Gäst Gäst Postad 28 April , 2005 Första året med båten...hade helt missat att man ska olja innan fernissning. Nu har jag en del småytor som är renskrapade, dels där tidigare lack släppt, dels lister, grabbräcke m fl detaljer. [KUR]Kan jag lacka på ändå? ( Detta med tanke på att det snart är sjösättning å det verkar ta lång tid att fixa m olja) Ev. gör om, gör rätt nästa år?[/KUR] Har köpt Internationals Schooner. Vidare har jag även tänkt betsa en del detaljer. Provbetsade m Internationals bets som gav en jätte konstig färg. [KUR]Förändras upplevelsen av färgen när man lackar? Finns det någon som kan rekommendera någon bets?[/KUR] Om jag blandar pulver själv (som jag sett en del skrivit att de gör)föreställer jag mig att det är svårt att veta hur färgen blir, men det kanske inte stämmer. Hoppfullnygammalbåtägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 28 April , 2005 Hej, Köp en tungolja (jag tror namnet kommer av att den görs av tungträdets olja) Exv. Epifanes Easy Flow. Stryk denna olja vått i vått till trät inte längre suger mer olja. (Trät ser vått ut efter ca 10 minuter) Då torkar du av all överföldig olja och väntar tre till fem dagar innan lackning kan börja. Jag använder Poly Systems classic mahognybets som är åt det rödbruna hållet i stället för som Hempel och Internationals som drar åt det lilaröda hållet. Vad det gäller betsens färg så kommer den definitivt att ändra karaktär när det blir oljad och lackad... Stort lycka till /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 28 April , 2005 Ja, du kan fernissa utan att olja först om det bara rör sig om detaljer., oljan är främst till för att hindra rörelser i skrov och andra detaljer som är fuktutsatta och har en benägenhet att spricka isär. Rekomenderar en behandling med Intertox, sedan 7-12 lager fernissa med mellanslipningar enligt konstens alla regler. Det håller om du ser till att täta ordentligt med tätmassa så att det inte tränger in vatten under beslagen. Se även här, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=38918&highlight=fernissa Ja, Internationals mahognybets har 'konstig' ton, den är lila(!). Jag har därför valt att blanda bets själv till min mahogny med jordfärgspigment från Kreatima (finns säkert på andra ställen...), 2/3 Bränd Terra och 1/3 Carput Mortuum (stavningen..?) vilket ger en varmröd vacker mahognyton, se bilden på min hemsida under 'förbättringar'. Du kan självklart blanda med andra jordfärger till vilken kulör du vill. Pigmentet blandas till pasta i t ex Kinesisk Träolja (eller kokt linolja) och spädes sedan något till lämplig konsistens. Stryk ut med trasa i omgångar tills du är nöjd med kulören. Låt härda några dagar. Fernissa enligt ovan. Använd inte Herdins betser som endast är till för inomhusbruk, de är inte ljusäkta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 April , 2005 Hej, När det gäller Herdins pulverbets, så är det helt riktigt att det saknar UV-skydd. Alla säger att den inte går att använda utomhus, så därför var jag ju tvungen att prova för några år sedan. Min teori var att betset behöver inte vara UV-beständigt om fernissan man använder är det. Tack vare att det är pulver är det också lätt att anpassa kulören. Dessutom är det ju snuskigt billigt i jämförelse med s.k. marina produkter. Nå, sagt och gjort. Teakspeglarna på utsidan av styrhytten till min dåvarande båt betsades och därefter 5-6 lager fernissa (Sikkens Rubbol) Som referens betsades en spegel (på undanskymd plats) med International spritbets och lackades med International scooner. När jag 3 år senare och utan att gjort något mera åt speglarna sålde båten, fanns det inte tillstymmelse till blekning på Herdin-speglarna, men på International-spegeln hade fernissan börjat flagna!! Tills någon bevisar motsatsen hävdar jag att min teori håller: Det är overkill att köpa svindyr bets med UV-skydd om man inte avser att använda en fernissa med bristfälligt UV-skydd utanpå;-) /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 28 April , 2005 Jag skulle inte chansa när det står så här på Herdins hemsida: 2. Går Herdins betser att använda för utomhusbruk, t ex på en ytterdörr? Svar: Nej, Herdins betser är i första hand avsedda för inomhusbruk. Men vill man ändå köra med Herdins skulle jag kontakta dem och fråga varför de inte anser att det går att använda betsen utomhus. http://www.herdins.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst filip Postad 28 April , 2005 Har svårt att tänka mig att man inte ska kunna använda pulverbetsen utomhus. En bets är i prinsip bara pigment som i det här fallet har vatten alt t-sprit som lösningsmedel. När lösningsmedlet har gått ur trät är det en ren pigmentering i trät. Sen är det upp till lacken man lägger på efteråt som avgör om det kommer hålla eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 29 April , 2005 Ja, Herdins har säkert fel om sin egen produkt... Den är helt enkelt inte ljusäkta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 April , 2005 Nädå, Herdins har säkert rätt i att deras bets inte är ljusäkta. Men som jag och även filip (gäst) skrivit ovan är det ytbehandlingen det hänger på. Titta på nyslipad och nylackad furu t.ex. Ett ljust fint furugolv som lackas med billig vattenbaserad golvlack utan UV-skydd gulnar och mörknar tämligen snabbt. Ett furuskrov som tillbringar hela sitt liv utomhus och som är behandlat med en högkvalitativ fernissa med UV-skydd håller sig ljus och fin betydligt längre än golvet. Ingen skulle väl komma på tanken att påstå att vanligt papper är helt vattentätt. ändå kan man förvara mjölk i pappersförpackning. Detta tack vare ytbehandlingen av papperet.:-) /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 29 April , 2005 Jag förstår hur ni resonerar, men anser att UV-skyddet i fernissa inte är tillräckligt för att förhindra blekning. Jag resonerar så här: - Varför betsar man mahogny? Jo, för att motverka att den gulnar/bleknar. - Varför gulnar mahognyn? Pga solens UV-strålning. - Gulnar den även om man använder en premiumfernissa med bra UV-skydd? Ja. Så hur kan då fernissan som inte klarar av att hindra mahognyn för att blekna hindra betset från att blekas? Är det inte bättre att satsa på ett UV-beständigt pigment när det finns och därmed riskera att du får göra om arbetet om några år? Vill man chansa på att använda en produkt utomhus som inte ens tillverkaren tror på i det här sammanhanget för att tjäna några tior? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 April , 2005 You´ve got a point there Peter_K!;-) Anledningen till att jag tog risken var förutom nyfikenheten också att jag inte kunde hitta en lämplig färgton bland de ljusäkta betserna (eg. Internationals teakbets) Som tur var så verkade det fungera, för såvitt jag vet håller speglarna färgen fortfarande och nu är det snart 6 år sedan jag gjorde experimentet. Jag har iofs inte hört av den nya ägaren på drygt ett år. Så att det håller i 6 år kan jag ju inte vara tvärsäker på, men 5 år i alla fall :-) /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 29 April , 2005 Ja, det låter ju faktiskt väldigt bra, fem år utan färgförändring måste helt klart betraktas som med beröm godkänt för betset. Fast teak bleknar väl inte lika mycket som mahogny? Fernissad teak har jag ganska lite på båten, så jag vet inte riktigt hur det bleks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser