Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Northsea

Vad hände med avgasriser problemen VP D4?

Rekommendera Poster

Hej, ska kolla på en båt med en Volvo Penta D4 från 2007 och funderar generellt över kvaliten på D4orna men också om VPs problem med avgas "risers"? Kan man se via serienumret om det skulle ha åtgärdats? Det borde väl vara lite sent att komma nu och få det fixat...

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara motorer med rostfri avgasriser som berörs av kampanjen. En auktoriserad återförsäljare kan se om den ska, eller  är åtgärdad. Åtgärdade avgasrör har en plugg med offeranod iskruvad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om "bockhornet" är bytt kan man kolla hos någon återförsäljare. Har det bytts på kampanjen så finns det registrerat som reklamation hos Volvo Penta. Det är inte risern som skadas utan avgasröret ner till skölden.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det drev eller axlar?

Om det är drev så inspektera styr och tilt slangarna på utsidan.

Vid minsta spricka ska slangarna bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar!

 

Drev är det. Då får jag kolla lite närmare och höra med VP kanske. Det är ju några år sedan så frågan är om det fortfarande går att få den bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft D4 och D6 i tidigare båtar. Det är en bra motor, beroende på vilken storlek, från 260 hk har jag för mig är det kompressor och turbo. Då finns det bra med kraft i de flesta lägen.

Jag bytte styrslangar på båda dessa båtar. Man köper NBMs styrslangar stålomspunna - funkar finfint och är bättre än VPs i mina ögon. 

Gällande kampanjerna så får man kolla med en VP verkstad, dom kan slå i dator om det är gjort. Dock så verkar det precis likadant som med bilar - vissa skiter i att ÅF vill byta vissa saker på garanti. 

 

Vidare bör båten ha ett uppdaterat sjövattenfilterlock, original är svart plast, det uppdaterade är i stål med glas så man ser ner. Detta ska du byta om det inte är gjort. 

 

Vissa propellrar hade problem med kavitation och fällning av material, de flesta av dessa är bytta på garanti. Om propellrarna ser ut som 7 svåra år kan det vara värt att byta dessa till nya. 

 

I övrigt är det väl inget att orda om. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller propellrarna ska man se till att konan inte ligger mot den aktre propellern. Om den gör det är propellern inte isolerad, och det kan bli korrosionsskador på drevet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...