Gäst Mattias Postad 28 April , 2005 Hej Jag håller på att renovera ruffen på min båt, jag ska bl.a byta ut väggbeklädnaden och när jag rev ned den gamla väggmattan så fick jag inte med allt utan baksidan av mattan sitter fortfarande kvar. Min fundering är om det finns något smidigt sätt att avlägsna detta på eller om det bara är att surt bita ihop och skrapa och slipa bort det? Är det någon som har tips på ett bra väggmaterial som är billigt, avtorkningsbart och lätt att montera? Tacksam för svar, mvh / Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2005 Hej! Det var många önskningar på samma gång. Vi tar dessa efter problemet med den gamla väggmattan. Frågan är vad denna bestod av. Hade du ljus galon vilken på insidan hade skumgummi/polyesterskum? Och allt satt limmat mot skrov. I så fall är det enkelt men hälsofarligt. Aceton löser upp limresterna och det är bara att skava ner allt. Detta sättet är som sagt hälsofarligt. Ett annat sätt är att försiktigt värma. Jag menar bara värma upp skumgummi och limresterna och sedan skrapa bort dessa. Men som sagt du har inte skrivit vad väggbeklädnaden bestod av. När det gäller önskningarna, där väggmaterialet skulle vara billigt, lättmonterat och avtorkningsbart. Så får du nog ge avkall på önskemålet om billigt ifall du vill få något vettigt. (Ordet billigt har givetvis olika innebörd hos olika personer). Nej, titta in till båttillbehörsaffärerna. Bilda dig en uppfattning om vad du vill ha. Sök sedan på nätet efter bästa pris. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 28 April , 2005 Skrapa och slipa du, jag tror det är enklast trots allt. Tänk på att om du skall använda lösningsmedel i ruffen skall du ha en kolfiltermask för att slippa bli dum i huvudet... Kolla på min hemsida under 'förbättringar' där jag har lite bilder och annat från renoveringen av min förpik. Slutbilden kommer efter sjösättning när jag lagt dynorna på plats, bra blev det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 28 April , 2005 Tack för de snabba svaren! Väggbeklädnaden såg ut som en heltäckningsmatta och det som blev kvar känns nästan som någon sorts gummi (svårt att beskriva) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 5 Maj , 2006 Började med samma övning i går, heltäckningsmatta på skrovsidorna i min Ockelbo DC21 från -76 var orginal. Sitter en massa gummirester och lim kvar, som väl är detta inte i ruffen så med hyffsad mask och öppet kapell skall jag testa med cellulosa förtunning och senare Aceton skrapa. återkommer efter helgen hur det gått. mvh Jesse_DC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 5 Maj , 2006 Frågan är vad du ska sätta dit efteråt? Du behöver liksom inte överbearbeta med att ta bort limrester om den nya beklädnaden också har skumbaksida. Och varför ha en massa lösningsmedel? det går lika bra med en skrapa och eventuellt en slipmaskin . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser