Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
fredriklindell

Gennaker. Strumpa eller rulle?

Rekommendera Poster

Du klarar dig gott med strumpa. Den blir klart billigare. Nackdelen är att strumpan fladdrar en del. Och oftast måste man gå fram till masten för att hissa/hala strumpan om man inte har lång ändlös lina som räcker till sittbrunnen.

Jag har 3 olika gennakers, två med rulle och en med strumpa. Det är ju lite meck även med en rulle som ska fästas, linor som ska dras akterut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade gennaker i somras. Visste inte att det fanns olika varianter. Har strumpa och tycker det fungerar förträffligt. Inga större problem att hantera även om jag seglar själv.

strumpan är relativt smidig att stuva ner i säcken.

"Meket" är just att jag måste stå på däck och hissa strumpan. Sen har jag lite strul med gajar som kan grångla fast ibland. Köpte ett bogspröt men finner inget bra sätt att meka dit den så jag ska konstruera något att svetsa dit i fören. Rulle kanske e något smidigare när den ska ut/in.. men som jag upplevt det hittills har jag kört rätt långvariga bogar med gennakern så det eventuella lextra krånglet ser jag som i-landsproblem. E ni två pers så är det simpelt. Vet ej om storlek har nån betydelse. Min e väl nån mellanvariant kan jag tänka mej 115 kvm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi familjeseglar med spinnaker och strumpa och det funkar hur bra som helst. Det enda är att det - som tidigare påpekats - är lite meckigt när man är ensam med autopiloten.

Om du tror att du kommer att sätta och ta ner gennakern ofta under samma dag är kanske rulle att föredra, men annars tror jag mest på strumpa.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara erfarenhet av gennaker med strumpa.

Jag tycker att "paketet" blir rätt bylsigt när den ska packas i säcken/väskan. Rullad gennaker verkar bli "mer välstuvad".

Jag inbillar mig att det blir mycket krångligt om jag ska försöka släppa ut/samla in seglet i strumpan med linorna dragna till sittbrunnen. Att hantera strumpan från fördäck är hyfsat enkelt.

Med rulle så verkar det rätt enkelt att kunna arrangera ut-/in-rullning från sittbrunnen om man inte vill ha en kort inrullningstamp och jobba på fördäcket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...