Liber 1 Postad 21 November , 2015 Hej, Efter upptagning av båten fick jag ett konstigt problem. Försökte starta motorn för att tömma saltvattensystem och köra genom sötvatten. Motorn gick rund en bit sen var det stopp. Dåligt batteri tänkte jag. Satte på laddning, kom nästa dag - samma problem. Tog en lednyckel och försökte vrida motorn för hand men det gick inte. Man kan vrida en bit sen är det stopp. Det känns inte som den tar emot någonting utan typ kompression som inte går att övervinna. Efter att ha använd större hävarm kunde vrida rund motor. Sen gick det lätt och motorn startade. Efter två veckor försökte starta motorn igen men samma fenomen - går inte att vrida rund motorn, samma procedur - efter att ha vridit motorn rund två varv med stor nyckel går den rund som vanligt och kan startas. Vad kan bero detta problem på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 21 November , 2015 Vatteninläckage? Skumt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 21 November , 2015 När den har startat går den jätte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 November , 2015 Vatten i någon eller några cylindrar! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 November , 2015 Du har väl inte kopplat trädgårdsslangen till motorn när du ska skölja? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 22 November , 2015 Det har jag gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 November , 2015 Det har jag gjort. Ja då är det så att du fyllt på vattnet själv! Det är hedrande att du erkänner ditt misstag, hoppas att alla andra som inte tror att det går att fylla motorn med trädgårdsslangen läser detta. Nu till lämpliga åtgärder; Pumpa ur oljan/ vattnet i oljetråget, fyll ny olja. Lossa sjövattenslangen från bottengenomföringen, soppa ner slangen i en hink, i hinken lägger du trädgårdsslangen, (maskinen/impellerpumpen ska själv suga upp det kylvatten som behövs) Starta maskinen och låt den gå varm. Kolla oljan har den kaffelatte färg, om så är fallet byt olja igen och upprepa proseduren. När oljan håller en normal färg är det ok Jag skulle även kollat stötstängerna så att inte någon blivit krökt, lättast är att kolla så att det inte blivit något onormalt stort spel på någon cylinder. Skulle det vara onormalt stort spel på någon ventil, måste den stötstången bytas, det går inte att räta ut stötstänger, utan dom återgår till sin krökta form igen när dom belastas. Jag hoppas och tror att du klarar dig med oljebyte,men för kännedom det kan hända att maskinen kan få allvarliga skador av vattenlåsning, krökta vevstakar och dylikt. Lite OT men det berör ämnet; skulle det vara så att ni behöver "mala"länge med startmotorn innan maskinen går igång, stäng då bottenventilen annars fyller ni avgassystemet med vatten och tillslut rinner det in i maskinen genom någon öppen avgasventil. Kalle 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 22 November , 2015 Tack, man lär sig hela livet. Jag har kört motorn varmt och den gick mycket jämt så jag tror att stötstänger hade klarat sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser