penta 10 Postad 18 November , 2015 Hej alla gas glada där ute i höst mörkert ! Har skaffat mig en dansk sport båt saturn 410 s heter den efter mycket letande har jag hittat eller fått reda på att den är godkänd för 65 hk Jag som trodde jag tog i när jag hadde 65 hk på den !! Men den motorn gav upp efter andra gången i böjan blå så jag hittat en 100 hk lång rigg . båten är ju byggd för kort rigg så blir till o bygga om lite o förstärka aktern samtidigt då ju! Frågan är ju då vilka problem kan man råka ut för ?? Vikten är det ingen större skilnad på den förra var en Mercury 65hk från 65 4cylindrar den vägde ca115 kg o 100 Suzuki väger 145kg så inte hela värden något jag bör tänka på vid om byggnaden? Blir till o byta plywood i akten då den är rutten innanför plasten ! Vet att 100 hk är ganska mycket på en så kort båt men råd o så är hjärtligt välkommet mvh penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 19 November , 2015 Om du hade tänkt försäkra båten så kolla om det går, många f-bolag försäkrar inte övermotoriserade båtar.Samt kolla verkligen hur båten uppför sig när du drar på gasen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2015 Motoreffekten ökad med en tredjedel! Över vad som rekommenderas! Behövs säkert mera förstärkningar än bara akterspegeln. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 19 November , 2015 Motoreffekten ökad med en tredjedel! Över vad som rekommenderas! Behövs säkert mera förstärkningar än bara akterspegeln. Kalle (100 - 65)/65 = 0,54, så 1/3 = 33 % räcker inte, utan snarare drygt 50 % mer än rekommenderat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 November , 2015 Jo visst är det lite mer motor men man behöver ju inte köra för fullt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2015 Motoreffekten ökad med en tredjedel! Över vad som rekommenderas! Behövs säkert mera förstärkningar än bara akterspegeln. Kalle (100 - 65)/65 = 0,54, så 1/3 = 33 % räcker inte, utan snarare drygt 50 % mer än rekommenderat. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 November , 2015 Jag har ju ingen blå skylt som säger max hk kan väll göra en o skriva 100hk max☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 November , 2015 Då kan det ju inte vara problem med försäkring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 7 December , 2015 Motoreffekten ökad med en tredjedel! Över vad som rekommenderas! Behövs säkert mera förstärkningar än bara akterspegeln. Kalle (100 - 65)/65 = 0,54, så 1/3 = 33 % räcker inte, utan snarare drygt 50 % mer än rekommenderat. Som vad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 7 December , 2015 Då kan det ju inte vara problem med försäkring Nej då har du sannerligen försäkrat dig mot problem med försäkringsbolaget - sjuttsingen att man inte tänkt på det tidigare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 7 December , 2015 Då kan det ju inte vara problem med försäkring Nej då har du sannerligen försäkrat dig mot problem med försäkringsbolaget - sjuttsingen att man inte tänkt på det tidigare.. Mmm ironiskt!var ju inte försäkringen jag fråga om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 7 December , 2015 Då kan det ju inte vara problem med försäkring Nej då har du sannerligen försäkrat dig mot problem med försäkringsbolaget - sjuttsingen att man inte tänkt på det tidigare.. Mmm ironiskt!var ju inte försäkringen jag fråga om Helt rätt, jag ska inte besudla tråden med onödiga inlägg. Därför försöker jag gottgöra med en fråga om lite bilder på din ruttna spegel - då kan du säkert få lite mer specifika tips inför din förhöjning och förstärkning. Att göra som gemeneman och bara smälla på en durkplåt kommer ju inte räcka. Med såpass mycket effekt känns det som att det behövs både konsoller och längsgående reglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 8 December , 2015 Hur läger man upp bilder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 8 December , 2015 Får jag vara med? Jag har inte heller någon aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 9 December , 2015 Klicka på "Svara"-knappen högst upp vid originalinlägget istället för att använda snabbsvar längst ner i tråden. Med denna mer *formella* svarsfunktion följer möjligheten att bifoga bilder på samma enkla vis som du skulle göra i ett mail. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 9 December , 2015 Håller på att fixa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 9 December , 2015 Håller på att fixa Satt dit 3 st plyfa skivor nu som har glasfiber i mellan o blir inplastade o med ben ner i båten Undra hur mycket man ska förstärka ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 9 December , 2015 Nu blir aktern starkare hoppas jag ju då plyfan var 12 mm innan o nu 45 Sen plus plasten fast vet ej hur många lager glasfiber jag ska lägga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 23 December , 2015 (redigerade) Ja så här blev det i alla fall Redigerad 23 December , 2015 av penta 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 23 December , 2015 Har massa bilder om någon vill se Det har gått åt 10kg plast 10kvm glasfiberväv 1 plyfa 12x1200x2400 Och lite annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 23 December , 2015 En del ut av förstärkning Har massa bilder om någon vill se Det har gått åt 10kg plast 10kvm glasfiberväv 1 plyfa 12x1200x2400 Och lite annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 23 December , 2015 detta jobbet gjorde jag och min far på en båt med en 20 hk hade tyvärr bara en långriggad så vi höjde akterspeglen samtidigt la vi in en 6mm rostfritt eftersom det va bekymmer med att dom sågade loss låsta motorer.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 24 December , 2015 detta jobbet gjorde jag och min far på en båt med en 20 hk hade tyvärr bara en långriggad så vi höjde akterspeglen samtidigt la vi in en 6mm rostfritt eftersom det va bekymmer med att dom sågade loss låsta motorer.. Okej ja är tråkigt att dom gör så ! Min båt följer med hem var gång vill ej ha något stulet eller fördärvad ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser