coke 2 Postad 30 November , 2015 Har köpt en storebro med fly och undrar hur man gör om man startar båten från styrhytten och sedan vill stänga av motorn uppifrån flyen eller tvärtom. Har ingen start eller stopknapp varken nere eller uppe på flyen utan bara ett tändningslås per maskin nere och ett per maskin uppe? Motorerna är ett par tamd40b! Mvh andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 December , 2015 Har en båt med en inre och en yttre styrplats. Instrumentpanelen sitter vid den inre och jag får starta och stoppa motorn inne. Eftersom det är en "segelbåt" hade det egentligen varit bättre att ha start och stopp ute. Skulle det uppstå en prekär situation när jag seglar, så måste jag springa in för att starta motorn. Fast å andra sidan är det ju nåt som sker ytterst sällan, fast att kunna stoppa motorn från sittbrunnen hade ju varit skönt. Förmodar att du har elektrisk stopp. Du får väl sätta nån form av stoppknapp vid bägge styrplatserna, som via ett relä stoppar motorn. Fast det finns ju alltid en risk med en sådant arrangemang. Ju mer man krånglar till saker och ting ju fler risker och problem kan uppstå. Principen KISS är inte så dum. Har själv en Lombardini som stoppas genom att "strömen till motorn bryts". Att strömmen ofrivilligt har brutits till motorn av någon anledning, har hänt mig tre gånger i skarpt läge. Inte alls kul och en allvarlig säkerhetsrisk. Funderade nästan ett tag på att sätta en vanlig stoppknapp för att undvika detta. Det hade varit bättre att det varit tvärt om att man stoppade motorn genom att ett relä drog när man ville stoppa motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 December , 2015 (redigerade) Volvo Penta KAD 43. Har två tändningslås, ett i hytten och ett på den andra styrplatsen. Av någon anledning två olika lås och olika nycklar. Men dessa båda tändningslås är troligtvis helt parallellkopplade. Man kan starta motorn på den ena platsen och stoppa den på den andra eller tvärtom. Det går att köra från den ena platsen utan att ens nyckeln sitter i, förutsatt att den gör det vid den andra styrplatsen. Troligtvis är detta en identisk koppling i din Storebro, fast du då har två maskiner med sammanlagt fyra tändningslås. Litet lurigt med Volvo-Pentas elektriska stoppfunktion, att man måste vrida nyckeln helt åt vänster, för att aktivera en liten solenoid som stryper dieselflödet till bränslepumpen... Om man lämnar motor på med nyckeln i noll-läge sägs det att generatorn blir bortkopplad och dess dioder kan bli förstörda... Redigerad 1 December , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 1 December , 2015 Enligt bruksanvisningen skall man först vrida nyckel 2 hack medsols för att glöda motorn och sedan vrida ett till för att starta. När man sedan skall stänga av motorn vrider man nyckeln först tillbaka 1 hack moturs för att stoppa motorn och sedan ytterligare 1 hack till 0 när motorn väl stannat. De jag då undrar är hur man gör om man startat motorn från den nedre körplatsen och sedan vill stänga av motorn uppe på flyen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 1 December , 2015 Du sätter en stoppknapp som drar ström på kabel nr 25 på sidan 41 i denna verkstadshandbok. http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=6 När du håller in knappen så kommer magnetventilen dra så att bränslet stryps och motorn stannar. Precis som när du vrider nyckeln. Sen för att starta så får du gå till nyckeln och starta som vanligt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 1 December , 2015 Okej. Så det går inte att stänga av på nyckeln och sen starta den på flyen om man startat nere? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 December , 2015 Ingen, förutom den okontaktbare förre ägaren då, vet exakt hur det är kopplat i din nya båt! Det vanligaste är att det är parallellkopplat, alltså att du kan starta från ena platsen och stoppa från andra. Det enklaste och snabbaste är väl ändå att pröva sig fram, eller? Om man kastar ur sig en sådan fråga på ett forum får man nog förvänta sig, och tåla, att man får olika sorts svar. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 December , 2015 Den erfarenheten jag haver av Storebrorsbåtarna är att generatorn inte kopplas bort av "nycklarna" som någon tidigare "trodde". Detta styrks av verkstadshandboken som någon lade ut här. "Bara" att läsa på i elschemat. Av svaren att döma kan motorerna stängas på valfri plats. Vilket är logiskt om "stopp" har ett "eget läge" i nyckeln. Jag orkade inte kolla upp stoppfunktionen i handboken, "bara" att läsa på :-) för intresserade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 December , 2015 Jag köpte också "ny" båt under säsongen, och ju mer man använder den och ju mer man kryper omkring i kölsvin och runt motorn, dessutom fler grejer hittar man, en del listar man ut funktionen på, annat framstår som övernaturliga mysterium.Möjligtvis är det så att många båtägare är försiktiga, och inte vågar prova på att göra si eller så, det där med el- och dieselmotorer kan ju bli väldigt fel och orsaka dyra reparationer.Men Coke, när du till våren har sjösatt så får du helt enkelt prova dig fram, och starta och stoppa från båda styrplatserna.Tänk bara på att inte låta motorn/motorerna gå med någon av tändningsnycklarna i noll-läget, jag har inte "provat" det själv, men enligt instruktionsboken skall det undvikas då generatorn/generatorerna kan ta skada.Själv har jag haft funderingar på att koppla en stor röd sådan där nödstoppsknapp på olika ställen i båten, exempelvis vid styrplatser eller i motorrummet, denna skulle då ge spänning till solenoiden, magnetventilen, som stänger av diselflödet till pumpen.Men det har stannat vid en fundering... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 2 December , 2015 Ha rensat lite av det som var ovidkommande. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 2 December , 2015 Ha rensat lite av det som var ovidkommande. BRA! Tummar upp för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 3 December , 2015 Ha rensat lite av det som var ovidkommande. BRA! Tummar upp för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser