Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Mr_Merlin

Hur fort går Era Draco 2000 DC/HT ?

Rekommendera Poster

Undrar hur snabba era Draco 2000 DC/HT båtar är?

Ange gärna toppfart marschfart samt vid vilka varvtal, motoralternativ och vilket skrov ni har AL eller GT

Börjar väl själv :)

Draco 2000 DC Aqualift skrovet

motor AQ 130 C,

VP 280 drev 17" stigning på proppen

toppfart 23kn vid 4300varv

marschfart 20kn vid 3900 varv

Bränsleförbrukning inte mätt exakt men ca 20-25L/timme vid marschfart

Är inte helt nöjd med toppfarten ska uppdatera motorn med dubbla Weber 45or och en Timo 717 eller 740 kam.

Siktar på 30kn efter detta

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är händig och gör motorjobb själv så kan det säkert löna sig i fart om än inte i pengar.

Jag hade en Fjord 21 fotare som också har ett tungt skrov. Men istället för att försöka skrämma upp befintliga 130-motorn som även behövde renoveras så satte jag in en nyrenoverad större V8. Det gjorde inte att båten gick bättre i termer av toppfart ( JO iofs, toppfarten ökade med kanske 10-12 knop men båten var inte gjord för den farten utan började överplana! Kändes inte helt säkert )

Men stora vinsten var att man kom upp i planing jättesnabbt utan fördröjning och oavsett last. Dessutom gick motorn på lägre varv vilket innebar lägre ljudnivå plus något lägre förbrukning.

Nothing beats cubic inches!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat lite på V8or åxå och det skulle vara mulligt men en vinkel :)

Det är inte högre toppfart som jag är ute efter egentligen, tror att Dracon precis som Fjorden kommer överplana vid farter över 30kn pga den så kallade Hooken.

Jag är nöjd med att marscha typ 20-22kn ungefär som jag kör idag men skulle vara trevligt att ligga typ 500-800 varv under max när man kör.

Har sett bilder på Draco 2000 med V8 dom ligger väldigt djupt i vattnet med aktern, kanske 7-10cm djupare av vad jag kan bedöma av bilderna. En 305 csb väger väl ca 180-200kg mer än en B20 det var en av anledningarna till att jag övergav V8 spåret.

Fjorden är nog bärigare i aktern än Dracon, Fjorden är väl typ 2,5 bred Dracon 2,3 och bär upp V8 bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lyfter tråden och ser om det är några som varit ute med sina Draco?

Blev inga Weber 45:or och trim kam..... Renoverade drevet och fixade till Solexarna som läkte istället tyckte det var viktigare....

Men det blev en ny propeller iaf :D 15x14 istället för 17x14 nu varvar motorn ut ordentligt och planar mycket lättare.

Ny fart 23kn vid 5200varv och den skulle varva mer men där slog jag av, funderar på att cuppa propellern?

Machfart 19-20kn vid 4600varv med 4pers i båten, bränsleförbrukningen inte upp mätt men tycker att den går j*****t snålt typ 1-1,5 liter distansen?

Har fortfarande kvar tanken att uppdatera motorn så att den skulle kunna nå 30kn som den skulle göra enligt broschyren 1975. När jag köpte ny propp hos Propellertrim så drog dom av 10% på broschyr farten direkt och menade på att den gjorde max 27kn med AQ130 när den var ny. Det tror jag oxå men det skulle ju vara kul att nå 30kn och då skulle den ju gå bättre än när den var ny :)

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en 2000 DC förr i tiden, med en AQ140, trimplan osv...

Den gjorde nog 27-28 knop med 1-2 vuxna i båten.

Däremot var den hemskt svår att få i planing med 4-5 pers, men det beror väl på den kraftiga V-botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter tråden och ser om det är några som varit ute med sina Draco?

Blev inga Weber 45:or och trim kam..... Renoverade drevet och fixade till Solexarna som läkte istället tyckte det var viktigare....

Men det blev en ny propeller iaf :D 15x14 istället för 17x14 nu varvar motorn ut ordentligt och planar mycket lättare.

Ny fart 23kn vid 5200varv och den skulle varva mer men där slog jag av, funderar på att cuppa propellern?

Machfart 19-20kn vid 4600varv med 4pers i båten, bränsleförbrukningen inte upp mätt men tycker att den går j*****t snålt typ 1-1,5 liter distansen?

Har fortfarande kvar tanken att uppdatera motorn så att den skulle kunna nå 30kn som den skulle göra enligt broschyren 1975. När jag köpte ny propp hos Propellertrim så drog dom av 10% på broschyr farten direkt och menade på att den gjorde max 27kn med AQ130 när den var ny. Det tror jag oxå men det skulle ju vara kul att nå 30kn och då skulle den ju gå bättre än när den var ny :)

Tycker att ditt sätt att uttrycka ganska snålt diffar en hel del, stor skillnad mellan 1 och 1,5 lit/dist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så kan det vara.... Men skrev att bränsleförbrukningen inte var uppmätt och att jag uppskattade förbrukningen till 1-1,5L-distans med ett ? efter.... Om jag ska förtydliga lite så uppskattar jag förbrukningen till ca20lL/h vid lätt last måste jag pressa motorn och köra nästan fullt eller fullt så uppskattar jag förbrukningen till ca 30L/h absolut inte vetenskapligt uppmätt på något sätt...

Det jag igentligen var intresserad av var hur fort en Draco 2000 gick med olika motorstyrkor.

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...