Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Riro

Stormen Gorm

Rekommendera Poster

Någon på västkusten vars båt drabbats av Gorm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i mellersta Bohuslän är det inte så farligt. Vinstyrkan har ökat de senaste timmarna  till runt 20 m/sek med byvindar runt 25 m/sek enligt Hållö http://www.utposthallo.se/Dygnstabell.htm

Var med och förhalade en större Vindö, för att den låg i vägen vid upptagningskajen. Trotts skyddat läge tog det i redigt.

Min egen båt ligger dock osedvanligt bra just för tillfället.

post-106994-0-07983200-1448879716_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bidde väl inte särskilt dramatiskt här i GBG heller, åskade visserligen med horisontellt ösregn igår nånstans runt 23-tiden? Nå, bra prognoser kan jag tycka, att beskriva lågtrycksbanor mer exakt är nog svårt - på gränsen till omöjligt?

Den gamla versionen av VIVA-kartan är tydligen nedlagd sedan 20:nde oktober.
Bra med trendkurvor kan jag tycka, att lusläsa tabellvärden kan göra en smått vimmelkantig.
Tänkte faktiskt gnälla på detta med avsaknaden av trendkurvor i den nya VIVA-versionen tills jag råkade scrolla ner tillräckligt på min gamla pc.
Mycket bra, snyggt jobbat! Tack till sjöfartsverkets IT-tekniker, mycket användbart. :)

Delbilden till vänster är mätstation 100 Måvholmsbådan för ett par timmar sen, höger delbild visar däremot bara ett inaktuellt exempel på Android-kurva.
post-86835-0-89948000-1448891006_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här får ni lite bättre grafer och statistik:

Helsinborg pekade med 40+ m/s

Tätt följt av Falkenberg med dryga 40 m/s.

På tredjeplats (vad jag sett) Lomma Hamn.

Hade ni kört med kustväderappen så hade ni kunnat följa med 15 min intervall på grafen. Fyrar med 2 min intervall.

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kahoona.coastweather.v2

post-108195-0-15792600-1448895681_thumb.png

post-108195-0-28690300-1448895821_thumb.png

post-108195-0-60052100-1448895830_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att Halmstad hade 235 cm högt vatten mot normalt enligt Sjöfartsverkets ViVa karta. Det var söndag kväll strax före midnatt.

Kan det vara sant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att Halmstad hade 235 cm högt vatten mot normalt enligt Sjöfartsverkets ViVa karta. Det var söndag kväll strax före midnatt.

Kan det vara sant?

Rätt ofta som vatten- och temperatur mätarna är ur funktion.. men det borde iofs framgå om fallet är så. Dom har indikatorer för det. Just nu står den på +106 så kanske stäämmer det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var nere i Gravarnes hamn (Kungshamn) för en stund sen, var det ganska högt vatten. Mätstationen på Smögen angav lite över 1 meter över medelvatten. (men vattenståndet tar historiskt sett varit väldigt mycket högre)

Nu har det ju också mojnat en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Blöteborg var det inga större problem i hamnen.

Vattenståndet ca 1 m högre gjorde det besvärligt att ta sej ombord.

post-52966-0-19650400-1448906904_thumb.jpg

För tvenne år sen var det högre vatten 6 dec.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte räddningsstegen och frälsarkransen var där hade man inte vetat var bryggan var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar att astronomer kan observera och räkna ut olika planeters massa och sånt, men hur fasen får de egentligen reda på vad de heter? ...var det visst något försigkommet barn som undrade. :-)
Måste varit ett tag sedan, numera vet ju alla att sådant behöver man ju bara googla.

Hittade en sajt med filmsnutt angående namnval, inte helt oväntat ligger danskarna bakom det litet udda namnet "Gorm". Haha, suotyveåhalvfjärsing där alla konsonanter svalts, de har ju så att säga vanan inne att förvirra svenskar.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-heter-stormen-gorm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara långsamt börjat fatta hur nya VIVA hanteras på pc, någon kanske kan kolla hur det uppför sig på platta/lur?
Själv har jag ingen "smart-phone" tillgänglig, bara en gammal dum-fån. :-)
@ Auxillary: snyggt jobbat!

Man kan tydligen kombinera mätvärden och öppna i eget fönster, oklart hur än så länge. Detta med eget fönster är ju bra för den får unik webbadress, bara att spara som favorit. Exempel.
Inte lätt att få till en intuitivt lättbegripen hantering kan jag ana, inte om det skall finnas många finesser och fungera på flera plattformar? Nå, mina rön hittills syns i denna hopsaxade bild...

post-86835-0-83804700-1449495477_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara långsamt börjat fatta hur nya VIVA hanteras på pc, någon kanske kan kolla hur det uppför sig på platta/lur?

Själv har jag ingen "smart-phone" tillgänglig, bara en gammal dum-fån. :-)

@ Auxillary: snyggt jobbat!

Man kan tydligen kombinera mätvärden och öppna i eget fönster, oklart hur än så länge. Detta med eget fönster är ju bra för den får unik webbadress, bara att spara som favorit. Exempel.

Inte lätt att få till en intuitivt lättbegripen hantering kan jag ana, inte om det skall finnas många finesser och fungera på flera plattformar? Nå, mina rön hittills syns i denna hopsaxade bild...

attachicon.gifVIVA.hantering.jpg

Tack Thomas.

Den där sidan var något nytt för mig. Och där kunde man också läsa att dom släppt datat fritt! Därmed vill jag ge En STOR eloge till Sjöfartsverket! Bra jobbat!

Appropå din bild Thomas. Det nedre hörnet är till för att du ska kunna förstora mätarna; genom att klicka och dra. Därför ändras musmarkören för att göra dig uppmärksam på att du kan göra en förändring.

Redigerad av auxillary

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Alla barnen satt stilla utom Gorm... Han tog Helga med storm..."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla Gorm för att du hjälpte mig att täcka av båten!

Men du, det var litet tidigt, jag hade tänkt mig att ha kvar presenningen till slutet av mars.

Sedan undrar jag vad du gjorde av skyddslocket till Silva-loggen på den yttre styrplatsen?

Sedan kan jag väl också nämna att du fixade till en stor fest för bostadsområdets kråkor, skator och trutar, detta då du välte en större mängd sopkärl och tog av locken på kompostbehållarna, råttorna var nog belåtna också.

Frågan är om det är någon idé att lägga på presenningen igen innan Helga passerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänker på att Helga har nån otäck syster eller bror på ingång. Jag tänker nog vänta in den också innan jag klär på båten igen.

Men jag har ofta fel så även gärna denna gång :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem med mina båtar ligger i sjön.

Men det måste finnas ett smartare sätt att "kopiera" av stenarna i strandkanten. ;-)

post-52966-0-81745100-1449601046_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...