Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Gäst Fredrick

Trasig Volvo Penta b16

Rekommendera Poster

Gäst Fredrick

Hej! Nu har jag äntligen kommit så långt med min gamla träbåtsrenovering att det är dags att ta itu med motor. Men det var lättare sagt än gjort. Jag tänkte att det skulle vara lätt att plocka isär en gammal Volvo Penta B16 och renovera men så var icke fallet. Det går nämligen inte att få tag i reservdelar till den... Det blir nog motorbyte till en bilmotor Volvo B18 istället. Är det någon som vet vad som passar från den gamla motorn till den nya såsom tex Backslag, Avgaslimpa, Vattenpump m.m? Eller rentutav vet någon som har reservdelar till den gamla motorn? Delar som behövs: Frostplugg Kolvringar Topplockspackning Ventilkåpspackning Ramlage Vevlager Svar mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janne a

hej kolla hos drevia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! När jag på stenåldern gick i skolan hade vi en B16 stående som studieobjekt. Utan att kunna alla detaljerna vet jag att en B18 - 20 är en helt annan motor. Det lär också vara ganska dyrt med delar till B16, för dessa har ett visst musealt värde. Ta du och plocka ihop en B20 så kommer undan utan att helt tömma plånboken. Det finns en massa båtdårar, bla jag som har delar liggandes. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att veta är att b16 snurrar åt andra hållet mot vad tex b18/b20 gör... backslag och proppeller problem kan uppstå.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det är inga problem med att B16 har annan rototionsrikting. Du har troligen ett Pentadrev och då flyttar du bara växelstången när du bytt motor till B18/20.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Hagström

Hej Kolla med cvi automotives www.cvi-automotive.se/ resdela/2a_motorb16/1_motorB16.htm Där finns det mesta till b 16 Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Nyborg

Hej Jag har en B16 marinmotor som skall skrotas. Går ej runt. Samt diverse delar. Anders

post-0-1394234398,9492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...