Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
askbom

KEMITYL ANTIFROST NATUR

Rekommendera Poster

Har en fundering kan man använda detta i vattentanken för att det inte ska frysa sönder i kranar/pumpar ? Det är ju en form av Glykol.Det står att det inte är giftigt men hur hälsosamt kan det vara? Är det någon som har använt det och kan berätta om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propylenglykol är väl ingen höjdare att dricka.

Här finns ett säkerhetsdatablad där man bland annat kan läsa sig till detta.

• Vid förtäring skölj munnen och kontakta omedelbart läkare.
  • Förtäring kan framkalla buksmärtor illamående.

Bäst att låta bli alla sorters glykol i dricksvattensystemet tycker jag.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med föregående svar!

Pumpa sug eller blås rent från vatten, rör sedan inte pumpen så länge det är minusgrader.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast å tredje sidan är väl inte avsikten att dricka smörjan, bara ha den som frostskydd i svåråtkomliga slangar och ventiler om jag förstår saken rätt?
[Alltså praktiskt sett att tömma vattentankarna nästan helt och därefter blanda i frostskyddet i restvattnet, låta båtens pump suga in i slangsystemet? På våren sedan skölja rikligt med dricksvatten. Tror att TS Askbom har nåt sånt i kikarn.]
Alltså funderar över skadligheten hos den lilla lilla restmängd som finns kvar efter riklig sköljning?
Men traditionell tankrengöring med Klorin följer väl i så fall samma princip. Och klorinets säkerhets-datablad verkar nästan ännu värre? (Kanske inte toxikolog skulle tycka, men men.)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klorinet har ju den fördelen att den smakar och doftar starkt. Bara lite grann i vattnet, och det luktar simbassäng i hela båten. Du dricker det inte av misstag. Glykol, däremot... nädu - det kommer inte nära mitt dricksvatten...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror faktiskt inte det är ett jätteproblem i tankar och slangar? Visserligen utvidgar sig vatten ungefär 10% när det fryser till is men… lite vatten i en tank kan ju expandera hur det vill? Likaså i en normal slang.

Min erfarenhet är att det är i pumpar och ev vred som det kan frysa sönder. Det enklaste är att montera loss slangarna på pumpen och blåsa, en enkel blåsgrej till gummimadrass räcker.

Att lägga in glykol i vattensystem och hoppas det lägger sig med tillräcklig koncentration inne i pumpen är nog optimistiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla snabba och kloka svar men det får nog bli att skruva loss slangar från pumpar och blåsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten billig våtdammsugare från biltema/jula/xxx är suverän för att suga ur såväl tankar som slangar o pumpar.

En bonus är att den även kan användas för att dammsuga hela båten med....  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...