Thallatha 867 Postad 10 November , 2015 (redigerade) Håller på att slipa ner bottenfärgen på min motorseglare. Många lager med olika färger under många år och partier där färgen har släppt från underlaget mm har gett skrovet en väldigt grov yta. Nu fick jag möjlighet att komma in i varm lokal ett par månader för att göra ett annat utvändigt plastjobb. Betydligt trevligare om man kan göra sånt på vintern när båtlivet ändå är ganska begränsat. Tänkte passa på och slipa ner bottenfärgen fixa till alla småskavanker (grundstötningsskador mm) och lägga på nån form av epoxygrundfärg. Coppercoat har också funnits med i tankarna. Men mina funderingar har vacklat fram och tillbaka. När jag höll på att slipa kom en av Zitabåtarna - de mest kända taxibåtarna här ute och la till vid upptagningskajen. Min mekaniker skulle serva motorn innan båten lades i vinteride. Här känner ju de flesta, de flesta (förr kände alla, alla) och vi kom i samspråk bl.a. om den korta turistsäsongen och det jobbet jag höll på med. En av killarna sa plötsligt. "Varför lägger du inte på Coppercoat, när du har botten helt rent." Han hade erfarenhet av en båt som var behandlad med Coppercoat och han tyckte att det var mycket bra. Det började skymma och jag började packa ihop och en av killarna som jobbar på den mekaniska verkstad, som ligger strax intill kom och började prata. Han ställde samma fråga som jag fått en timme tidigare;"Varför lägger du inte på Coppercoat, på min chefs båt var det Coppercoat när han köpte den och han är mycket nöjd med det. Skall visst fungera i minst 10 år" Det var ju nåt. 10 år - då räcker det ju för resten av mitt båtliv. Vilken åsikt har MG´s Specialister, Experter och övriga virrpannor (dvs såna som jag ) Redigerad 10 November , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 10 November , 2015 Går i samma tankar och undrar lite samma sak. Någon som har erfarenhet av Coppercoat på västkusten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 10 November , 2015 17 år och en målning ! http://coppercoat.com/coppercoat-customer-makes-contact-after-17-years/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 10 November , 2015 Det var en jäkla båtkärra du har... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 November , 2015 Det var en jäkla båtkärra du har... Min båtkärra till den båten är inte lika fin, men är ändå ganska stabil. Just nu står min Storfidra i den kärran som hör till min motorseglare. Båtkärran skymtar på bilden och har kombinerats med min Svinningevagga, så att jag skulle komma åt att slipa överallt. Den kärra som min motorseglare står i just nu tillhör Olofssons Marinteknik på Smögen, och som företaget använder för att hantera de stora båtarna som de vinterförvarar. Hydrauliskt höj och sänkbara på en rad olika sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 11 November , 2015 Är coppercoat godkänt i sverige? Jag hittar bara gamla uppgifter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 11 November , 2015 Jag har diskuterat detta med Hedberg, han som säljer De Jissel färgerna, double coat bland annat. Han har en liknande produkt som han har tagit fram, en epoxy färg som blandas med kopparpulver, Fördelen med den, förutom den utomordentliga servicen man får av honom, är att den appliceras med ett lager och inte flera som coppercoat kräver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 November , 2015 (redigerade) Jag har diskuterat detta med Hedberg, han som säljer De Jissel färgerna, double coat bland annat. Han har en liknande produkt som han har tagit fram, en epoxy färg som blandas med kopparpulver, Fördelen med den, förutom den utomordentliga servicen man får av honom, är att den appliceras med ett lager och inte flera som coppercoat kräver. Om det nu är en fördel med bara ett lager. Jag får väl "stiva ner" till "slippen på Tången" och ta ett snack med Rolf Johansons "pojkvask". Varför åka bil över Svinesundsbron om man kan promenera ner till Tången. Tack för tippset Redigerad 11 November , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 November , 2015 Jag har diskuterat detta med Hedberg, han som säljer De Jissel färgerna, double coat bland annat. Han har en liknande produkt som han har tagit fram, en epoxy färg som blandas med kopparpulver, Fördelen med den, förutom den utomordentliga servicen man får av honom, är att den appliceras med ett lager och inte flera som coppercoat kräver. Om det nu är en fördel med bara ett lager. Jag får väl "stiva ner" till "slippen på Tången" och ta ett snack med Rolf Johansons "pojkvask". Varför åka bil över Svinesundsbron Svinesundsbroarna.jpg om man kan promenera ner till Tången. 000DSC_0140.jpg Tack för tippset Tur att du tog upp båten nu eftersom isen ligger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 November , 2015 Jag får väl "stiva ner" till "slippen på Tången" och ta ett snack med Rolf Johansons "pojkvask". Varför åka bil över Svinesundsbron Svinesundsbroarna.jpg om man kan promenera ner till Tången. 000DSC_0140.jpg Tack för tippset Tur att du tog upp båten nu eftersom isen ligger? Du vet, pseudonym. Det gäller att fokusera på rätt saker här i livet. Bilden visade Fisketångens varv, där generalagenten för De Jissel färgerna huserar, tagen från pontonbryggan där jag har min båtplats. Att sen klimatet i värden blivit hårdare och kallare - är ju en helt annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 November , 2015 Jag får väl "stiva ner" till "slippen på Tången" och ta ett snack med Rolf Johansons "pojkvask". Varför åka bil över Svinesundsbron Svinesundsbroarna.jpg om man kan promenera ner till Tången. 000DSC_0140.jpg Tack för tippset Tur att du tog upp båten nu eftersom isen ligger? Du vet, pseudonym. Det gäller att fokusera på rätt saker här i livet. Bilden visade Fisketångens varv, där generalagenten för De Jissel färgerna huserar, tagen från pontonbryggan där jag har min båtplats. Fisketångens varav.jpg Att sen klimatet i värden blivit hårdare och kallare - är ju en helt annan sak. Det går åt helvete ändå som någon brukar säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 November , 2015 Det går åt helvete ändå som någon brukar säga. Denne någon heter Ronny Eriksson och det värsta är att han rätt. I en av sina sånger skriver han ju; "Så det är lika bra att sluta drömma Det går åt helvete i alla fall För om man drömmer om Paris Hamnar man på något vis Likt förbannat i Hudiksvall I bästa fall" http://lyricstranslate.com/en/Euskefeurat-Pessimistkonsulten-lyrics.html Sommaren 2002 var andra året jag hade min L32;a i Stockholmstrakten. Första året hade jag varit ute en sväng på 14 dagar i Stockholms skärgård och året därpå ville jag ju utvidga mina vyer. Köpte sjökort och drömde och planerade. Sen gav jag mig ut och seglade och var hamnade jag - naturligtvis i Hudikavall. Där tog sjökortet slut. Tommy väldigt optimistisk pessimist eller om det nu var tvärt om!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 12 November , 2015 Försöker återföra tråden till rubriken, Coppercote. Har själv haft funderingar på detta men inte funnit några referenser från västkusten i Sverige. Referensen med Vegan ovan har jag sett men den är sex mår gammal. Finns det ingen på forumet som har nyare info? Någon som själv provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 November , 2015 (redigerade) Försöker återföra tråden till rubriken, Coppercote. Har själv haft funderingar på detta men inte funnit några referenser från västkusten i Sverige. Referensen med Vegan ovan har jag sett men den är sex mår gammal. Finns det ingen på forumet som har nyare info? Någon som själv provat? Det är inte lätt när TS själv tillsammans med en okänd kompis låter tråden vindla åt alla möjliga håll. När det gäller din fråga om Cc på västkusten, så nämnde jag ovan två personer som hade god kännedom om två olika båtar som var behandlade på det sättet. Bägge hade bara positivt att säga i frågan. Så mycket längre väster än på nedanstående bild kan man inte komma i Sverige och om jag inte missförstod det helt, gällde det en av båtarna på bilden. Redigerad 12 November , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 November , 2015 (redigerade) För en stund sen fick jag ett mail från en av mina kompisar som inte vågar skriva på MarinGuiden. http://sittbrunnen.se/nyheter2/miljoenyheter/1393-kopparepoxy-fungerade Läs gärna kommentarerna - nästan lika kul/dant som på MG Tack R Redigerad 12 November , 2015 av Thallatha 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 12 November , 2015 Man skall ju för säkerhets skull inte erkänna något, men jag "har hört" om en kille som målade coppercoat på segelbåten våren 2014 som har legat i vattnet sen dess. Färgen har inte varit underhållsfri. Det har vuxit en del brunt slem och grönt gräs som man måste tvätta bort med borste eller vindruteskrapa. Fördelaktigt dock att färgen är hård och blank och därför mycket lättare att göra rent än traditionell bottenfärg. Det är ungefär vad de säger på sin hemsida också, att man får räkna med att dyka under båten och tvätta åtminstone en gång per säsong. Sen efter några år skall man visst våtslipa lite lätt för att få fram ny koppar. Färgen lever alltså ungefär upp till förväntningarna änsålänge. Men det gäller då att inte ha för höga förväntningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 12 November , 2015 För en stund sen fick jag ett mail från en av mina kompisar som inte vågar skriva på MarinGuiden. http://sittbrunnen.se/nyheter2/miljoenyheter/1393-kopparepoxy-fungerade Läs gärna kommentarerna - nästan lika kul/dant som på MG Tack R DSC_0688.JPG Oj vilket arbete du lagt ner, imponerande du måtte ha nerver av stål många sliptimmar måste det bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 November , 2015 Man skall ju för säkerhets skull inte erkänna något, men jag "har hört" om en kille som målade coppercoat på segelbåten våren 2014 som har legat i vattnet sen dess. Färgen har inte varit underhållsfri. Det har vuxit en del brunt slem och grönt gräs som man måste tvätta bort med borste eller vindruteskrapa. Fördelaktigt dock att färgen är hård och blank och därför mycket lättare att göra rent än traditionell bottenfärg. Det är ungefär vad de säger på sin hemsida också, att man får räkna med att dyka under båten och tvätta åtminstone en gång per säsong. Sen efter några år skall man visst våtslipa lite lätt för att få fram ny koppar. Färgen lever alltså ungefär upp till förväntningarna änsålänge. Men det gäller då att inte ha för höga förväntningar. Jomenvisst så är det med våra bottenfärger oxå Inga havstulpaner men "slemmet" finns där. Det bromsar ju inte farten något nämvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 November , 2015 Oj vilket arbete du lagt ner, imponerande du måtte ha nerver av stål många sliptimmar måste det bli. Nej ett sånt arbete är inte nåt att bli imponerad av. Jag är en ganska orkeslös, 66 åring - i det närmaste 67.Orkar jobba två timmar, sen måste jag vila minst lika länge, vilket innebär två arbetspass om dan. Jag har dessutom ett mindre handikapp. Mina bägge ben sover partiellt och lillfingret och ringfingret på vänster hand. Ett knä är skrot, vilket sammataget innebär en något begränsad rörlighet. Däremot har jag alltid tyckt det är roligt att slipa - antingen det nu är bottenfärg eller glasfiberlaminat. Jag skulle ha blivit färdig i morgon, men det kommer troligtvis att regna, så jag prioriterar nog att tvätta av friborden i stället för att slipa och slipar i så fall färdigt på lördag. Om det går efter planerna kommer slipjobbet i så fall ha tagit 30 timmar. Exenterslip med dammsugare. För vissa små kross/grundstöningsskador - vinkelslip med lamellrondel plus ett par mindre slipmaskiner för svåråtkomliga ställen. Tog faktiskt med en gammal hederlig rasp och naturligtvis lite vanligt slippapper. Det var nån som lejt en blästringfirma för något under 5000 kr. Det skulle i så fall innebära en ren förtjänst, skatterfritt på 160 kr/timme för min del. Sen var det nån som fått en offert på ett liknande blästringsjobb på 15 000 kr. En ung pigg person, som klarar att resa sig från marken, utan något större problem, borde klara ett sånt jobb på 15-20 timmar. Men om man tycker den typen är tråkigt och usch och fy, så är det näst intill omöjligt att göra. Att jag inte är riktigt klok bevisas väl av att jag njuter för varje sliptag jag tar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 12 November , 2015 Jag försökte återuppväcka lite kemikunskaper.. Den polerande färg som har mest koppar och som är tillåten på ostkusten enligt KI innehåller 8,5 viktprocent koppar(1)oxid, Cu2O. Molmassan för koppar är 63,5 och för syre 16 så det blir avrundat 89% koppar. Jag antar att den koppar som avgår från kopparpulver i Coppercoat motsv. antingen blir till kopparoxid eller att kopparoxiden i den polerande färgen reduceras till kopparjoner så att de är jämförbara (?). Det går åt ungefär 1dl/kvm (vikt?) och eftersom det måste målas om varje säsong så antar jag att all koppar i färgen utlakats under säsongen. Hur mycket koppar kan det tänkas utlakas ur Coppercoat och vad händer när den "tar slut"? Är all koppar upplöst? Vid en mätning 1999 så förde enbart Skellefteälven ut 4 ton koppar, det mesta naturligt utlakat ur marken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 13 November , 2015 För en stund sen fick jag ett mail från en av mina kompisar som inte vågar skriva på MarinGuiden. http://sittbrunnen.se/nyheter2/miljoenyheter/1393-kopparepoxy-fungerade Läs gärna kommentarerna - nästan lika kul/dant som på MG Tack R DSC_0688.JPG Intressant läsning på länken och på de länkar som fanns där. Verkar alltså fungera utmärkt. Lite arbete att lägga på dock. Först skall allt renskrapas sedan fyra till fem lager med Coppercote. Närmaste återförsäljare finns i Odense, Danmark. Skall man göra själv kostar kopparn per sats nästa 1000 kr. 238 kr för 500 gram. http://prisbutiken.se/index.php?route=product/product&product_id=85 En sats coppercote kostar 925 dkr sedan tillkommer resan till Odense. http://b-on-c.dk/under-vandlinien/1-coppercoat-bundmaling.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 November , 2015 För en stund sen fick jag ett mail från en av mina kompisar som inte vågar skriva på MarinGuiden. http://sittbrunnen.se/nyheter2/miljoenyheter/1393-kopparepoxy-fungerade Läs gärna kommentarerna - nästan lika kul/dant som på MG Tack R DSC_0688.JPG Intressant läsning på länken och på de länkar som fanns där. Verkar alltså fungera utmärkt. Lite arbete att lägga på dock. Först skall allt renskrapas sedan fyra till fem lager med Coppercote. Närmaste återförsäljare finns i Odense, Danmark. Skall man göra själv kostar kopparn per sats nästa 1000 kr. 238 kr för 500 gram. http://prisbutiken.se/index.php?route=product/product&product_id=85 En sats coppercote kostar 925 dkr sedan tillkommer resan till Odense. http://b-on-c.dk/under-vandlinien/1-coppercoat-bundmaling.html I Svenska pengar blir de ca 1120 SEK/sats. En sats skall räcka till 4m2 med fyra lager Till min båt kostar det alltså ca 7000 kr. Plus två lager primer, plus frakt. Nu ligger väl företaget som är agent i Stavanger Norge det som ligger bäst till med förbindelse mellan Stavanger och Smögen med en viss regelbundenhet. Dagspriset i SEK är 932 SEK/sats från http://www.coppercoat.no/ Ja - vi får se vad jag väljer för alternativ. Dagens arbete blev ytterst begränsat pga regn. Valde att börja tvätta av friborden, men kom sent igång. När jag var hemma några timmar i samband med middag så började solen skina. När jag åkte ut till Smögen igen började det mulna. Fortsatte tvätta av skrovet. Hade en liten trappstege för att nå ända upp. När jag klev av stegen efter att ha handvättat en meter och skulle sträcka mig efter slangen för att spola av, flög stegen iväg. Vinden fullkomligt exploderade och regnet bara vräkte ner. Hållö angav över 24 m/sek i byarna. Jag gav upp och åkte hem. Väderleksrapporten för morgondagen är mera lovande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 November , 2015 Äre nån som vet var personen i länken http://sittbrunnen.s...epoxy-fungerade köpte sin kopparpulver? För det måste vara det billigaste sätte att fixa det hela. Å sedan med tanke på vad Skellefte älven släpper ut samt de på felaktiga grunder gjorda undersökninger bla av laboratiriet på Askö mfl så har jag inte alltför stora betänkligheter att använda blandningen epoxi å kopparpulver. Sedan har vi all koppar som kommer ut via vattenledningarna i hela landet. Läste nån siffra om vad enbart Sthlm släpper ut. Det är värre än sila mygg å svälja kameler å samma för det här med toatanken som det blitt lag på. Inte för att inte smutsa ner i vikar utan totala mängden. Man borde få tömma i ytterskärgården på stora fjärd men det är ett annat ärende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 November , 2015 Jag har fått en lokal kontakt, men jag tror det är billigare att köpa Coppercoat i Stavanger och skicka det med mjölkbilen till Oslo och sen låta chauffören ta med sig det hem till Smögen när han åker hem för att titta till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 15 November , 2015 Jag vet inte hur det är nu men för två år sen var det billigare att beställa från tillverkaren i England. De var hjälpsamma både via mail och telefon. Leverans med budfirma direkt till dörren, fraktkostnad på ett par hundra är inte så mycket när färgen är så dyr . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 19 Augusti , 2016 Hur gick det med Coppercoat ? Blev det någon bottenmålning, och hur har det i så fall funkat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Augusti , 2016 Hur gick det med Coppercoat ? Blev det någon bottenmålning, och hur har det i så fall funkat ? Jo bottenmålning blev det, men med en högst vanlig bottenfärg. Så det blir att måla om varje vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser