Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
odysseus65

Långsegling österut?

Rekommendera Poster

De flesta verkar gå över atlanten å sen genom panama.. Hur ser det ut om man vill ta sig till indiska oceanen via medelhavet å röda havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lars Hessler med båten Jennifer, tror jag att den heter. Gjorde den resan för något år sen. Det finns en bok.

Man måste passa sig för Daesh,Al-Qaida, pirater, Sallafister,Mossad ,Pershmerga,Huti från Yemen, Al-Assad, Ryssarna och en hel flock andra som kanske tycker att man är ett lovligt byte. Men läs boken. När man väl kommer bort mot Japan verkar det lugna sig något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha.. Oj! Låter som värsta gatloppet!

 

Kanske säkrast ändå att ta omvägen runt Afrika..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta verkar gå över atlanten å sen genom panama.. Hur ser det ut om man vill ta sig till indiska oceanen via medelhavet å röda havet?

Det finns några få som valt att kryssa runt jorden, men de flesta väljer Atlanten, Panama, Stilla havet, osv. eftersom det då blir mest förlig vind.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey du menar nog fördelaktig vind, inte förlig vind?

 

Ett helt annat alternativ är Nordostpassagen! Du seglar norrut och kommer fram söderut direkt i Stilla Havet. Enda kruxet är lite kyla och is på vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey du menar nog fördelaktig vind, inte förlig vind?

 

Ett helt annat alternativ är Nordostpassagen! Du seglar norrut och kommer fram söderut direkt i Stilla Havet. Enda kruxet är lite kyla och is på vägen...

 

Nej Mackey menar precis det han säger - Förlig vind. Dvs inte kryss. Men visst är förlig vind den mest fördelaktiga.

 

Har man inte förlig vind utan man måste kryssa - "då är man på väg åt fel håll"

 

Det där med seglares fikonspråk är inte alltid lätt för den okunnige.  ;)

 

När man gick i skolan fick man en kartbok. När jag började realskolan måste man köpa böcker själv och min mor betalade dem (jag är inte uppväxt hos min mor) 

 

Min mor var väldigt intresserad av att resa och hon frågade om hon kunde få min gamla kartbok, vilket hon ju naturligtvis fick.

 

Efter ett tag frågade hon mig vad det var för en streck som gick genom hela kartboken och runt jordklotet.

 

Det var min drömda jordenruntsegling som jag fantiserade om när jag var 14-15 år. Den gick till alla platser som jag drömde om att besöka. Dessutom gick den helt fel väg - ofta mot vind och ström, dvs ungefär samma väg som TS frågade efter.

 

Kom aldrig iväg på nån jordenruntsegling - och det var kanske lika bra. Jag tål inte värme - blir totalt utslagen av det minsta lilla. Kyla däremot har jag aldrig något problem med. Rutten Färöarna, Island Grönland hade nog passat mig bättre. Och nordväst och nordostpassagen, fast då skulle man haft en stålbåt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mackey du menar nog fördelaktig vind, inte förlig vind?

 

Ett helt annat alternativ är Nordostpassagen! Du seglar norrut och kommer fram söderut direkt i Stilla Havet. Enda kruxet är lite kyla och is på vägen...

 

Nej Mackey menar precis det han säger - Förlig vind. Dvs inte kryss. Men visst är förlig vind den mest fördelaktiga.

 

Har man inte förlig vind utan man måste kryssa - "då är man på väg åt fel håll"

 

Det där med seglares fikonspråk är inte alltid lätt för den okunnige.  ;)

 

 

Det finns mycket okunskap när det gäller språk, tänk bara på alla missuppfattningar som härjar om sjömil, tamp och angöra... där betydelserna ofta är fler och annorlunda än vad de kunniga gärna hävdar ;)

 

Förlig vind lär komma från "fördevind" som lär vara en försvenskning av gamla uttryck som det holländska "voor de Wind" eller det engelska "afore the wind"

 

Förtydligande: Fördevind råder alltså när det blåser akterifrån eller till ca 45 grader om aktern.

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordostpassagen lät väldigt spännande när jag först hörde om den, men det verkar ju som att det inte går att hinna ta sig igenom med en liten båt under det korta isuppehållet. Att häcka där i flera år å vänta in några isfria veckor per säsong för att kunna ta sig vidare känns inte aktuellt.

 

Får erkänna att jag har dålig koll på vindar å strömmar runt jorden, men om man nu siktar på indiska oceanen.. Kunde det inte vara enklare att kryssa runt Afrika än att sitta å vänta på proppen i panama i x antal veckor för att sedan ge sig över stilla havet?

 

Man får väl försöka hitta några spännande stopp i kryssriktningarna..:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordostpassagen lät väldigt spännande när jag först hörde om den, men det verkar ju som att det inte går att hinna ta sig igenom med en liten båt under det korta isuppehållet. Att häcka där i flera år å vänta in några isfria veckor per säsong för att kunna ta sig vidare känns inte aktuellt.

 

Får erkänna att jag har dålig koll på vindar å strömmar runt jorden, men om man nu siktar på indiska oceanen.. Kunde det inte vara enklare att kryssa runt Afrika än att sitta å vänta på proppen i panama i x antal veckor för att sedan ge sig över stilla havet?

 

Man får väl försöka hitta några spännande stopp i kryssriktningarna.. :)

 

Man kan ju alltid runda Kap Horn, det motsvarar väl säkert samma väntan på väder som väntan på slussning i Panama =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu läser jag boken om Sven Lundin å 'Bris'. Han fick ju ge upp första försöket att runda kaphorn, fast han kom ju möjligen från fel håll dessutom för att göra det ännu svårare.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordostpassagen lät väldigt spännande när jag först hörde om den, men det verkar ju som att det inte går att hinna ta sig igenom med en liten båt under det korta isuppehållet. Att häcka där i flera år å vänta in några isfria veckor per säsong för att kunna ta sig vidare känns inte aktuellt.

 

Får erkänna att jag har dålig koll på vindar å strömmar runt jorden, men om man nu siktar på indiska oceanen.. Kunde det inte vara enklare att kryssa runt Afrika än att sitta å vänta på proppen i panama i x antal veckor för att sedan ge sig över stilla havet?

 

Man får väl försöka hitta några spännande stopp i kryssriktningarna.. :)

 

Teleport som utgick från Halifax fina bilder med 2st australiensare som segla väster ut

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sett några delar av serien. Båten är till salu på junkforumet om någon är intresserad.

 

Annonstexten är längre än många veckotidningsnoveller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..

 

Får erkänna att jag har dålig koll på vindar å strömmar runt jorden, men om man nu siktar på indiska oceanen.. Kunde det inte vara enklare att kryssa runt Afrika än att sitta å vänta på proppen i panama i x antal veckor för att sedan ge sig över stilla havet?

 

Man får väl försöka hitta några spännande stopp i kryssriktningarna.. :)

Om man "bara" ska till Indiska oceanen så är det onödigt att segla västerut, det måste gå fortare att segla österut antingen runt Afrika eller genom Suezkanalen om läget tillåter.

 

Hörde för ett tag sedan om ett engelskt par (tror jag det var) som skulle segla till Medelhavet och sedan tyckte de det var så kul och trevligt att segla så de fortsatte genom Suezkanalen och hela varvet runt i motvind. Inget är omöjligt, det omöjliga är bara lite svårare.

 

Tillägg:

Som någon sa så är det ju bara att lägga intressanta platser i slutet på varje kryssben eftersom man ändå ska kryssa. Då täcker man ju betydligt större yta i sin framfart än om man länsar på ett smalt sträck runt jorden och av lättja inte vill avvika från en bekväm kurs.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suez är ju enormt trafikerad av fraktfartyg å många av dem går nog hela vägen mellan medelhavet å indiska oceanen, så helt laglöst kan jag inte tro att det är. För pirater finns det alltså många större fiskar än lilla mig att fånga.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suez är ju enormt trafikerad av fraktfartyg å många av dem går nog hela vägen mellan medelhavet å indiska oceanen, så helt laglöst kan jag inte tro att det är. För pirater finns det alltså många större fiskar än lilla mig att fånga.. :)

Både stora fartyg och seglare "tas om hand" av "pirater" från Somalia. Sedan begär man lösen.

 

En dansk familj kidnappades 2011 och det har inträffat flera liknande händelser både förr och senare.

 

Mackey

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...