Scampi1977 4 Postad 24 November , 2015 Hei folkens! Har nå gått til verks med å ta en liten overhaling på min Yanmar YSB12 fra 1977. Det jeg har planer om å gjøre i løpet av vinteren er: 1) Måle sylinder. Om den ikke er oval, så hone. Hvis den er oval, vurdere å sette inn ny sylinderforing. 2) Bytte stempelringer 3) Bytte lager til råda 4) Fikse en liten oljelekkasje som jeg ikke aner hvor kommer fra. Jeg har en liten teori: slitte stempelringer/sylindervegger gir overtrykk i veivhuset og pga trykket blir olje presset ut ved svakeste ledd (må finne svakeste ledd). 5) Sjekker ventiler, slipe eller bytte om nødvendig. 6) Ny termostat Det jeg har gjort så langt: 1) Skrudd av toppen, vasket og fått av gammel pakning. Ser ok ut, kan ikke se noen sprekker eller rusthull. Har heller ikke hatt problemer med vann i olja, så går ut ifra at alt er ok. 2) Tatt ut stempel, sjekket for sprekker og slitasje. Ser ok ut. 3) Skrudd av starter, dynamo, og diverse smådeler for rengjøring og sjekk. 4) rensket ut rust fra kjølekanaler, var overraskende lite. Her er noen bilder av det jeg har gjort så langt: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 November , 2015 Med andra ord, en onödig reparation! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 24 November , 2015 (redigerade) Mr.Negativ: det kan du si, men da vet jeg hvertfall tilstanden på motoren Redigerad 24 November , 2015 av Scampi1977 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 24 November , 2015 Hejsan, Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. Varför har du olja under kylmantellocket? Läcker det från cylinderfodret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 24 November , 2015 Hei, spennende! Da kan vi sikkert utveksle litt erfaringer Brukte bare litt olje for å løse opp litt rust og konservere. Hejsan, Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. Varför har du olja under kylmantellocket? Läcker det från cylinderfodret? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 25 November , 2015 Hei, spennende! Da kan vi sikkert utveksle litt erfaringer Brukte bare litt olje for å løse opp litt rust og konservere. Hejsan, Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. Varför har du olja under kylmantellocket? Läcker det från cylinderfodret? ahaa, då förstår jag... Har du eller kommer du mäta upp din kompression?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 25 November , 2015 Hei, spennende! Da kan vi sikkert utveksle litt erfaringer Brukte bare litt olje for å løse opp litt rust og konservere. Hejsan, Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. Varför har du olja under kylmantellocket? Läcker det från cylinderfodret? ahaa, då förstår jag... Har du eller kommer du mäta upp din kompression?? Nei, har ikke gjort noe trykktest. Men skal måle sylinderen innvendig og sjekke for ovalitet. Hvis sylinderen er ok, skal jeg hone og bytte stempelringer. Jeg har hatt problemer med høyt oljeforbruk og mye blå eksos. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 27 November , 2015 Med andra ord, en onödig reparation! Kalle tycker du??? Verkligen??? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 29 November , 2015 Sylinderen ble målt til 85.02mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 29 November , 2015 Om du nu har isär motorn så mycket så är det väl läge att även byta vev- och ramlager, kanske ventilstyrningarna också? Eller har du redan planerat det? Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 29 November , 2015 Om du nu har isär motorn så mycket så är det väl läge att även byta vev- och ramlager, kanske ventilstyrningarna också? Eller har du redan planerat det? Lycka till. Takk Veivlager hadde jeg tenkt å bytte, men ramlager og ventistyrninger hadde jeg ikke tenkt på. Har tenkt å gjøre dette så økonomisk så mulig, og 1000-lappene ruller fort når man skal ha deler til en så gammel motor. Jeg tenkte å ta med toppen til en yanmar-forhandler for å spørre om de kan ta en rask titt på hva som burde byttes. Men, kan du utdype dette med ramlager? Legger ved et bilde som jeg har lånt fra Lidingö, er det del #3 som er ramlager? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 30 November , 2015 Nej! Din bild är ju kamaxel mm Nr 26,29 och 35 på denna bild är ramlager och vevlager. http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/yse.html#/26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 30 November , 2015 Nej! Din bild är ju kamaxel mm Nr 26,29 och 35 på denna bild är ramlager och vevlager. http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/yse.html#/26 Aha, nei de har jeg ikke tenkt å bytte, bare vevlager. Hvordan sjekker jeg eventuelt at ramlager burde byttes? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 30 November , 2015 (redigerade) Kikket inn i veivhuset i dag, oppdaget noe som kan se ut som en sprekk. Se vedlagt bilde, hva sier dere? Redigerad 30 November , 2015 av Scampi1977 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scampi1977 4 Postad 1 December , 2015 Sendte bilde til Metalock, de anbefalte å slipe rent for å så bruke penetrerende væske for å sjekke at det er tett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser