Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Jolly-Roger

Intresse för etanol i tanken "E85"

Rekommendera Poster

Jag har nu tröttnat på höjda bensinpriser och sneglar på etanol som alternativt bränsle. Att konvertera mina 454:or med förgasare verkar enkelt,det som behövs är nya huvudmunstycken som är större då blandningsförhållandet är 9:1 för etanol och 14:1 för bensin . På insprut motorer måste man höja bränsletrycket från ca 2 bar till 3,5 . Samt höja tändningen för att göra sig tillgodo den ökande effekten Fördelar: 7-10´% effektivare motor samt en vinst i plånboken på ca 5-6 kr per distans formulan drar ca 3L dist Samt att den är snällare mot miljön .Helt oberonde av världmarknaden . Nackdelar . ca 20-30% ökad förbrukning . åtkomligheten ingen mack har E85 bränsle ännu Det finns inga belägg ännu för att etanol ska slita mer på motorn,snarare tvärt om etanol är mkt renare än bensin. Läs gärna mer på www.etanol.nu För nu en diskussion med sekab och sthlm stad om ev påtryckningar för att få ett tankställe i sthlm eller att en sjömack tar på sig detta . Om någon har en farmartank och ett företag så ska det gå att handla etanol direkt av sekab . Om man beställer 4 kubik så hamnar priset på 7,38 L , levererat i sthlm.*ju mer ju billigare* Finns intresset så hör av er på denna tråden så jag har något att visa sthlm stad samt maila mej namn,båttyp,ca års förbrukning i liter så sammanställer jag en lista åt sthlmstad . frolle70@hotmail.com. Sök på nätet och bilda er en egen uppfattning och hör av er sen om intresse för konverterign finns, inge sprit skit snack på denna tråden tack . Drömmen är en farmartank i värtan för jag ser ingen anledning att blanda in oljebolag när dom inte har ensamrätt på detta alternativ bränslet. Tänker även ta upp med stockholmstad om div lockbeten för etanoldrift typ gratis hamnavgifter,slussavgifter osv . osv men det får komma senare . [GRÖN]Go Go Green[/GRÖN]

post-9377-1394234375,4438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ! Det har redan börjat ramla in intresse anmälningar,vilket är kul . Ju fler som kan tänka sig etanol ju större är chansen att det lyckas och om någon vet nåt annat forum för motorbåtsåkare så kopiera min ovanstånde text och posta den där . Måste be er att använda rubriken etanol i mailet då vissa hamnar i min junk mail. vad det gäller ombyggnad så kolla www.etanol.nu , ni kan även maila webmaster där med ombyggnadsfrågor . kolla även länkarna där . [GRÖN]Go Go Green[/GRÖN]

post-9377-1394234375,481_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lysande initiativ, jag är klart intresserad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag är helt inne på att konvertera till etanol så är det någon som är på gång så dela gärna med er med erfarenheter till mig och alla andra. Har en AQ 140A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu pratat med stockholm stad och det finns ett intresse dock är beslutsfattarna på Island och pratar Etanol till i mitten av nästa vecka . Men enligt den killen jag pratade med så är det inte alls omöjligt att få EU bidrag för ombyggnader och tankställen så det låter ju lovande . Fortsätt att maila mej med intresseanmälningar så jag har något att visa Sthlm Stad . Borde ju komma ljusbågar ur akterspegeln vid full gas :-D spar pengar på akterlantärnor [GRÖN] Go Go Green[/GRÖN]

post-9377-1394234375,9758_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du ombestycka rochestern byter du munstycken (och ev nålar) på primärsidan och nålar på sekundärsidan (munstyckena är fasta på sekundärsidan.) Som sagt, från annat forum: Rochestern kan ge problem med bränsleflödet pga enkel-flottörhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte få bidrag för att konvertera om?? Skulle ju vara något att satsa på. Det skulle locka fler att Gå över till etanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det jag håller på att jobba på just nu ! tankställen och ev subvetionerade ombyggnads kit med Eu bidragspengar . Man kan ju tänka sig morötter i form av gratis slussning,gästhamnar osv.osv . Så tills vidare släpper vi själva ombyggnads tekninken och fokuserar på tillgången av E85 så får vi se vad det kan ge . [GRÖN]För er som är intresserade av själva tekninken kan kolla min diskussion med folket som är insatta i etanol konvertering på www.etanol.nu välj forum och förgasar konvertering[/GRÖN]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På känt modernt Stockholmsmaner får man väl införa Båttullar på alla farleder som gränsar till Stockholms stad, för att finansiera lite entusiastdrift a'la etanol :) Och ... Annika Billström har ju faktiskt INTE lovat något ang. båttullar, så här kan man ju tulla/skatta utan att begå årtiondets största valsvek :-D Givetvis ingår en obligatorisk reggning av alla båtar innan, så att man även kan ta ut lite extra skatt ur jänkebåtarna :-nojd En utredning är redan tillsatt för att klargöra vad en jänkebåt är :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spånnande !!! Kan man göra eget brånsle som man kan ha till groggen. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en riktig åtgärd inom en snar framtid. Var inne på sidan om etanol och måste erkänna att jag inte fattar mycket av det som står där. Men det verkar ju som om vi bör utöva påtryckningar på beslutsfattarna så det kommer etanol ut till båtarna. Även om argumentet säkert är att det inte finns tillräckligt underlag än. Ständigt denna fråga om hönan eller ägget! Tror det måste till ett oljebolag med existerande återförsäljarnät för att det ska bli nåt. Men om någon satsar på konkurrerande verksamhet kanske priset kan hållas nere ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

[KUR]Låter som en riktig åtgärd inom en snar framtid. Var inne på sidan om etanol och måste erkänna att jag inte fattar mycket av det som står där.[/KUR] Hallå! Vad är det du inte förstår? Det går åt mer E85 än bensin! Där är hemligheten. Kan åtgärdas med: Alt: större munstycke (förgasarmotor) Längre inmatningspuls (insprutningsmotor) Högre tryck på bränslet som når insprutningsmunstyckena (insprutningsmotor) Verkar det svårt? Har man högre tryck i slangen så fylls hinken snabbare. (sista alt) Själv har jag kört 3 olika bilar med E85. Bästa är en Skoda Felicia som klarar c:a 60 % E85-inbl. Mer än 60% kan den ibland gå bra men ibland bli lite lynnig. Men det kan vara olika beroende på motorns inställning. Viss justering gör moderna motorer själv. Knackningssensorer känner oktantal och justerar osv. Kul att testa! Därefter kan den bli lite lynnig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt men det basala är inga problem. Mer att jag inte fattar riktigt hur en ombyggnad går till efter det som står på sidan. En fråga: Du skriver att du kört 3 bilar med E85, bäst var en Felicia som klarar 60%. Men är det inte så att vi strävar efter att ersätta all bensin med etanol? (Kanske är man inte så tydlig och klar för andra som man själv uppfattar sig?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... det är liksom det som är problemet ... att ersätta all bensin med etanol! Etanolen kommer givetvis INTE att räcka till att ersätta bensinen ... vi kommer mycket snart att få brist på Etanol om flera länder satsar på det som ersättning till bensin! Kanske bäst att ersätta bensinaren med en hederlig Pytagoras som man kan köra på typ vad-som-helst :-D //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkning av bioalkoholer baseras på biologiska råvaror som exempelvis trädrester eller skogsavfall, spån, returpapper, energiskog, säd och sockerbetor. Så länge det växer i backen så finns det etanol! Så brist på etanol kommer det inte att bli i första taget . E85 bränslet som säljs i dag på svenska mackar har 15% besin inblandning pga av att det är problem att få igång bilar vid kallt väder . Men jag kör inte båt på vintern så jag ser inte det som ett problem. I brasilien finns det 4 miljoner etanolbilar i dag som kör på E96 bränsle så det är inget nytt vi har kommit på . Ju mer jag läser om etanol ju mer tror jag på att det är ett bra alternativ till bensin. *Om inte bättre 104 oktan* t.o.m urfadern Henry Ford hade planer på att köra T-forden på etanol som han skulle utvinna ur majsfält. Fördelarna är ju uppenbara ,mer effekt,billigare,vänligare mot miljön. Som jag ser det är det en ganska liten arbetsinsats att konvertera en marinmotor samt att miljövisterna är enorma *mina V8:or släpper ut lika mkt skit som 80-90 bilar med fungerande avgasrening. Kan man få ett EU bidrag för att konvertera och köra 4-5 marinmotorer i bänk så har man täckt in säkert 70 % av inombords bensinarna som finns i dag . Dom flesta bygger ju på chevas 350 eller 454 block sen om det står Mercrusier,Volvo el Crusader på ventilkåpan spelar ju mindre roll . Sen lämpar sig dessutom E85 bättre för överladdning än bensin . Saab´s flexifuel turbobil lämnar 180hp på e85 och bara 150hp på bensin. Läs på nätet om etanol och skaffa er en egen uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det finnas ett smidigt sätt att konvertera en utombordare alternativt köpa en utombordare som är byggd för etanol så skulle jag göra det utan att blinka! Märkligt att det inte redan finns med tanke på att det börjar komma allt fler bilar som kan köras på etanol...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns kanske en anledning till varför vi på SAAB har en hel utvecklingsavdelning som jobbar med just etanolkonverteringen. Det är liksom inte bara att tanka E85 och hoppas på det bästa. Dessutom så är det ju bara vi i västvärlden som har råd att tänka på miljön. Tänk vad många utombordare det säljs i sydostasien. De struntar nog i etanol eftersom bensinen kostar en spottstyvel av vårt pris. En båtmotor går ju dessutom mycket hårdare en en bilmotor, iaf utombordare, så det ökade slitaget som etanolkonvertering innebär blir ännu mer märkbart på en båtmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol sliter visst mer på motorn eftersom den innehåller syre (alkohol -OH) vilket bidrar till att oxidera metallerna i motorsytemet = rost.

Slangar av plast och dylikt torkar ut betydligt snabbare. Så se till att veta vad ni gör innan ni konverterar eller uppmanar andra att tanka 50 % E85 i sina motorer både på sjön men framförallt på land eftersom det ändrade lamdavärdet medför att katalysatorn sätts ur spel = inte alls bra för miljön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...