Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Aro06

Lossa foldingpropeller.

Rekommendera Poster

Hej.

Det verkar som om foldingpropellern ej har varit avmonterad på länge på båten som jag köpte i år. Vill kolla o smörja lite, så tänkte demontera den. Lättare sagt än gjort....

Sitter en 2-bladig Volvo Penta-foldingpropeller på ett 130-drev. Skruvat loss propellerbladen o centrummutter som man skall. Har gjort en avdragare som jag tror funkar mkt bra. Men navet sitter fast. Hur hårt vågar man dra?  Förstått att det är bra med värme också. Mkt tacksam för tips o råd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt. Den sitter ju med splines så det ska inte vara konat alls. Tror du vågar dra hårt med avdragaren, så länge man inte påverkar axeln så är det ju ingen risk för skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Den kan sitta som satan, jag har varit med och tagit av en. Slutade med att vi spände upp den med avdragare och slog på den med nylonhammare. Vet inte om det var det som gjorde det men loss kom den iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så populära grejer så den tar vi bort varje höst. En båtgranne hade lyft båten och hade glömt verktygen hemma. Han åkte hem och hämtade dem och när han strax därefter återvände var propellern redan bortplockad av nån som ville tjäna en slant.

Sitter den så hårt kanske du bara skulle ta bladen. Dels är det bra att ha ett nav som sitter fast utan glapp och dels är bara navet inte så mycket att ha för tjuven. Bladen är lättare att putsa upp glansen på hemma på bänken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla på MG. Nu har jag lyckats få loss propellern:-)

jag demonterade hela propelleraxeln, smidigt på drev 130, och åkte till en mek verkstad som helt enkelt pressade ur den ifrån propellernavet. Det gick mkt smidigt och som sagt den hade inte varit demonterad på ett antal år. Hoppas bara att vulkningen i navet inte tagit skada. Har läst på olika trådar o i olika media att vissa tappat sina VP foldingpropellrar. Det vill man ju inte göra. Nu är det polering som gäller..... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...