Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
gundeboy

vatten i förgasaren från vevhusvent volvo penta 260

Rekommendera Poster

Hej! Tack för att jag fick vara med och leka på det här forumet.

Har lite problem med min nyinköpta båt som jag tänkte kolla om någon har några bra tipps om.

Ska försöka börja från början och ursäkta att jag inte kan så många båt termer men ni förstår nog säkert.

Båten är en formula 26 med 2st vp 260 motorer från ca 86.

Båten har inte gått så mycket den här säsongen, körd från landplats till hamn, gått på tomgång ett par gånger och sen har jag kört den vid två tillfällen på ca 10 distans och 5 distans. Felet jag märkte va att starta fint kall och sen när man körde och slog av dog en maskin. Upptäckte att förgasaren hade vatten i ovankant (kommer från vevhusventilationen via flamskyddet)

Upptäckte att det va lite kaffe latte i oljelocket och lite lite gran i ventilkåpan. Kolla olja och sticka men inget vatten i motorn. Koppla ur slangarna till förgasaren och torka rent förgasaren och motorn går hur bra som helst. Har normal oljenivå i motorn och inge glykol försvinner ur expansionskärlet. Läste på någon amerikansk sajt att det va vanligt att det blev kondens i ventilkåporna och att det berodde på att båten kördes lite.

Tänkte som sagt kolla vad ni tror,kan det vara så enkelt att en rengöring och ny olja gör susen eller är det något annat? Den andra motorn ser jag inget i och den går bra. Hur kan det bli så pass att det fuktar ner förgasaren så det går dåligt?

Skulle en pcv ventil hjälpa mitt problem?

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt förra ägare 3 år gamla, ser fina och nästan nya ut utanpå men ingen aning inuti

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Latte från vevhusventilationen brukar enligt min erfarenhet bero på "blow by". Dvs för mycket förbränningsgaser tar sig förbi kolvarna ner i vevhuset och trycks ut genom vevhusventilationen där vattenångan, som alltid finns i avgaser, kondenserar. Det beror på slitna/trasiga cylinderlopp och/eller kolvringar.

 

Däremot har jag aldrig hört talas om att det skulle bli så mycket att det stoppar en motor.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett visst mått av läckage förbi kolvringar och genom styrningar är normalt, snudd på omöjligt att säga om ditt är okej eller inte.

 

Hur är motortempen under gång? Om termostaten hängt sig i öppet läge går motorn för kall, något som kan leda till att den normala kondens som oljan fångar upp inte försvinner. Kolla den, byt olja och låt motorn torka ur under vintern (det går lätt att bygga en enkel avfuktare för motorn). Sedan kör du en rejäl första repa på våren, dvs minst en timme på ganska hög last så motorerna blir ordentligt genomvarma. Har du då massor med latte som du säger i oljelocket på ena maskinen men inte på andra kan det vara aktuellt med en djupare felsökning.

 

Hur ser stiften ut? Det kan vara svårt att höra om en cylinder slocknat på en V8 (tycker iaf jag). Då är det en hel del soppa (och därmed vatten) som tar sig ner i vevhuset.

 

Att göra ett läcktest eller kompprov nu, när motorerna bara fiskörts på sistone, kan visa på problem som fixar sig själva när du blåst ur dem ordentligt. Inga motorer gillar att bara puttra fram hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...