Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 19 – Fartygs uppträdande i nedsatt sikt

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 19 – Fartygs uppträdande i nedsatt sikt

Sid 22 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

Det går lite segt med nya regler. Här kommer i alla fall något nytt att diskutera.

Diskussionen om Viking Grace krock med en taxibåt är intressant i sammanhanget, http://www.maringuiden.se/forum/topic/71827-taxibåt-krockade-med-ålandsfärja/?hl=%2Bviking+%2Bgrace#entry498155

Det är inte fel att läsa och kommentera tidigare inlägg.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Första kommentar.

Mörker är inte nedsatt sikt.

Så andra begränsningar gäller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att för 10-15 år sedan innan alla hade plotter var regeln inte intressant för de flesta fritidsbåtsägare. Få gav sig ut i dimma utan radar och med ett sjökort i näven. Nu - med plotter - vet man ju var man är, men man ser inte andra. Jag har själv smugit mig över Mysingen i dimma med sikt på c:a 100 meter, inte en chans jag gjort det på "död räkning".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här väl snudd på OT men tänkte att kanske kan passa in ändå, 

När det gäller mistsignal och övriga ljudsignaler enligt regel 32-35, kan man förutsätta att de signalhorn som säljs i handeln överensstämmer med texten i annex 3?

Jag kunde inte hitta information om frekvens nånstans och bara i enstaka fall anges dB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...