hgr123 0 Postad 21 November , 2015 Det finns en del inlägg om frysrisker men jag ser ingen som säger något om man har självlänsande sittbrunn med ventiler under vattenytan. Att hålla helt fritt från nederbörd verkar inte troligt och därför behöver länsen vara öppen. I mitt fall är det sådan klassisk ventil man skruvar massor av varv. Finns det konsensus hur man ska göra med olika typer av ventiler? Kanske det enklare exemplet då när man kan säkerställa att det inte är något tillflöde uppifrån. Men även i mitt exempel ovan. Just nu har jag stängt alla ventiler utom sittbrunnen och toppat inifrån med lite glykol, både samtidigt som stängde med något slags hopp att smörja kulan, men också eftrr stängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 26 November , 2015 Jag har haft en elslinga till rör på en tidigare båt som inte kom ur sjön förens vid jul en gång. Har för mig att jag köpte den på biltema, Lindade sedan kabeln runt alla ventiler och sen fick dom vara öppna. När Det kryper mot minusgrader värmer kabeln upp men för att detta ska fungera krävs 230V. Viktigast är nog att du håller isfritt runt båten. Elslingan tål vatten antar jag eftersom den igentligen ska ligga i vattenrör så du skulle kunna sticka ner den i självlänsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 November , 2015 Det finns en del inlägg om frysrisker men jag ser ingen som säger något om man har självlänsande sittbrunn med ventiler under vattenytan. Att hålla helt fritt från nederbörd verkar inte troligt och därför behöver länsen vara öppen. I mitt fall är det sådan klassisk ventil man skruvar massor av varv. Finns det konsensus hur man ska göra med olika typer av ventiler? Kanske det enklare exemplet då när man kan säkerställa att det inte är något tillflöde uppifrån. Men även i mitt exempel ovan. Just nu har jag stängt alla ventiler utom sittbrunnen och toppat inifrån med lite glykol, både samtidigt som stängde med något slags hopp att smörja kulan, men också eftrr stängning. Den "klassiska ventilen" med många varv är nyckfull. Med några år på nacken kan den gå sönder utan att det märks. http://www.lasselundell.se/bottenkran.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 November , 2015 Kompissen har en liten segelbåt, med självläns som ligger i året runt. Självlänsarna står öppna, täcker sittbrunnen, med hjälp av bommen, så att regn och snö inte kan "fylla" den. Ibland har det yrt in snö, då är det bara att skotta bort den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser