Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
pixelmannen

Ny 115 hk, köpa från bårcompagniet/prispressarna?

Rekommendera Poster

Hej, fick köpt mig en Uttern 6300 årmodell 1986 för 20 000kr i början av hösten och hängde på min Evinrude 70 hk 2-takt från 1979. Båt och kapell i bra skick och all el + lanternor och knop mätare fungerar perfekt. Men efter att jag provkört båten och har kört lite så fick jag upp den i 18 knop på fullvarv. Och då kände jag att det behövs för det första en modernare fyrtaktare där bak samt mer effekt. Så nu håller jag på och kolla efter en helt ny eftersom jag fick båten så pass billigt så känner jag att det kan vara lämpligt med en ny motor och om jag sen ändå vill sälja båten så kan jag tjäna en slant.

 

Jag har sökt och hittat massa gamla trådar från 2006 och så, men ingen i nutid (2015) som köpt från båtcompagniet eller prispressarna. Eller köper folk bara från general agenten KGK Stockholm?

 

Jag har snöat in mig lite på Suzuki 115hk. Dels för att det är kamkedja, vikten, och bra pris. Och att det finns många återförsäljare.

 

  • -Min återförsäljare i stan har den méd 7 års garanti för 129 900kr då tillkommer vajrar samt oljor.
  • -Prispressarna har med 5 års garani för 94,900.00kr då tillkommer frakt,vajrar och oljor. ¨'
  • -Båtkompagniet har med 5 års garani för 104900kr då tillkommer vajrar och oljor, dem har frifrakt. Dem finns ju även i Kungälv om man skulle vilja åka och prata med dem.

 

Montering fixar jag själv. Jag bor i vänersborg

 

Det jag undrar är om någon har haft fel på motorer och om hjälpen från företagen har vart bra? Har dem löst felet på garani utan tjat?

 

KGK antar jag har bra service men dem andra 2? . svar och motivering tack.

 

Med vänlig hälsning Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att KGK och deras återförsäljare kräver att motorn monteras av återförsäljaren, för att garantin ska gälla. Gäller även för mig som jobbar inom KGK koncernen.

 

Är inte helt uppdaterad, men Mecery nya 115 hk ska vara den modernaste 115hk som går att få tag i, just nu. Har även hört/sett att dessa ska vara attraktivt prissatt.

 

Suzuki kom med sitt lean bearn för några år sedan. Men Meceryn ska visst vara ett helt ny bygge, något som inte förekommer ofta inom branschen.

 

Jag har inte testat någon av motorerna. Bara läst och pratat mig till kunskapen.

 

Jag skulle kolla på Mecery samt avvakta lite, för att se om Evinrude kommer med sin generation G2 på sina mindre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att KGK och deras återförsäljare kräver att motorn monteras av återförsäljaren, för att garantin ska gälla. Gäller även för mig som jobbar inom KGK koncernen.

 

Är inte helt uppdaterad, men Mecery nya 115 hk ska vara den modernaste 115hk som går att få tag i, just nu. Har även hört/sett att dessa ska vara attraktivt prissatt.

 

Suzuki kom med sitt lean bearn för några år sedan. Men Meceryn ska visst vara ett helt ny bygge, något som inte förekommer ofta inom branschen.

 

Jag har inte testat någon av motorerna. Bara läst och pratat mig till kunskapen.

 

Jag skulle kolla på Mecery samt avvakta lite, för att se om Evinrude kommer med sin generation G2 på sina mindre motorer.

Min återförsäljare sa att jag kunde montera motorn själv men han var tvungen att fylla på/kolla olja. Samt göra första uppstarten av motorn. Annars skulle garantin inte gälla.

 

Det där med Mercury lät lite intressant, är det 2015 års modell som är en ny maskin eller 2016?

 

Hoppas på svar från fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att tänka på är att du, när du köper något, ingår ett avtal med försäljaren (enligt konsumentköplagen). Får du problem med varan du köpt är det hos säljaren du ska reklamera produkten (vilket kan handla om ett garantiåtagande). Eventuella återkallelser, alltså från tillverkaren där man exempelvis byter ut en felaktig del på i ditt fall motorn, ska ofta gå genom återförsäljaren.

 

Jag vet inte var prispressarna/båtcompaniet köper sina motorer men om de inte köpts genom generalagenten (KGK i detta fall) kan det bli problem vid en eventuell återkallelse/kampanj. KGK tar ju av naturliga skäl inget ansvar för motorer man själva inte importerat (märk väl att KGK är en fristående importör, inte som exempelvis Yamaha vars svenska representant är en del av Yamaha-koncernen). Alltså kommer återförsäljaren i sin tur behöva ombesörja detta på egen bekostnad, vilket han ju knappast lär vilja göra om att han fyndat ett restparti motorer i Malaysia. OBS att detta enbart är en hypotes! Dessutom, om du köper en motor av en återförsäljare från en svensk importör så kommer du att bli kontaktad av dem om det är en återkallelse, något du inte blir om motorn kommer från utlandet. Jag vet att Suzuki bytte motorblock på några motorer för ett tag sedan, säkerligen på goda grunder. Hur mycket tror du en sådan motor som INTE fått blocket bytt är värd på andrahandsmarknaden?

 

Att handla så kallad gråimport kan vara en god affär, jag säger inte annat. Men det är är mycket som ska vägas in när beslutet fattas, prislappen är bara en del av många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått behöver man om motor köpts av Prispressarna som importerar via EU själva åberopa ev garanti under garantitiden mot dem och kan INTE göra det mot vanliga återförsäljarnätet. Däremot kan du serva var som helst bara det är en auktoriserad verkstad. Prispressarnas garanti gäller bara om du servat hos dem eller auktoriserad verkstad. Dock ska enl den info jag fått det vara exakt samma motorer som levereras via vanliga återförsäljarnätet som säljs av Prispressarna.

 

Riskfaktorn är att du måste hoppas på att de (Prispressarna) inte går i konkurs samt att man måste lämna till just dem för garanti. Det ska såklart vägas mot det mycket längre priset och att Suzuki (iaf enl Marindepån) är en av de motorer med minst strul.

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en granne som köpte en 115hk Suzuki från Prispressarna förra året, inklusive montage. Han har vart helt nöjd hittills och har även använt Prispressarna för höstservice. Han har dock inte behövt åberopa någon garanti så huruvida den hanteras lika bra kan jag inte svara på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Mercury så har jag förstått det som att modellen kom våren 2015. Såg av en tillfällighet en annons i en tidning jag nu bläddrade i. Var visst 3 olika motorstyrkor, där 115 var den kraftigaste. Se bifogad bild.

post-85664-0-13416400-1448476604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som ni skriver här på forumet, man missar eventuell återkallelse eller om det skulle vara någon del som ska uppdateras/bytas ut. Min återförsäljare i stan gav ett exempel på en som hade problem med sin Suzuki som hade köpt via KGK Sverige och den krånglade när man hade full gas och tiltade motorn t.e.x. Då hade det gått smidigt på garanti och till slut hade dem bytt hela kabel stammen i motorn och det gick på runt 40 000kr. Skulle man köpa en via grå import och inte kan påvisa att felet är fabrik utan att du gjort det själv, och kanske åker på att betala det själv är ju den rabatten på motorn snart "uppäten".

 

Är det så att Suzuki inte har årsmodeller längre? Utan att dem t.e.x. byter ut DF155 mot DE115 när dem gör en uppdatering?

Det kanske gäller alla motorer på marknaden?

 

Och som Pos42 skrev skulle någon av marinkonsulterna, prispressarna, båtcompagniet (om man köpt av dem) gå konkurs. Då sitter man där, andra hands värdet blir väll heller inte lika bra om du skulle vilja sälja den sen.

 

Får läsa lite om Mercury nu också se om det kan vara intressant.

 

Jag har även sökt efter lite tester på 115hk motorer i tidningar och på nätet, men de verkar inte som någon gjort såna. Kanske sitter någon med en tidning med ett test i?

 

Det känns som att det är fler som föredrar att köpa ifrån en svensk "stor" återförsäljare.

 

 

Tack för alla svar än så länge,.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller fortfarande på att leta motor till båten. Har kollat på en Suzuki 2008 på 80hk och jag pratade med en firma som kunde chippa den så att den blev 95hk. Eftersom 70, 80, och 90 hk är samma motor bara annan box i dem. Den har gått 2000 timmar men är servad enl plan varje år, hur tror ní en sån motor är som gått så många timmar?

 

En 80 hk väger 155 kg medans en 100/115hk som är samma motor väger 190kg.

 

Hur tror ni att dem står sig mot varandra, 20 hk mindre men även 45 kg minde på akterspegeln?

 

Mvh Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite färre hkr vägs nog inte helt upp av lite färre kg, beror på vrid och propeller också?

 

Sedan hänger jag upp mig på ordet "enligt plan", var det en firma som säger det eller är det servat av en ägare? ( tänker som att en firma inte behöver säga att det är enligt plan, annat vore märkligt... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite färre hkr vägs nog inte helt upp av lite färre kg, beror på vrid och propeller också?

 

Sedan hänger jag upp mig på ordet "enligt plan", var det en firma som säger det eller är det servat av en ägare? ( tänker som att en firma inte behöver säga att det är enligt plan, annat vore märkligt... )

Okej. Jag ska nog köpa den så får jag pröva. Annars så får jag väll leta annan motor.

Det är en firma, den är alltså servad varje år av samma firma sedan ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har Mercury 100 EFi 4-takt 2015 , e ganska nöjd med den drar upp min Quicksilver captur 605 (1345kg) i papprena + trollingutrutsning till 27,8 knop.. för plana krävs ca 4000 rpm .. 

 

motorn går väldigt tyst förövrigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller fortfarande på att leta motor till båten. Har kollat på en Suzuki 2008 på 80hk och jag pratade med en firma som kunde chippa den så att den blev 95hk. Eftersom 70, 80, och 90 hk är samma motor bara annan box i dem. Den har gått 2000 timmar men är servad enl plan varje år, hur tror ní en sån motor är som gått så många timmar?

 

En 80 hk väger 155 kg medans en 100/115hk som är samma motor väger 190kg.

 

Hur tror ni att dem står sig mot varandra, 20 hk mindre men även 45 kg minde på akterspegeln?

 

Mvh Peter 

 

Att köpa en utombordare som har gått 2000 timmar och "chippa den" för att den är för klen för båten man sätter den på tycker jag låter som ett väldigt kortsiktigt sätt att hålla nere på utgifterna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har Mercury 100 EFi 4-takt 2015 , e ganska nöjd med den drar upp min Quicksilver captur 605 (1345kg) i papprena + trollingutrutsning till 27,8 knop.. för plana krävs ca 4000 rpm .. 

 

motorn går väldigt tyst förövrigt 

 

Då känns det ju som att 95hk ska kunna räcka. Min båt väger ca 1100kg tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, håller fortfarande på att leta motor till båten. Har kollat på en Suzuki 2008 på 80hk och jag pratade med en firma som kunde chippa den så att den blev 95hk. Eftersom 70, 80, och 90 hk är samma motor bara annan box i dem. Den har gått 2000 timmar men är servad enl plan varje år, hur tror ní en sån motor är som gått så många timmar?

 

En 80 hk väger 155 kg medans en 100/115hk som är samma motor väger 190kg.

 

Hur tror ni att dem står sig mot varandra, 20 hk mindre men även 45 kg minde på akterspegeln?

 

Mvh Peter 

 

Att köpa en utombordare som har gått 2000 timmar och "chippa den" för att den är för klen för båten man sätter den på tycker jag låter som ett väldigt kortsiktigt sätt att hålla nere på utgifterna. 

 

Hur menar du att de skulle va ett kortsiktigt sätt? Kollar man på nätet har jag sett att Uttern 6300 har sålts med både 70, 80, 90, 115hk motorer. Att köpa och montera denna 80hk Suzuki jag pratar om kanske kostar mig 35 000kr i runda slängar. Men ska jag ha en 115hk fyrtakt så kostar ju en sån uppemot 70-80 000kr. Med vänlig hälsning Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt det jag läst, så ska nya Mercury motorerna, motsvara starkare motorer, än vad som står på kåpan. 

 

Mercury själva påstår att nya 115 hk skulle kunna motsvara, samma effekt som deras äldre 150 hk. 

 

https://www.boats.com/reviews/mercury-debuts-new-75-hp-90-hp-115-hp-fourstroke-outboards/

 

 

Så skulle inte jämföra en chippad 70 hk med en ny 100 hk EFI från Mercury.

 

 

 

Finns även på youtube vissa tester. Nya Mercury mot för den äldre, men enligt kåpan motorstarkare Optimaxen. Där var den nya, motorsvagare motorn, starkare. 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5JRTfD0UsGU

 

 

 

 

Vissa av Utternsbåtar, rekommenderades med motorer, som gjorde att inte toppfarten inte skulle vara högre någon fart båt.

 

 

 

Min nuvarande båt på 6,6 meter med 1200 torrvikt, med 135 hk Optimax, så får jag en topp på 33-34 knop. 

 

 

Ditt val av motor, beror väl mest på hur du vill åka.

 

Med en 95 hk motor, blir det säkert lite mer fart än tidigare.

 

Glöm dock inte att maxfart och machfart är två olika saker.

 

Min nuvarande båt har machfart på 23-24 knop och ca 4200 varv. (dvs 10 knop under toppfart)

 

 

 

 

Om det känns dyrt att köpa nytt? Avvakta till våren, då finns det mer utbud på beg. marknaden. 

 

 

Om du kan och vill köpa nytt, så har du en maskin som kommer hålla vädret bra.

 

Skulle du någon dag vilja sälja den, så kommer du troligen få bra betalt.

 

Har upplevt att det är svårt att köpa nya moderna motorer, som är lätt begagnade. Det håller upp andrahand priserna dvs ditt värde på motorn.

 

 

 

Men se vad andra valt för motor på din båt.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/34913-90-hk-p%C3%A5-uttern-6300/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Selva (Yamaha). 100 hk på min Uttern 7000. Gjorde 24 knop på topp och marsh 19. Vägde ca 2000 kg med normallast. Finns nu hos pripressarna för 93900kr. En underbar maskin om du frågar mig. Bra vrid i den, behövs på lite tyngre båt. Testade innan med 3 cyl 80 hk och det gick inte alls bra.

http://prispressarna.se/product/batmotorer-selva/selva-100-efi-marlin-fyrtakt-2014/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en båtvikt på över 1000 kg och en motor på runt 100 hk så skulle åtminstone jag titta på en tvåtaktare, typ Evinrude, Selva, Tohatsu etc.
För den råstyrka som sitter i tvåtaktarna hittar du inte i någon utav fyrtaktarna, väldigt tysta dessutom.

Betydligt lägre vikt och servicekostnaderna hålls nere betydligt. 

Är själv ägare till en Evinrude E-tec från 2013, har körts i 200 timmar hittills och inga problem än så länge. 


Mvh

Redigerad av Linkin603

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling.

 

Har monterat min DF80A. 2 personer, fulltank 150L, lite fiskespö och packning så kommer jag upp i 24 knop mätt med GPS:en. 5500 rpm, enl instruktions boken så ska man ligga på ca 5700 rpm då ska motorn "må bra". Är jag ensam i båten så får jag några hundra rpm till.

 

Det sitter en propeller som är snäppet mindre än original på den. Tror det är en 17 Tum.

 

Är hur nöjd som helst med motorn, blev skillnad från 70hk Evinrude från 1979 hehe :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling.

 

Har monterat min DF80A. 2 personer, fulltank 150L, lite fiskespö och packning så kommer jag upp i 24 knop mätt med GPS:en. 5500 rpm, enl instruktions boken så ska man ligga på ca 5700 rpm då ska motorn "må bra". Är jag ensam i båten så får jag några hundra rpm till.

 

Det sitter en propeller som är snäppet mindre än original på den. Tror det är en 17 Tum.

 

Är hur nöjd som helst med motorn, blev skillnad från 70hk Evinrude från 1979 hehe :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller fortfarande på att leta motor till båten. Har kollat på en Suzuki 2008 på 80hk och jag pratade med en firma som kunde chippa den så att den blev 95hk. Eftersom 70, 80, och 90 hk är samma motor bara annan box i dem. Den har gått 2000 timmar men är servad enl plan varje år, hur tror ní en sån motor är som gått så många timmar?

 

En 80 hk väger 155 kg medans en 100/115hk som är samma motor väger 190kg.

 

Hur tror ni att dem står sig mot varandra, 20 hk mindre men även 45 kg minde på akterspegeln?

 

Mvh Peter 

Vad är det för firma som kan fixa något sådant? Har själv en 80 och det vore ju inte fel med lite mer klös.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, håller fortfarande på att leta motor till båten. Har kollat på en Suzuki 2008 på 80hk och jag pratade med en firma som kunde chippa den så att den blev 95hk. Eftersom 70, 80, och 90 hk är samma motor bara annan box i dem. Den har gått 2000 timmar men är servad enl plan varje år, hur tror ní en sån motor är som gått så många timmar?

 

En 80 hk väger 155 kg medans en 100/115hk som är samma motor väger 190kg.

 

Hur tror ni att dem står sig mot varandra, 20 hk mindre men även 45 kg minde på akterspegeln?

 

Mvh Peter 

Vad är det för firma som kan fixa något sådant? Har själv en 80 och det vore ju inte fel med lite mer klös.

 

//Stefan

 

Lundins Marin R&D i Eskilstuna. Sök på "uppgradera din utombordare" på www.blocket.se så kommer det upp.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...