Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Liber

Volvo Penta 2040 start prolem

Rekommendera Poster

Hej,

Efter upptagning av båten fick jag ett konstigt problem. Försökte starta motorn för att tömma saltvattensystem och köra genom sötvatten. Motorn gick rund en bit sen var det stopp. Dåligt batteri tänkte jag. Satte på laddning, kom nästa dag - samma problem. Tog en lednyckel och försökte vrida motorn för hand men det gick inte. Man kan vrida en bit sen är det stopp. Det känns inte som den tar emot någonting utan typ kompression som inte går att övervinna. Efter att ha använd större hävarm kunde vrida rund motor. Sen gick det lätt och motorn startade. Efter två veckor försökte starta motorn igen men samma fenomen - går inte att vrida rund motorn, samma procedur - efter att ha vridit motorn rund två varv med stor nyckel går den rund som vanligt och kan startas. Vad kan bero detta problem på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i någon eller några cylindrar!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte kopplat trädgårdsslangen till motorn när du ska skölja?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag gjort.

 

Ja då är det så att du fyllt på vattnet själv!

 

Det är hedrande att du erkänner ditt misstag, hoppas att alla andra som inte tror att det går att fylla motorn med trädgårdsslangen läser detta.

 

Nu till lämpliga åtgärder;

 

Pumpa ur oljan/ vattnet i oljetråget, fyll ny olja.

Lossa sjövattenslangen från bottengenomföringen, soppa ner slangen i en hink, i hinken lägger du trädgårdsslangen, (maskinen/impellerpumpen ska själv suga upp det kylvatten som behövs)

Starta maskinen och låt den gå varm.

Kolla oljan har den kaffelatte färg, om så är fallet byt olja igen och upprepa proseduren.

När oljan håller en normal färg är det ok 

Jag skulle även kollat stötstängerna så att inte någon blivit krökt, lättast är att kolla så att det inte blivit något onormalt stort spel på någon cylinder.

Skulle det vara onormalt stort spel på någon ventil, måste den stötstången bytas, det går inte att räta ut stötstänger, utan dom återgår till sin krökta form igen när dom belastas.

 

Jag hoppas och tror att du klarar dig med oljebyte,men för kännedom det kan hända att maskinen kan få allvarliga skador av vattenlåsning, krökta vevstakar och dylikt.

 

Lite OT men det berör ämnet; skulle det vara så att ni behöver "mala"länge med startmotorn innan maskinen går igång, stäng då bottenventilen annars fyller ni avgassystemet med vatten och tillslut rinner det in i maskinen genom någon öppen avgasventil.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, man lär sig hela livet. Jag har kört motorn varmt och den gick mycket jämt så jag tror att stötstänger hade klarat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...