Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
SR280

Piffa upp inredningen i Nimbus 3000

Rekommendera Poster

Nu under vintern tänkte jag lägga lite tid ner på att piffa upp min Nimbus 3000. Tänkte börja med att lacka trädetaljerna i "mittdelen" av båten, byta takpanelen samt panelen på vä+hö "takpelaren"(vid spisen o. bordet) och sedan ifall jag hinner(egentligen ifall jag klarar av) så byta tyg på bänkarna ute + madrasserna ovanför bak kajutan. Att lacka om trädetaljerna ställer inte till några problem överhuvudtaget, men tak o. pelar panelen behöver jag hjälp/råd/åsikter med.

Som orginal är det någon sort av pappskiva klädd med konstläder med skummgummi undertill. Tänkte göra helt nya paneler av 4 mm tjock fanerskiva. Vad tror ni om detta, är det för tjockt? Ytorna för panelerna är rätt raka, dvs. det är inget rejält böj någonstans. Tänkte sedan limma 3-5 mm skumgummi på panelen och till sist "spänna fast" konstläder/motsv.

Andra saken var jag gärna skulle höra lite åsikter, är valet av färg/kulör på konstlädret till panelen. Skulle vara trevligt att lite "väcka upp" båten när man fixar, men ändå hålla den orginala stämningen kvar. Har ni några förslag? Kanske det är någon som gjort motsvarande fix i sin egna båt?

Återkommer senare med tankar o. frågor om tyget till bänkarna + madrassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägg upp några bilder. Att byta ut till trä skivor är kanske onödigt? köp vinyl och klä om de gamla. Det finns vinyl som har klister på baksidan. Vill du isolera på baksidan är mitt tips att använda liggunderlag som du limmar med PVA lim på baksidan.

Kul att fler än jag ha pysselplaner. Själv var jag nere i båten och tog hem trägarnering som ska få ny teakbets och lack i vinter

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lägg upp några bilder. Att byta ut till trä skivor är kanske onödigt? köp vinyl och klä om de gamla. Det finns vinyl som har klister på baksidan. Vill du isolera på baksidan är mitt tips att använda liggunderlag som du limmar med PVA lim på baksidan.

Kul att fler än jag ha pysselplaner. Själv var jag nere i båten och tog hem trägarnering som ska få ny teakbets och lack i vinter

Orginal skivorna har tappat lite formen. De ligger inte fint jämfört med gjasfiber ytorna, därför vill jag byta ut dom. Försöker fixa lite bilder när jag plockar bort trädelar för lackning. Visserligen så är allting orginal ännu.

Vad det kommer till färgen på materialet till skivorna, så borde man visserligen tänka lite på tyget till bänkarna+madrasserna... Tänkte att nya materialet skulle vara "tygaktigt" istället för det orginala "konstlädret"/"plaste". Det är visserligen enkelt att hålla rent, men obehagligt att sitta på då det är riktigt varmt(el. kallt). Hade tänkt mig något mörkblått, men skulle vilja ha lite extra än endast "jämt blått"...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag slipat en hög med trädekaler, så de är redo för olja + lack. Vad jag nu funderar över är att borde jag använda "neutral" olja eller någon sort av bets för att få en lite mörkare färg på dekalerna... :unsure:  Finns dock risken att det blir en stor skillnad i färgen jämfört med t.ex golv, styrpulpet osv...

Ingen som har några bildre på fixad inredning i en Nimbus(helst 3000/3003)? Nu tänker jag då på bänkar/soffor "utomhus" och inte i för/akter ruffen. Helst någon sådan som har använt sig av något annat än blå färg el. orginal. Funderar själv på något som skiftar i beige/brun etc., dvs. något som passar bra ihop med träinredningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...