Gäst Fredrick Postad 28 April , 2005 Hej! Nu har jag äntligen kommit så långt med min gamla träbåtsrenovering att det är dags att ta itu med motor. Men det var lättare sagt än gjort. Jag tänkte att det skulle vara lätt att plocka isär en gammal Volvo Penta B16 och renovera men så var icke fallet. Det går nämligen inte att få tag i reservdelar till den... Det blir nog motorbyte till en bilmotor Volvo B18 istället. Är det någon som vet vad som passar från den gamla motorn till den nya såsom tex Backslag, Avgaslimpa, Vattenpump m.m? Eller rentutav vet någon som har reservdelar till den gamla motorn? Delar som behövs: Frostplugg Kolvringar Topplockspackning Ventilkåpspackning Ramlage Vevlager Svar mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst janne a Postad 28 April , 2005 hej kolla hos drevia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 28 April , 2005 Delar till B16 brukar man kunna köpa av PV och Duett-klubbar, men varför inte köpa en bil-B16 och marinkonvertera den med de delar som sitter på din gamla B16? Begagnade motorer hittar du här, http://www.lagabasen.se/ och här, http://www.emfas.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2005 Hej! När jag på stenåldern gick i skolan hade vi en B16 stående som studieobjekt. Utan att kunna alla detaljerna vet jag att en B18 - 20 är en helt annan motor. Det lär också vara ganska dyrt med delar till B16, för dessa har ett visst musealt värde. Ta du och plocka ihop en B20 så kommer undan utan att helt tömma plånboken. Det finns en massa båtdårar, bla jag som har delar liggandes. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 28 April , 2005 Bra att veta är att b16 snurrar åt andra hållet mot vad tex b18/b20 gör... backslag och proppeller problem kan uppstå..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 April , 2005 Hej! Det är inga problem med att B16 har annan rototionsrikting. Du har troligen ett Pentadrev och då flyttar du bara växelstången när du bytt motor till B18/20. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Hagström Postad 23 Maj , 2005 Hej Kolla med cvi automotives www.cvi-automotive.se/ resdela/2a_motorb16/1_motorB16.htm Där finns det mesta till b 16 Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Nyborg Postad 28 Maj , 2005 Hej Jag har en B16 marinmotor som skall skrotas. Går ej runt. Samt diverse delar. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser