Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Georg_Ohm

Visst oljud från drevet.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har funderat på det ett tag...

Nu står båten på land, så det är ju läge att kontrollera olika saker...

 

Köpte ju en båt med AQ-drev och duopropeller, är relativt ovan vid drev, föredrar ju egentligen rak axel.

Men då jag till slut lärde mig trimma båtens gångläge med drevets tilt och trimplan märkte jag att det uppkommer ett diskret oljud vid trim -5. Jag skulle ju kunna misstänka att det är drivknuten/kardanknuten som är sliten...

 

Eller är det kanske någorlunda normalt att man hör oljud då drevet är intrimmat mot akterspegeln så mycket det går?

 

Nu är det egentligen aldrig aktuellt att köra med drevet så mycket intrimmat, det brukar vara lagom med -3 till -4 nånting.

 

Men nu skall jag ta ner drevet och ta hem det i verkstaden och då får jag kontrollera knutar och bälgar etc, så tips mottar jag gärna från er med större drevvana.

 

Jag vet faktiskt inte vad det är för ett drev, men med duopropeller och så är det svartmålat :o  om nu det är nån ledtråd...

Motorn är i alla fall en KAD43, och drevet + motorn levererades en gång tillsammans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Oljud" från drevet skall inte finnas, MEN ändrar du belastningen, vid att tex trimma in/ut drevet så kan resonansljudet ändras något, vilket är helt normalt. Kolla glapp i drivknutar axlar mm för att få en första uppfatning om dessa är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Oljud" från drevet skall inte finnas, MEN ändrar du belastningen, vid att tex trimma in/ut drevet så kan resonansljudet ändras något, vilket är helt normalt. Kolla glapp i drivknutar axlar mm för att få en första uppfatning om dessa är ok.

Jo jag får göra det.

Det är ett diskret knorrande ljud man hör. Jag tror däremot inte att det är ett resonansljud, eftersom det bara uppkommer mid max intrimmning... eller är det möjligen så att drevets gods då ligger an mot skölden så att resonansen fortplantar sig framåt i båten?

Jag vet inte om det är jämförbart men jag vet ju exakt hur det låter när yttre drivknuten är slut då man svänger med en framhjulsdriven bil, och så illa låter det inte om drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en drivknut så borde det låta mycket värre när man svänger än när man kör rakt fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån din beskrivning skulle jag gissa på att det inte är något fel, det är helt naturligt att det blir ett något annat ljud när knuten är krökt något jämfört med när den är rak. Jag har haft mitt drev sen det i princip var nytt och även för mig uppstår en smärre ljudförändring när man trimmar in max. Vanligen kör jag med neutral trim för att inte slita på knuten i onödan.

 

Motsvarande uppstår såklart också när du svänger men det är inte säkert att du märker det pga att andra ljud ändras när båten svänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet ligger nu i min verkstad, och utan några som helst mätinstrument, så har jag känt på knuten med händerna och kan inte känna något glapp alls. Kunten ser ny ut, svart fin skyddslack, och jag har något minne av att förre ägaren sade att han bytt den, samt båda bälgarna vid upptagning förra säsongen.

 

Jag tog hjälp av Julas motorcykellyft för att lyfta upp drevet litet vid demonteringen, det funkade bra, hade en kompis med mig också.

 

Kuggstången av plast med tillhörande kugghjul uppepå skölden är väl givaren för drevtrimmets instrument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns glappande knutar och knutar helt utan glapp.

 

Helt utan glapp är nya knutkors och såna som är helt slut. Bytte en två bakaxlar till min gamla Volvo där fyra olika servicemän och verkstäder konstaterat att kardanknutarna var helt ok. Ett helsikes slit för att jag för en gångs skull åkte till verkstad för ett utlåtande. Även skroten som sålt bakaxel nr 1 tyckte att det var ok knutar och plockade fram en utbytesaxel. Till slut kände jag själv på den lossade knuten. Den var helt sönderrostad i nållagren och helt stel. Självklart var det inget glapp. Man behöver alltså lossa knuten för att vara säker. Eller friläge snurra och känna på knuten när den är lite böjd.

 

I mitt fall vibrerade bilen kraftigt när jag körde. Ungefär som om bakaxelväxeln var helt kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns glappande knutar och knutar helt utan glapp.

 

Helt utan glapp är nya knutkors och såna som är helt slut. Bytte en två bakaxlar till min gamla Volvo där fyra olika servicemän och verkstäder konstaterat att kardanknutarna var helt ok. Ett helsikes slit för att jag för en gångs skull åkte till verkstad för ett utlåtande. Även skroten som sålt bakaxel nr 1 tyckte att det var ok knutar och plockade fram en utbytesaxel. Till slut kände jag själv på den lossade knuten. Den var helt sönderrostad i nållagren och helt stel. Självklart var det inget glapp. Man behöver alltså lossa knuten för att vara säker. Eller friläge snurra och känna på knuten när den är lite böjd.

 

I mitt fall vibrerade bilen kraftigt när jag körde. Ungefär som om bakaxelväxeln var helt kass.

Jag har ju litet begränsad erfarenhet och kunskap om aquamatic-drev, om dom ens heter så numera... 

För många år sedan hade jag en mindre motorbåt (Monark 670) med ett 280-drev. Här var knuten väldigt stel vill jag minnas, och rostig, (Jag kan tänka mig att Forgus hade en sådan knut i sin gamla Volvo.) bälgen hade en del sprickor så en del av Kattegatt och delar av Skagerack hade haft tillträde till den knuten. Och oljan i det drevet såg ut som tidigare beskrivna "kaffe latte", men det var långt innan denna halvvarma dryck hade börjat att serveras på vanliga kaféer....

 

På den tiden var också lön, bankkonton och plånböcker mindre innehållsrika än vad det är idag, så jag hade inte råd med en ny knut, en kille på en lastbilsverkstad renoverade den åt mig för någon hundralapp... Drevet plockade jag själv isär och minns att jag bytte packboxarna, samt då bälgarna.

 

Nuvarande knut inspekterades mer ingående i går kväll, den ser ny ut, känns ny och luktar fortfarande olja, den är oskadad i lacken och någon märkning med gul färg finns fortfarande kvar, så det är nog så att det där lilla ljudet jag hörde, knorrandet vid max intrimning, skall varar så... något man får leva med, eller då som redan föreslagits, ge 17 i att trimma ända in mot akterspegeln.

 

Nu längtar jag efter våren, om bara den här julen, båtmässan och fjällsemestern kan passeras snabbt så man får riva av presenningen och börja med vårjobbet...

Iofs kanske stormen fixar det där med presenningen åt mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...