bossew49 0 Postad 18 November , 2015 Hej Mitt elsystem ser ut som ett ormbo. Jag har ett batteri, tillf, varvräknare, logg, gps, lanternor. Hur skall dessa kopplas till batteriet. Bossew Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 940 Postad 18 November , 2015 Hej Har en styrpulpetbåt där alla elsladdar ligger som i ett ormbo. Allt fungerar än så länge. Dessvärre tror jag att jag av misstag kopplat bort huvudsäkringen 20 A. Är det någon som har förslag på hur man gör ett nytt. Hälsningar Bossew49 Hej Mitt elsystem ser ut som ett ormbo. Jag har ett batteri, tillf, varvräknare, logg, gps, lanternor. Hur skall dessa kopplas till batteriet. Bossew Jag vill inte vara elak men.... Efter att ha läst ett par av dina probleminlägg om elsystem så skulle jag rekommendera att du kontaktar ett varv/båtservicefirma/motsv och ber dem hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 November , 2015 Att kontakta ett varv el en båtverkstad för det lilla känns som att betala en massa slantar i onödan. Har du ingen i bekantskapskretsen som förstår sig på 12V? Det är ju bara några lampor och instrument. Plus till resp förbrukare från en säkrings-/strömbrytarpanel som i sin tur kopplas till plus på batteriet via en huvudbrytare. Minus på varje förbrukare till en eller flera minusplintar som har direktförbindelse med minus på batt. Instrumentkablaget brukar ha röd plus och svart minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 19 November , 2015 Här har du lite matnyttigt att läsa http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser