sebbe999 1 Postad 11 November , 2015 Tjena, är det någon som har eller vet vart man får tag i en sådan enhet som man sätter i det gamla typ av USB liknande sticka så man kan uppdatera gps:en det är en 498 gpsmap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 11 November , 2015 (redigerade) Ebay http://www.ebay.com/itm/Garmin-usb-data-card-programmer-cable-128mb-Bundle-programming-GPS-Mapsource-/291612726385?hash=item43e5791471:g:-agAAOSwLVZVkCHe Redigerad 11 November , 2015 av knota Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 12 November , 2015 Du kommer att stöta på ett oväntat problem.Det finns inga drivrutiner till dessa till för 64b operativsystemHar en sådan och fick installera windows vista för att få den att fungera / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 12 November , 2015 Leta rätt på en dator som fortfarande har XP. (Ja det finns 64 bitars XP men det är väldigt ovanligt.) Vista finns det väl ingen som har kvar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 13 November , 2015 Win 7 finns ju i 32 bit också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alvetoolracing67 0 Postad 17 November , 2015 Hej! Har en Garmin 520s. Fick tips om att använda Garmins program Homeport för att planera rutter i datorn för att sen föra över till plottern. Minneskortet är ett microsd kort som sitter i en sdcard adapter. Sjökortet läses in i homeport och jag kan skapa rutter. När jag ska skicka rutten till minneskortet så säger den att det inte går för att minneskortet är skivskyddad. Enligt Garmin så skall det sitta en liten skrivskyddsspärr på adaptern som gör att man kan skriva till minnes kortet. Det finns ingen spärr på adaptern eller på Micro sd koret. Har testat att sätta in microsd kortet i min mobiltelefon och sedan lägga över rutten den vägen. Det fungerade inte heller,får samma felmeddelande . Någon som varit med om liknande eller har någon smart lösning? Tack! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 19 November , 2015 Testat att formatera kortet? måste troligen vara FAT 32 filsystem för det ska funka, men OBS att vid formatering försvinner allt på kortet så se till all välja rätt enhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alvetoolracing67 0 Postad 19 November , 2015 Testat att formatera kortet? måste troligen vara FAT 32 filsystem för det ska funka, men OBS att vid formatering försvinner allt på kortet så se till all välja rätt enhet. Hej! Nej det har jag inte gjort.Tror inte att det går att kopiera filerna då den verkar vara NASA skrivskyddad=) Men ska testa om det går att kopiera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 929 Postad 19 November , 2015 Jag tror att du ska ta ett tomt SD-kort och kopiera över din rutt från Homeport till det tomma kortet. Sedan stoppar du in kortet i GPS:en och kopierar över rutten. Jag har en annan modell av Garmin-GPS och har alltid använt ett annat kort för att ta backup från plottern till datorn genom att kopiera till det tomma kortet, flytta det till datorn och läsa in det där. Sedan får jag stoppa in BlueChart-kortet i datorn för att få sjökortsbakgrunden när jag vill titta vidare på backupinformationen med sjökortsbakgrund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 20 November , 2015 Jag har en 526. På den är det som Lintott beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 20 November , 2015 (redigerade) Det är alltså Garmin minneskort med Bluechart/sjökort på som du använder? det uppfattade inte jag DET SKA du INTE testa att formatera, trodde det var ett tomt SD kort som du använde, testa förslaget ovan, det borde funka. Redigerad 20 November , 2015 av knota Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alvetoolracing67 0 Postad 22 November , 2015 Tack för all hjälp! Jag har testat allt men lyckas inte komma förbi skrivskyddet. Tog ett tomt microsd kort och stoppade i adaptern. Det går inte att skriva till det koret då heller . Måste vara någon slags spärr i den. Har letat maniskt efter en spärr på adaptern men har inte hittat någon. Så nu får det bli som du föreslog lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 22 November , 2015 Kan du inte ta och lägga upp en bild på adaptern? Det brukar sitta en liten “ ”knapp” på sidan av adaptern. Den går att skjuta upp och ned ett par mm. Brukar också ha texten lock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 929 Postad 23 November , 2015 Oj, det är visst en GPSMAP med Garmins special-minneskort. Akta dig för att försöka skriva något till BlueChart-kortet. Då kan du vara av med dina sjökort och det kostar en slant att skaffa nya. Ska du flytta via minneskort så måste du ha ett tomt kort att flytta med. Om du ska uppdatera programvaran så är det också ett tomt extrakort som ska användas. Men i båda fallen så måste du ha den speciella Garmin-kortläsaren för att kunna jobba vidare mot datorn. För flytt av wpt, spår, rutter mm så är det enklare att gå via NMEA. Då får du koppla den kabel som hör till plottern till din dators serieport. (NMEA out, NMEA in och ground) Har du ingen serieport så blir det att skaffa en USB-serieportsadapter. Installera lämpligt Garminprogram på datorn. Jag vet att det fungerar med det gamla MapSource. Om det fungerar med BaseCamp vet jag inte. Starta GPS ställ kommunikationsgränssnittet på Garmin Data Transfer. Sedan finns det upp/ned-laddningsfunktioner i MapSource-programmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alvetoolracing67 0 Postad 27 November , 2015 Tack för alla svar och tack till SanDisk som tillverkar adaptrar som fungerar☺. Nu funkar det att sätta in garmin kortet i adapter och importera eller exportera rutter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 929 Postad 27 November , 2015 Visste inte Sandisk har en adapter som passar Garmins specialkort. Har du benämning eller artikelnummer på adaptern? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alvetoolracing67 0 Postad 27 November , 2015 Det är bara en vanlig SD adapter. Det följe med ett 4 gb microsd. Tog ut det och stoppade in garmins microsd kort i den istället och då fungerade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser