inka508 1 Postad 19 November , 2015 Skall hjälpa min son med att ta upp en Johnsonbåt som har en motor Yanmar 2QM20. Har själv en Marex 21 där jag brukar suga in glykolen via bottenventilen. Är det samma procedur när det gäller denna Yanmar ? Kan vi vara trygga med detta eller måste det till fler åtgärder ? Finns tydligen en värmeväxlare också. Tacksam om hjälp ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2015 Ja det funkar, kolla fryspunkten på kylvätskan i maskinen också. Jag brukar ställa glykoldunken inne i båten, och lossar slangen från bottenventilen och stoppar ner slangen i dunken. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 19 November , 2015 Ja det funkar, kolla fryspunkten på kylvätskan i maskinen också. Jag brukar ställa glykoldunken inne i båten, och lossar slangen från bottenventilen och stoppar ner slangen i dunken. Kalle Tack för snabbt svar. När Du säger kylvätska i maskinen avser Du expanstionskärlet då ? Tack än en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2015 Ja . Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 November , 2015 Jag brukar göra som Pentax. Varmkör motorn under färden från båtplatsen till upptaget. Byter olja när motorn är varm. Stänger bottenkranen och kopplar loss slangen och stoppar den i en 25 litersdunk med färskvatten. Kör genomfärskvattnet. Stoppar sugslangen till motorn i en dunk med 50/50 blandnng glykol/vatten. Lossar slangen som går till avgsaröret och sätter på en tillfällig slang som går som retur till min glykoldunk. Kör igenom glykolvattnet. Nån hade ett tipps om att man kunde hänga en spann under avgasrörets utsläpp. Inte så dumt, då slipper man fixa med returslangen och får glykolblandning även i avgasröret/slangen mm. Fick förfrågan från en sjuk kompis fru, om jag kunde hjälpa henne att slå i lite glykol i motorn. Sonen hade tagit upp båten, men inte konserverat motorn och nu var hon rädd att den skulle frysa. Fast - det är väl knappast bara att "slå i" Glykol i motorn. Inget tillgång till vatten där båten står, utan man får bära med sig en dunk hem ifrån. Så himla massa jobb det blir när man inte gör saker och ting i rätt ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser