)

 

Det finns flera som kan detta på riktigt, kolla på savarturbo.se där Jens Gustavsson och Erland Cox finns det dom inte vet om kammar toppar och rödblockare är inte värt att veta :)

 

Nope, jag hade ingen aning om det där med insugsrören :)

 

Jag vill tacka och bocka för dina tips och dina insikter, det är mycket som jag tar med mig från denna diskussion.

 

Eftersom båten och jag befinner mig i Finland tror jag att det kan bli lite svårt att skicka toppen till Timo :) och det är en av anledningarna att jag vill lära mig så mycket att jag kan prata med en verkstad och berätta vad det är jag vill att de skall göra :)

 

Överlag tycker jag att det inte finns speciellt mycket info om båtmotorer och trimning på forumen, allt jag har hittat så här långt har varit om bilar och motorer med turbo eller jättehöga varv, vilket inte alls är intressant för båtar.

 

Jag hade tex ingen aning om Timos båtkam (kanske säger mer om min okunskap iofs). Har heller inte hittat något om portade båtmotorer. Jag har dock läst en hel del om volvotoppar som Jens och Erland har skrivit, men tänkte att de bara handlar om bilar och höga varv. Skall se om de nappar på en diskussion om portning för marinmotorer med bra bottendrag och ekonomisk körning vid 4000 varv och uppförsbacke :)

 

Om det kommer fram något matnyttigt kanske jag samlar ihop det till en lite infosida för rödblock båtmotorer :)

 

Tack för hjälpen och vinkarna!

 

Mvh Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Timo har jobbat fram ett koncept på en båtmotor, levererat väldigt många såna motorer så jag tror nog att det är bra körbarhet på dessa motorer. Topplocksjobbet kostar väl ca 5K portat, planad, renoverad tillkommer gör båtkamaxeln a 1500:- plus lashcaps samt schimsning.

 

Sen kan jag tycka att 200hk med avgaslimpa låter i mesta laget iofs på en 2,5L motor men i alla fall. Har hört andra motortrimmare som säger max 150hk med avgaslimpan. Penta original eller Barr limpan ska väl vara bäst om jag fatta det hela rätt.

 

Ja det är nog riktigt att portningsjobbet måste passa vad man ska ha motorn till och vilka delar som ska användas.

 

Att planat av toppen samt ett bra sätesjobb tar fram lite extra effekt,snygga till kanalerna i toppen filat bort gjutskägg kommer gör underverk. Det är riktigt att man inte ska polera insugkanalerna utan det ska vara lite struktur för att blanda luft bränsle bättre.

 

Du vet väll att långa insug ger bättre vrid och korta levererar mer effekt på högre varv ;-)

 

Det finns flera som kan detta på riktigt, kolla på savarturbo.se där Jens Gustavsson och Erland Cox finns det dom inte vet om kammar toppar och rödblockare är inte värt att veta :)

 

Nope, jag hade ingen aning om det där med insugsrören :)

 

Jag vill tacka och bocka för dina tips och dina insikter, det är mycket som jag tar med mig från denna diskussion.

 

Eftersom båten och jag befinner mig i Finland tror jag att det kan bli lite svårt att skicka toppen till Timo :) och det är en av anledningarna att jag vill lära mig så mycket att jag kan prata med en verkstad och berätta vad det är jag vill att de skall göra :)

 

Överlag tycker jag att det inte finns speciellt mycket info om båtmotorer och trimning på forumen, allt jag har hittat så här långt har varit om bilar och motorer med turbo eller jättehöga varv, vilket inte alls är intressant för båtar.

 

Jag hade tex ingen aning om Timos båtkam (kanske säger mer om min okunskap iofs). Har heller inte hittat något om portade båtmotorer. Jag har dock läst en hel del om volvotoppar som Jens och Erland har skrivit, men tänkte att de bara handlar om bilar och höga varv. Skall se om de nappar på en diskussion om portning för marinmotorer med bra bottendrag och ekonomisk körning vid 4000 varv och uppförsbacke :)

 

Om det kommer fram något matnyttigt kanske jag samlar ihop det till en lite infosida för rödblock båtmotorer :)

 

Tack för hjälpen och vinkarna!

 

Mvh Svante

 

 

En grej till som jag har funderat på, men som inte hör hemma i denna tråd. Bör man ha ett maximalt tungt svänghjul på en båtmotor? Funderar en hel del på vilket tyngd man borde använda. Skelettsvänghjul känns ju helt fel för båtar i mina ögon, men det är ju vad rallykillarna vill ha.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning till att ha ett lättat svänhjul på en båt, orginal B21/23 fungerar bäst.

Jag kan inte så mycket om detta, men hade tänkt bygga en B23 till min båt så då var jag tvungen att ta reda på lite saker...

Nu bygger jag på B20n istället efter Timos koncept med dubbla Fajs 45or långa misab insug och en Timo 717 kam samt en bredbands Lambda, hoppas att den kommer leverera någonstans mellan 130-150hk.

 

Det finns en annan väg att gå oxå och det är att utgå ifrån en B23E med k-jet

Du har väl inte missat Ockelbo.plars.org?

 

Finns en hel del kompetens om rödblockare på folkreceforum.se oxå Sleepy har grym koll..

Dom har ju en bra shop oxå folkraceshopen.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken på vad för båt du har? Vikt mått samt vad du har för varvtal vid marsch fart samt på topp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken på vad för båt du har? Vikt mått samt vad du har för varvtal vid marsch fart samt på topp?

 

Jodå, Plarsas sidor är luslästa många gånger :) Han tyckte om sin K-jet, men jag är inte så intresserad av insprutning i båtmiljö, det är lite för mycket black magic där som kan vara svårt att greppa om det inte funkar som det ska.

 

Dina tankar om svänghjul är helt i linje med mina egna. Misab insugen var ju rätt dyra, du tror inte att det går med vanliga som använd i bilar? Jag måste läsa på om Lambda, det är helt nytt för mig. Kanske du snabbt kan förklara nyttan med bredbands Lamda? Får du 140-150 hk ur en B20 så är det ju otroligt bra och extrabra för mig eftersom en b23 borde kunna bli en hel del vassare :D

 

Jag har en Solvigg 21 (1500 kg) som från början hade en B20. Den var lite tam och blev nu bytt mot en AQ140. Den går bättre med AQ140 och kommer upp i plan och klarar march 22-23 knop med åtminstone 5-6 vuxna i. Motorbytet gav 3-4 knop bättre marchfart och ungefär samma i toppfart.

 

Jag kör dock en del längre sträckor när jag är ute och skulle gärna ta en 5-6 knop till i marchfart, plus att båten ligger bättre i vattnet efter 25 knop så jag tror att liter/sjömil blir bättre med lite högre fart.

 

Varvtalet kan jag tyvärr inte säga något om eftersom varvräknaren har varit trasig, men det har "sjungit" som runt 4000 varv vid march :) Motorn varvade ur helt ok vid 27 knop så jag gissar att varvtalet var runt 5300.

 

AQ140 motorn är i första säsongen i år och jag har inte kört mer än kanske 300 sjömil med denna motor. Jag råkade ut för ett elfel på sista turen för i år och startmotorn slog på i 22 knop. Det small rejält och nu när jag ändå hamnar att lyfta ut motorn tänkte jag byta den mot en ännu lite piggare :) Tanken är att jag kan sälja den gamla motorn och få tillbaka lite av det insatta kapitalet :)

 

Det skall bli väldigt intressant att höra vad Jens och Erland har att säga om båttoppar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning till att ha ett lättat svänhjul på en båt, orginal B21/23 fungerar bäst.

Jag kan inte så mycket om detta, men hade tänkt bygga en B23 till min båt så då var jag tvungen att ta reda på lite saker...

Nu bygger jag på B20n istället efter Timos koncept med dubbla Fajs 45or långa misab insug och en Timo 717 kam samt en bredbands Lambda, hoppas att den kommer leverera någonstans mellan 130-150hk.

 

Det finns en annan väg att gå oxå och det är att utgå ifrån en B23E med k-jet

Du har väl inte missat Ockelbo.plars.org?

 

Finns en hel del kompetens om rödblockare på folkreceforum.se oxå Sleepy har grym koll..

Dom har ju en bra shop oxå folkraceshopen.se

 

Är det här ett motsvarande insug till det som du kommer att använda?

 

http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=5-8861&id=1237

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning till att ha ett lättat svänhjul på en båt, orginal B21/23 fungerar bäst.

Jag kan inte så mycket om detta, men hade tänkt bygga en B23 till min båt så då var jag tvungen att ta reda på lite saker...

Nu bygger jag på B20n istället efter Timos koncept med dubbla Fajs 45or långa misab insug och en Timo 717 kam samt en bredbands Lambda, hoppas att den kommer leverera någonstans mellan 130-150hk.

 

Det finns en annan väg att gå oxå och det är att utgå ifrån en B23E med k-jet

Du har väl inte missat Ockelbo.plars.org?

 

Finns en hel del kompetens om rödblockare på folkreceforum.se oxå Sleepy har grym koll..

Dom har ju en bra shop oxå folkraceshopen.se

 

Nu har jag läst på lite om Lamda :) Det används alltså till att mäta hur mycket syre det finns i avgaserna. Har du tänkte att använda detta för att bestycka förgasarna eller är det någon annan användning? Jag antar att man sätter den någonstans i limpan. Borrar man själv hål där och skruvar in den eller? Sen kopplar man den till en multimeter och kollar värdena under önskat varvtal? Vad är det för märke/modell och hur mycket kostar det på ett ungefär?

Redigerad av SvenneBerka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ska använda den till att bestycka förgasarna, vet inte om jag kommer låta den sitta kvar för att ha koll på bränsleblandningen eller om jag ska ta bort den när förgasarna är justerade. Vill ju absolut inte att den ska gå för magert = dyrt...

På B20n är den lätt att montera, finns ett lock på gaveln där man kan monterad den. På B23an blir det lite knepigare men ungefär som du beskriver men vet inte exakt hur....

Har inte köpt BBL än men kostar väl ca 2500:-

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till som jag kom att tänka på, du flyttar väl över ALLT från AQ 140? Typ generator, startmotor, fördelade m.m. Då dessa är gnistskyddade och gjorda för att sitta i båt. Men detta har du nog koll på men för säkerhets skull bara :)

Glöm inte flamdämparna till förgasarna oxå.....

Jag har funderat lite med Flamdämpare och trattar men inte löst detta. Längre trattar ger bättre vrid vs korta oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till som jag kom att tänka på, du flyttar väl över ALLT från AQ 140? Typ generator, startmotor, fördelade m.m. Då dessa är gnistskyddade och gjorda för att sitta i båt. Men detta har du nog koll på men för säkerhets skull bara :)

Glöm inte flamdämparna till förgasarna oxå.....

Jag har funderat lite med Flamdämpare och trattar men inte löst detta. Längre trattar ger bättre vrid vs korta oxå.

 

Nja, generatorn är bytt och jag är inte riktigt säker på den. Kanske hemsidan har info, skall kolla upp det. Startmotorn är ju i bitar efter olyckan, så det blir ju att skaffa ny (jag fick dock med en med nya blocket som kanske kan användas). Fördelaren har Hot-Spark elektronisk tändning, så inga problem där :)

 

Hmm, flamdämpare har jag inte tänkt på, finns det att få tag i över huvud taget till weber? Jag har bara sett "muffar" som sitter på trattarna och de är knappast flamdämpande?

 

Jag mailade Timos motor och hoppas på svar nästa vecka :) Kanske de har någon bra ide runt flamskydd?

 

Långa insug och långa trattar är det som gäller alltså :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar ännu från Timos motor ännu.

 

Hela projektet tog dock en liten annan riktning: läste en lång tråd av Erland Cox runt k-jet, som han gillar, och sen lite kommentarer av Plarsa om hur nöjd han har varit med sin insprutning gjorde att jag tänkte om :)

 

Ekonomiskt är det ju supersunt; köpte ett set med 530 topp och komplett k-jet för 500 sek. Förgasarna skulle ju ha gått på minst 3-4000 sek. Det blir antagligen att byta lite delar ännu, men k-jet skall räcka till upp mot 170 hk och de flesta säger att det är otroligt stabilt när man har det konfigurerat. Bränslepump måste förstås införskaffas och sen måste ett nytt rör eller en ny slang dras till besintanken för returbensinen, det kommer ju bli lite jobb.

 

Har nu en K-kam och en V-kam, men fundrar ändå allvarligt på Timos marinkam, kanske man måste sätta ett nytt meddelande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä Timos motor är inte alltid jätte bra att svara på mail.

 

Har oxå sätt den tråden men inte orkat läsa hela, men alla är väl inte lika lyriska vad det gäller K-jet :-)

 

Ang Plars så är det bevisligen ett bra koncept med en AQ145E (B23E) om man håller det orginal, tror däremot att om du ska trimma så kommer det vara svårt att justera K-Jet. Upp till 140-150hk kanske ett K-Jet från en B23 hänger med och sedan behöver du K-jet från en B21et för att den inte ska gå för magert den ska hänga med upp till 190hk.

 

Det var ett tag sen jag skruvade med K-jet och det var på en Saab 900 turbo och den hade K-jet med utag för sex spridare på luftmängdmätaren och den var på 145hk och på Saab 99 EMS så satt K-jet med 4 utag och den var på 118hk.

 

Det var ett bra pris för toppen och sprutet :) Men du kommer väl använda 405 toppen? Den flödar bättre än 530 toppen.

Ang Webrarna så är det ca 4k för dom sen tillkommer insug med packningar kanske 1000-2000kr sen behöver du kanske 4st E-rör och olika munstycken för bestyckning så det är klart att det drar iväg lite kostnader. Men om du ska trimma oxå så tror jag att det är lättare att få till det med Webrarna....

 

Du kan ju börja med att testa dom två kammar du har och se hur det funkar med dom, om du inte är nöjd så kan du köpa en eftermarknadskam, och göra samma sak med K-jet sprutet, börja med det och blir du inte nöjd så köper du Webrarna...

 

Jag känner igen det där med att man gör ett lappkast i bland :-)

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä Timos motor är inte alltid jätte bra att svara på mail.

 

Har oxå sätt den tråden men inte orkat läsa hela, men alla är väl inte lika lyriska vad det gäller K-jet :-)

 

Ang Plars så är det bevisligen ett bra koncept med en AQ145E (B23E) om man håller det orginal, tror däremot att om du ska trimma så kommer det vara svårt att justera K-Jet. Upp till 140-150hk kanske ett K-Jet från en B23 hänger med och sedan behöver du K-jet från en B21et för att den inte ska gå för magert den ska hänga med upp till 190hk.

 

Men du kommer väl använda 405 toppen? Den flödar bättre än 530 toppen.

Nu fick jag svar av Timos motor. :) De menar att det nog går att köra med bokstavskam, men att deras är vassare. Fick inget direkt besked om vilken kam de rekommenderar. K-jet är inget de rekommenderar utan i deras mening är dubbla Fajs bättre. Vill man köra insprut rekommederar de LH2.4 istället.

 

En kommentar av Sleepy_:

- "men en motor med rätt bestyckade webrar får en helt annan sång och bättre register:P"

 

Ok, visste inte ens att det fanns olika versioner av k-jet :) Måste kolla det där lite mera noggrannt!

 

De menar också att man tappar en hel del att köra 530-toppen vs. 405-toppen, men det finns inga spridarhål i min 405-topp, så jag antar att det inte är möjligt.

 

Har dock läst i andra trådar att man kan porta 530-topparna att bli riktigt bra. Själv är jag lite fundersam på hur mycket portning som behövs, det handlar ju om bara max 150 hk med limpan på och strömningen från en orginal 530-topp borde ju räcka till det eller ger bättre strömning automatiskt alltid mera hk?

 

Timos motor kommenterar såhär:

- "Gällande portning så är allt bättre än inget, men det krävs att firman som utför detta vet vad de sysslar med."

 

Teorin med att bättre strömning alltid ger mer hk är ju understödd av att 405- och 531-topparna går bättre.

 

Det börjar nästan kännas så att ju mer man läser på, desto krångligare blir det :)

 

Redigerad av SvenneBerka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att bygga en B230 med LH 2.4, Timo har ett koncept med denna som levererar +200hk iaf i hans bänk...

Men då är det två saker till som man måste lösa triggerskiva och smalbands lambda.

 

Ja teorin om att bättre flöde alltid ger mer effekt stämmer nog, sen finns det en parameter till och det är att mindre kanaler ger högre gashastighet och att det ger bättre effekt på låg och mellan varv och sen ger maximalt flöde ger mer effekt på högre varv...

 

Men det är som du säger, ju mer man lär sig desto svårare blir det

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att bygga en B230 med LH 2.4, Timo har ett koncept med denna som levererar +200hk iaf i hans bänk...

 

 

Vet du vad det är för kam i det konceptet?

 

Jag tittat lite på 5papp och där har jag läst om en som är väldigt nöjd med k-jet och fs122 kammen (12,2 i lyft), så det är det jag funderar på nu. Där är det ju körning under flera timmar och bränsleanvändningen är också en faktor.

 

Har dock ingen aning om hur mycket effekt man får ut med det upplägget.

 

Pratar som bäst med en firma om att göra en lätt portning av 530-toppen enligt Sleepy_s modell: http://folkraceforum.se/volvo/dummietrad-for-b230f-efterfragas/15/

 

Toppen skall sänkas runt 2 mm och sen tänkte jag använda Cometics 1.15 mm topplockspackning, men måste ännu räkna lite på kompressionen. Tror att graderna som ändras av att sänka toppen gör att motorn får ännu bättre bottendrag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Timo 13,10 kammen som sitter i Timos LH 2,4 koncept men den kammen är för vass att ha i en båt.

Tror att FS122 kammen är samma som Timos 12,2 kam. Den skulle nog kunna fungera bra i en båt men tycker att du ska kolla vad som skiljer Timos båtkam mot 12,2.

Om jag fattat det rätt så är det lite speciellt med avgaslimpan och det gör att kammar som är avseda för båt skiljer framför allt på avgassidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...