Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
pseudonym

Motortorpedbåt T 56

Rekommendera Poster

Hej,

Jag kör på samma typ båt som T56. I Karlskrona ligger T38.

På den T56 har dom byt motorerna till diesel.

Vi har på den T38 3 st. originala 18 cyl. motorerna som går på "flygplansbensin" med hög octan.

Om motorerna blir startade går vi med stationär varvtal (ca. 700 RPM) omkring 18 knop. Med 1500 varv går den omkring 40 knop och med 2150 varv är det 52 knop.

Ni är välkomna att besöka vår webbsida:   http://www.t38.se/

André

 

Robotbåtar är också häftiga, med flera gasturbin motor.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kör på samma typ båt som T56. I Karlskrona ligger T38.

På den T56 har dom byt motorerna till diesel.

Vi har på den T38 3 st. originala 18 cyl. motorerna som går på "flygplansbensin" med hög octan.

Om motorerna blir startade går vi med stationär varvtal (ca. 700 RPM) omkring 18 knop. Med 1500 varv går den omkring 40 knop och med 2150 varv är det 52 knop.

Ni är välkomna att besöka vår webbsida:   http://www.t38.se/

André

 

Robotbåtar är också häftiga, med flera gasturbin motor.

 

En fråga om motorerna: Är Isottorna(?) i T56 ombyggda till dieslar eller är det helt andra motorer jmf de ni har ? Sitter det inte dessutom en V8 i båtarna som 'lågfartsmotor'?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Jag kör på samma typ båt som T56. I Karlskrona ligger T38.

På den T56 har dom byt motorerna till diesel.

Vi har på den T38 3 st. originala 18 cyl. motorerna som går på "flygplansbensin" med hög octan.

Om motorerna blir startade går vi med stationär varvtal (ca. 700 RPM) omkring 18 knop. Med 1500 varv går den omkring 40 knop och med 2150 varv är det 52 knop.

Ni är välkomna att besöka vår webbsida:   http://www.t38.se/

André

 

Robotbåtar är också häftiga, med flera gasturbin motor.

 

En fråga om motorerna: Är Isottorna(?) i T56 ombyggda till dieslar eller är det helt andra motorer jmf de ni har ? Sitter det inte dessutom en V8 i båtarna som 'lågfartsmotor'?

 

 

Hej,

I den T38 har vi 2 st. V8 motorer som "lågfartsmotor" d.v.s. för att manouvrera. De är kopplade på BB och SB axlarna. Max. speed är omkring 5 knop med båda dom. Om vi kör högfart är båda V8's inte med på propellor-axlarna.

Läget är så att när vi starter huvudmotorerna  (3 st. Isotta IF184)  går båten omedelbart från 5 knop upp till 18. Med dom stora motorer kan vi bara köra fram.

Hur och vad de har gjord med den T56 vet jag inte precis, tyvärr. Om du vill kan jag informera om det men om du vill kan du själv ta kontakt med någon från T56 föreningen också.

André

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt lite och hittad vad de har i den T56:

 

Svenska marinen köpte in endast sex CRM 185 motorer men motortypen blev istället standard i italienska marinen.

Curt Borgenstam arbetade under åren 1959-1962 som konsult hos CRM. Då utvecklades en dieselversion som även blev säljbar på den civila marknaden. Dieselmotorerna är byggda på samma block som bensinmotorerna och snarlika till utseendet.

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt lite och hittad vad de har i den T56:

 

Svenska marinen köpte in endast sex CRM 185 motorer men motortypen blev istället standard i italienska marinen.

Curt Borgenstam arbetade under åren 1959-1962 som konsult hos CRM. Då utvecklades en dieselversion som även blev säljbar på den civila marknaden. Dieselmotorerna är byggda på samma block som bensinmotorerna och snarlika till utseendet.

 

André

 

Tack för svar, det förklarar min fundering. Jag har sett båda varianterna och konstaterat att de var väldigt lika till utseendet, nu vet jag varför. Mycket intressanta motorer bägge varianterna, måste kräva mycket underhåll och folk som vet vad de gör både för det och att köra dem.

Måste vara lite lättare att finna diesel än högoktanig Avgas , och billigare !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, så är det tyvärr. Allt kostar pengar. Bl.a. därför försöker vi värva fler medlemmar.

Förbrukningen är ganska hög, speciellt när man jämför med en "privat" båt.

I somras har vi kört med medlemmarna lite mer än 200 minuter (ca. 3,5 tim) och förbrukade 950 liter hög oktan bränsle (Avgas). Det var med ekonomisk hästighet på "bara" 40 knop.

 

Underhåll tar mycket tid men båten ligger inomhus och torrt på vintertid. Sedan ifjol har vi ockå värme i "torpedbåtgaraget". Föreningen har mycket kunniga specialister som jobbar med motorerna m.m.

Som besättnings medlem jobbar jag bara lite på bryggan på sommertiden och målar (99% grå) på vintertid.

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motortorpedbåt är fan i mig det coolaste man kan ha. min dröm = bygga om en gammal mtb till privatbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...