Orvar2 0 Postad 17 November , 2015 Hej!Har en äldre (typ 80-tal) Suzuki 65 hk 2-takt som är bultad i akterspegeln med fyra bultar. Tänkte det vore bra att låsa fast den, då vi gärna vill låta den sitta där över vintern. Tittade på combilock och liknande, där man byter ut en av bultarna mot ett lås. Problemet är dock att alla produkter vi hittar har bultar som är 12-13 mm tjocka, medan våra endast är 10 mm. Någon som vet nån annan produkt som har smalare bult, eller kanske någon annan metod att låsa fast den på ett sätt som håller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 17 November , 2015 Har du en begränsning på 10 mm till följd av att godset i motorfästet endast tillåter 10mm eller är det nuvarande borrhåll i akterspegeln som enda begränsning? I det senare fallet hade jag helt enkelt borrat upp ett större hål och monterat ett combilock - en operation som bara kräver en borr+maskin+klet; tar 10 min. OT-fråga: någon som blivit av med en gammal tvåtaktare från mitten på 80-talet på senare tid? (Självfallet måste där sitta något klass 3 för att f-bolaget ska vara nöjda) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 November , 2015 Enklast och billigast är nog att sätta en brytmutter på en eller flera av bultarna (se länk). Länk: Brytmutter Enda nackdelen är att man måste förstöra bult/mutter om man vill demontera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 17 November , 2015 Ja, godset i motorn är borrat för 10 mm, plus att akterspegel är förstärkt med två stålplåtar, så att borra upp där känns som en bökig historia... Förstår att dessa gamla motorer inte är så eftertraktade av de organiserade stöldligorna, men vi bor i göteborg där allt som inte är fastlåst har en tendens att få fötter. Så känns bäst att sätta någon typ av lås iaf, försäkringen täcker ändå inte när motorn sitter kvar över vintern, och kräver inget lås för så tunga motorer när den ligger i vattnet. Mest för att slippa förlora motorn till nån pundare och sen behöva skaffa ny och installera nya reglage och allt vad det innebär. Brytmutter lät väldigt bra faktiskt! Såvida man inte behöver ta loss den Tror du man får loss den med vanlig vinkelslip sen, eller behövs det kraftfullare maskiner? Fler tips mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 18 November , 2015 Motorn på 65 hk är så pass tung att ingen pundare kan bara lossa den och sticka iväg med den. De kan förstöra, men det hjälper inga motorlås mot. Vinkelslip skär igenom härdat stål lika lätt som man skär i smör med en varm kniv, jag vet som fick ta bort en 13 mm härdad stöldögla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 18 November , 2015 Nä, det är klart, men en hel grupp utav dem! Då vore det ju käckt med ett litet lås Det låter bra det! Då satsar vi nog på brytmutter, tror det kommer hjälpa att förhindra fotutväxt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 November , 2015 Annars funkar ju denna längst ner på sidan. Funkar för M10 också. http://www.almhults-marinprodukter.se/produkter/%C3%B6vriga-tillbeh%C3%B6r/motorl%C3%A5s-1265818 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 November , 2015 Min erfarenhet av motorlås är deprimerande. Vinkelslip eller portabelt svetsaggregat kapar bultskallen. Det enda som var kvar på båten var motorlåset som hängde kvar ensamt på sin bult... Det var iofs 3 st nya Yamaha 65hk fyrtaktare som försvann under en tvåårs-period. De kanske är mer begärliga än en äldra tvåtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 23 November , 2015 Min erfarenhet av motorlås är deprimerande. Vinkelslip eller portabelt svetsaggregat kapar bultskallen. Det enda som var kvar på båten var motorlåset som hängde kvar ensamt på sin bult... Det var iofs 3 st nya Yamaha 65hk fyrtaktare som försvann under en tvåårs-period. De kanske är mer begärliga än en äldra tvåtaktare. Motorlåsen är för försäkringsbolaget skull, inte för att skydda båten. Gäller även klass 3 kättingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser