Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
sebbe999

Gummibåt på badbryggan! Sea ray 260/275

Rekommendera Poster

Tjena

Införskaffade mig en Sea ray 260/275 efter sommaren och tänkte försöka få till en smidig lösning för en 240cm gummibåt på badbryggan, va har ni för förslag, tacksam för bilder oxå!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju en nackdel förstås... Ska man komma undan det så är det väl dävertarmar över akterspegeln som gäller, kan jag tro...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två svenskbyggda båtar, och en gummibåt (italiensk, tror jag) som är 260 cm lång.

Med billiga linor och enkla knopar har jag surrat gummibåten på de olika badbryggorna. Har kollat litet på dyra beslag, och även ännu dyrare dävertar, men det känns som sagts dyrt och besvärligt att installera, vill heller inte limma något i gummibåtens ponton.

Har en fyrtaktare till gummibåten, den väger 12,5 kg, den lyfter jag av och hänger upp på akterspegeln/i aktre pulpiten. Visst det känns litet i ryggen att stå dubbelvikt på badbryggan och lyfta denna motor, samt då finns risken att tappa den överbord eller själv drutta i. Jag har funderat på en enkel "kran" eller dävert bara till motorn, ett rostfritt rör med en böj och talja och block. Det finns sådana att köpa färdiga för x antal lusentappar... Kan ju vara bra, det är besvärligt att få ryggskott, särskilt ombord, samt det blir dyrt och besvärligt att renovera dränkta utombordare, om man nu lyckas fiska upp dem.

Däremot fixade jag en sjuhelsikes bra elektrisk luftpump till gummibåten.

Dävertarmar är väldans dyra, och jag har förstått av andras manövrar i trånga hamnar att man kan lätt trassla till det och fastna i andra båtar med sina dävertar vid backmanövrar, men vad 17, man måste ju underhålla alla åskådarna i hamnen... Sedan måste man väl plasta in förstärkningar i skrovet eller däcket där dävertarna skall monteras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...