Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Gäst BonusVita

Brustabletter

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

På gymmet idag såg jag en gubbe som blandade till en makalös drink.

Han hade en halv-liters vattenflaska och däri stoppade han in 7 olika smakers brustabletter.

Och jag frågade om detta och han sade att det blir jättegott och att han känner sig enormt pigg efter den drinken...

Nu kan jag ingenting om brustabletter, jag har väl nån gång köpt mig ett sådant rör och jag har prövat ett glas med 2 tabletter i , det blir väldigt mycket kolsyra och ja, jo, det blir väl godare.

Men detta känns inte bra, en annorlunda form av dopning!

Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Yeah I wish...  :D  :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yeah I wish... :D:rolleyes:

Bara för att producenten påstår att det är si eller så mycket med vitaminer i produkten innebär det inte att det är dopingpreparat i den samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte också på pirret. Om du läser på förpackningen (alltid ett bra tips) så ser du att det ska bubbla klart innan du dricker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Vet du vad det var för typ av brustabletter? Jag känner till att B- och C- vitamintabletter finns i brustablettform, men att plocka ihop sju olika sorter verkar inte så lätt. Handlar det möjligen om glukos också? Det finns ju brustabletter som förutom socker ger ett tillskott av salter (Resorb). Saltet finns där för att i ersätta saltförluster i första hand pga diarreer och kräkningar, men skulle också kunna fungera som ersättning för förluster genom kraftig svettning.  Skulle vara kul om du kunde kolla vad "gubben" häller i sig.

Helt klart är att inget av ovan namnda är att betrakta som doping. En motsatt effekt skulle kunna vara att de brusgivande tillsatserna (vanligen vin- eller citronsyra  och bikarbonat) har en viss laxerande effekt. jämför Samarin. Minns själv när jag som grabb råkade "göra i brallan" efter överkonsumtion av något som kallades Tomtebrus. Möjligen kan man tänka sig den readrift som kan uppstå som någon form av doping.  :D

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Haha,,,,,, Ja,,, hmm

Det var vanliga c-vitamins brustabletter som man köper i rör i vilken butik som helst. Det var 7 rör och alla i olika färger, vilken smak kan jag inte säga.

Jag har aldrig sett gubben förut på gymmet, men jag kanske ser han igen!

Men jag köpte ett sådant rör igår och prövade med 3 tabletter i ett vanligt dricksglas, det bubblade så in i helvete att en del rann över. Men någon vidare mer effekt av att det var 3 stycken i glaset märkte jag inte av när alla tabletterna hade smält färdigt. Jo, ok, det var mer kolsyra och smaken var mer markant. Nu var det ju citrontabletter jag hade, så citron smaken var ju helt klart närvarande, mycket mer än när man bara tar 1 tablett. Men jag märkte ju inte av att jag blev piggare eller mer rörlig och inte heller att jag behövde springa till dass!

Men jag tog ju bara 3 tabletter... Av en o samma sort!

Men jag tyckte gubbens sätt var så jäkla underlig bara. Och jag visste inte vem man kunde fråga om det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... en gång till - du skall dricka först när "kolsyran" försvunnit...

Andra brustabletter förutom ovan är Berocca (multivitamin-typ), järn+c-brus, vissa värktabletter, sportdryck (Pripps Plus hette den förr...), Samarin... finns massor. Att överkonsumera vitaminer blir ingen glad av. Kroppen tar det den behöver, resten åker ut igen. Den enda vitamin man kan behöva tillskott är i den här delen av världen är D-vitamin; övrigt får man i sig i lagom mängd med varierad kost (veganer kan behöva lite tillskott också, och sägert LCHF-talibaner)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Jaha - hmmm    :wacko:

Sicken hicka den gubben måste ha fått då, för han drog i sig drinken när det fortfarande bubblade...  :lol:

Och så som jag fattade det, så var inte det här första gången han hade gjort denna drink!

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... en gång till - du skall dricka först när "kolsyran" försvunnit...

Andra brustabletter förutom ovan är Berocca (multivitamin-typ), järn+c-brus, vissa värktabletter, sportdryck (Pripps Plus hette den förr...), Samarin... finns massor. Att överkonsumera vitaminer blir ingen glad av. 

Där tro jag att har du fel - Peter. 

Dom som tillverkar och säljer produkterna blir glada om vi köper deras produkter - antingen vi behöver dem eller inte.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

En dryck som jag tror skulle glädja den som verkar behöva det bäst; vår allas babyface Johansson! Han skulle behöva ett vitamintillskott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dryck som jag tror skulle glädja den som verkar behöva det bäst; vår allas babyface Johansson! Han skulle behöva ett vitamintillskott.

Vem är Babyface..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns faktiskt receptfria dopingklassade brustabletter på apoteket och andra ställen i Sverige, Treo är en sort.

Vid en undersökning av många hundra europeiska kosttillskott gav nästan hundra produkter positivt prov vid dopingtest. Några av dessa är säkert i brusform. Det var inte bara koffein...

Läs mera om kosttillskott här.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Har Max gått och blivit gäst...?

Hur gick det till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det till?

Man meddelar bara till Maringuiden att man inte längre vill vara registrerad här så löser dom det enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det till?

Man meddelar bara till Maringuiden att man inte längre vill vara registrerad här så löser dom det enkelt.
Han är säkert snart tillbaka med nytt namn. Låg profil i början, sedan brukar han kännas igen.

Som vanligt, alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Apropå Max, vart tog Roddarn vägen, om nu nån minns honom.

Det är la inte Max eller?

Tråden. Vad 17 skall man med alla tillsatser till, det är ju bluff å båg alltihop. Det enda som vi kan behöva om solen inte räcker till lite D vitamin. Å alla dess antioxidanter. Jag brukar roa mig när de ringer å vill sälja Omega3 om de vet vad det är? Det är samlingsnamnet på en molkykedja där den tredje molekylen från slutet har fått ge namnet!

Ugh!

Det finns massor med Omega3 i broccoli å mangold..å... å.... listan är lång.

Den enda som vi behöver dagligen är C. Det räcker med en tugga äpple.

Men visst....vill man bli (be)brusad, så bubbla på.

Ang vegan käk, de behöver heller inget annat än bara lite mera B12 om de äter för lite bönor.

Helst inte ombord under däck då, bruna bönor alltså.....

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå Max, vart tog Roddarn vägen, om nu nån minns honom.

Det är la inte Max eller?

Tråden. Vad 17 skall man med alla tillsatser till, det är ju bluff å båg alltihop. Det enda som vi kan behöva om solen inte räcker till lite D vitamin. Å alla dess antioxidanter. Jag brukar roa mig när de ringer å vill sälja Omega3 om de vet vad det är? Det är samlingsnamnet på en molkykedja där den tredje molekylen från slutet har fått ge namnet!

Ugh!

Det finns massor med Omega3 i broccoli å mangold..å... å.... listan är lång.

Den enda som vi behöver dagligen är C. Det räcker med en tugga äpple.

Men visst....vill man bli (be)brusad, så bubbla på.

Ang vegan käk, de behöver heller inget annat än bara lite mera B12 om de äter för lite bönor.

Helst inte ombord under däck då, bruna bönor alltså.....

:D

Roddarn kan väl knappast va samma person som Max.

"Max" är ju lite av "Dr Jekyll och Mr Hyde". Dvs har en väldigt positiv sida och sen den andra.

Roddarn var väl bara lite av .................. ja, säg vad då.

I samband med den svåra båtolyckan på höga kusten, var jag inne på Flashback. Nån av skribenterna där hade samma avatar som Roddarn hade här på Maringuiden.

"en tugga äpple" - äter du nåt annat än gröna päron. Du har i alla fall haft sån inverkan på mig att mitt huvudsakliga fruktintag nu för tiden är "dina" päron.

Å katten. Är det därför du alltid håller dig i sittbrunnen och låter mig sitta nere i ruffen och skala morötter!? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...