tompanguitar 0 Postad 17 November , 2015 Behöver köpa en septitank, funderar på en i polyeten. Nu hittade jag en kommentar nånstans som varnade för att plasttankar inte håller lukten riktigt, att endast rostfria tankar är riktigt luktsäkra. Nån som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 18 November , 2015 Det finns någon tråd om detta sen innan där svaren spretar vilt! Jag har rostfritank men visst finns det en risk att även en sådan spricker. Jag tror det är en smaksak, själv valde jag rostfritt pga av passform Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 563 Postad 18 November , 2015 Jag har haft både i plast och i rostfritt och de i plast har iaf jag inte fått att bli luktfria. Nu kanske plasten blivit bättre men jag skulle ta det säkra före det osäkra om inte prisskillnaden var extremt stor och välja rostfritt. Tänk också på att slangar och pumpar behöver vara luktsäkra. I tidigare trådar har det funnits flera tips på verkstäder som tillverkar på beställning i rostfritt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 19 November , 2015 Plast är inte ett enhetligt begrepp. I vår båt sitter toan monterad ovanpå en plasttank av glasfiberarmerad polyester, vilket är en del av båtens originalinredning. Något luktgenomsläpp från själva tanken har jag aldrig känt (trots idogt skitande ). "Luktvandringen" sker genom sk diffusion som är olika för olika material. Diffusionen genom rostfritt t.ex. är nära noll. Om man t.ex. jämför olika sanitetsslangar finns stor skillnad. Själv använder jag diffusionstät sanitetsslang och lukten från slangarna är minimal. När det gäller polyeten är materialet inte alls särskilt diffusionstätt. Avråder från detta material till toatank om du inte är beredd att tömma och skölja ur obekvämt ofta. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser