Liber 1 Postad 10 November , 2015 Köpte i år en ny båt med en Volvo Penta 2040 motor. Förra veckan försökte tappa sötvatten innan vinter kommer och fick ett problem. Enligt instruktionen ska det finnas en liten avtappnings kran bredvid oljefilter men på min motor finns det bara ett gängad håll täppt inuti. Finns det någon som vet hur tappar man av vatten på en sån motor? Motorn är från 2004. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 10 November , 2015 Köpte i år en ny båt med en Volvo Penta 2040 motor. Förra veckan försökte tappa sötvatten innan vinter kommer och fick ett problem. Enligt instruktionen ska det finnas en liten avtappnings kran bredvid oljefilter men på min motor finns det bara ett gängad håll täppt inuti. Finns det någon som vet hur tappar man av vatten på en sån motor? Motorn är från 2004. Det brukar samlas rostflagor mm innanför avtappningshålen på båtmotorer. Prova att kratsa med en ståltråd. Men varför tappar du ur sötvattnet? Har du inte värmeväxlare och glykol i färskvattenkretsen? Då behöver du inte tappa färskvattnet. Det är t.o.m. skadligare att tappa ur det, Rosten inuti motorn trivs bättre om det kommer till syre inne i motorn, Glykolblandningen innehåller förutom frostskydd även rostskyddsmedel. Rostskyddet förbrukas efterhand så med några års mellanrum så är det klokt att byta glykolblandningen men då bör det fyllas upp direkt efter avtappningen för att det inte ska sätta igång att rosta. Det jobbet görs med fördel när båten ligger i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 10 November , 2015 (redigerade) Som det ser ut så är det rent vatten i kylarsystemet. Vill inte chansa, därför vill jag fylla på med ny glykol blandning. Redigerad 10 November , 2015 av Liber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser