Tollaren 6 Postad 10 November , 2015 Hej! Tänkte alla kunniga kunde dela med sig om sina kunskaper om att anpassa USA båtupptagningsvagn för svensk std, så kallad efterfordon. Som ni vet så får ett sådant fordon inte framföras över 30 km/h, får inte vara fjädrat, kan vara bromsat osv. Mer finns att läsa på transportstyrelsens hemsida. https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ Det jag är intresserad av att veta är hur har ni stelopererat fjädringen? Ändrat/Bytt handsken för 50 mm:s kula? Eller har ni tillfälligt bytt dragkula på bilen? Har ni nyttjat bromsverkan som finns på en del av dessa vagnar? Har ni kopplat in belysningen som finns? Jag är på gång att köpa en sådan här vagn. Jag vill sätta mig in i vad jag måste göra. Förutsättningarna är: Dragbil Chev. Suburban som får dra 2950 kg (bromsat 80 km/h), totalvikt 3350 kg. Båt Draco 2500 TC vikt: 2500 kg, Längd: 7,6 m B=2,8 m. Har varit inne på att köpa bromsad trailer men det är svårt att komma under tot. på 2950 kg. Bromsade Alu-trailar med låg tjänstevikt är väldigt ovanliga. Därför börjar jag svänga över till att skaffa ett efterfordon istället. Vill kunna köra lagligt och på ett trafiksäkert sätt. Alla inputs är välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 10 November , 2015 När jag skulle dra båtvagn (efterfordon) så pratade jag med Bilbesiktningen. De har bra koll på hur reglerna ska tillämpas. Detta var enligt tidigare regelverk (och två-axlad vagn) så några andra goda råd har jag inte för dagens regler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 November , 2015 Fjädringen kan sättas ur spel genom att byta eventuell stötdämpare som byts till en motsvarande del av järn, det brukar vara bladfjädrar svetsa en bit mellan ram och fjäderpaket, möjligheterna är många. Bilbesiktningen har inget med detta att göra, följ de regler som finns i TS länk. Byt kulhansken till en som passar draget, finns massa olika modeller att välja på. Om det finns broms på trailern, behåll den, och du får dra mer än bilens totalvikt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 10 November , 2015 Jag har funderat lite på det där med att begränsa fjädringen.. Att bulta dit något är att föredra, då jag helst vill undvika svets. Vet ännu inte vad det är för slags fjädring på den nu aktuella vagnen, men är det bladfjädrat borde det inte vara svårt. Vad det gäller bilen så funderar jag på att skaffa en 2 5/16" kula som jag byter till (lossa två bultar) när jag skall transportera båten. Det kanske går att få tag i från någon skrotad Pickup. Fungerar bromsarna klanderfritt på en USA-vagn utan att koppla in elen? Har läst att man måste koppla in en "tråd" på backljusen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 10 November , 2015 Man ska ju inte rekommendera till regelbrott, men jag skulle behållt fjädringen om den är i vettigt skick. Blir man stoppad så hoppsan, det visste jag inte I alla fall om du tänker rulla lite sträckor med kärran, det är trevligare med fjädring Kör själv en obromsad fjädrad boggie, men tyvärr är boggyn stel så den går lite illa i kurvorna men man kan ju inte få allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 10 November , 2015 Enligt Bengt Sändh måste man bryta mot minst 6-8 lagar varje dag för att må bra och visa att man i det tysta protesterar mot alla onödiga lagar/förordningar som finns....därför kör jag med min Load Right trailer varje år för att lägga i/ta upp båten....visserligen har har jag inte sett en snut på flera år, skulle det hända är jag ganska säker på att den eller dom skulle ge fn i att jag tar hem båten på trailern två gånger per år på en enligt lag olaglig trailer.......firar varje gång jag lyckats lura systemet med sätta på Wallasen, hälla upp en kall öl och bara njuta av min bryggsegling!!! Dessutom för att tillbringa så lite tid som möjligt på vägen ser jag till att hemtransporten med båten rejält surrad ,så snabb som möjligt för att undvika ev. övernitiska poliser...... Dessutom tror jag att lagens arm är mer intresserad av båten på trailern, båtliv mm än att ser mig som en lagbrytare som hela hans utbildning mynnar ut i att sätta fast mig.......med två Sjöjungfruar i aktern, och båten en enda stor groggveranda till Bayliner, blir lagens arm så hänförd att hen vill ha en likadan.......Mao mycket båt för pengarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 11 November , 2015 Tackar för era svar! Håller med om att jag fjädringen bör vara kvar. Man kan ju tycka vad man vill om den lagen att efterfordon inte får ha fjädring . Det kanske inte är det första polisen tittar på. Fart och lastsäkring borde vara mycket viktigare. Det är ju konstigt att dessa trailrar inte är godkända i Sverige men i USA?? Jag skall byta vagn eftersom den jag har idag känns för vek för båtens tyngd. Den är ett hemmabygge som följde med förra båten som jag anpassat för denna. Axlarna (saab-axlar känns för klena). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 November , 2015 Men vi som kör dagligen i trafiken med tunga fordon ska man sätta åt så mycket det bara går. Och privatbilisterna ska bara om till varje pris, att de ska svänga av vid nästa avfart spelar mindre roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 11 November , 2015 Det är ju konstigt att dessa trailrar inte är godkända i Sverige men i USA?? Tycker jag nog inte, vi ska nog bara vara jäkligt glada så länge som det är ok att klassa ett båtsläp som efterfordon Alternativet är besiktning och massa bokstäver i körkortet eller hyra transport med lastbil. Ett efterfordon är just det, nått mojs man drar efter ett fordon som inte är avsett att lasta saker på. Ett släp däremot, det är ju något helt annat och den amerikanska vagnen är egentligen ett släp som borde registreringsbesiktigas och besiktigas och hela konkarongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 11 November , 2015 Håller med om att dom borde kunna besiktigas och regas här, men den möjligheten finns ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 November , 2015 Men vi som kör dagligen i trafiken med tunga fordon ska man sätta åt så mycket det bara går. Och privatbilisterna ska bara om till varje pris, att de ska svänga av vid nästa avfart spelar mindre roll.Det gör dom rätt i, finns inte många av er yrkeschaufförer som kör i laglig hastighet, rena mordredskapen att dundra fram på 70 vägar i tät traffik med 85-90 km/tim på mätaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 November , 2015 (redigerade) Men vi som kör dagligen i trafiken med tunga fordon ska man sätta åt så mycket det bara går. Och privatbilisterna ska bara om till varje pris, att de ska svänga av vid nästa avfart spelar mindre roll.Det gör dom rätt i, finns inte många av er yrkeschaufförer som kör i laglig hastighet, rena mordredskapen att dundra fram på 70 vägar i tät traffik med 85-90 km/tim på mätarenDet kan jag hålla med dig om, det finns rötägg överrallt. Men en strejk på ett par veckor visar vilket behov det ändå finns av lastbilar i trafiken. Tomma hyllor mättar inga munnar. Dessutom kan jag säga att en storkund (Dagab) vi kör för har GPS i bilarna som sänder över all information vi gör bakom ratten, hastighet, inbromsningar, utrullning, bränsleförbrukning. Om inte dessa kategorier är uppfyllda till 100% får vi inte köra. Max 80 km eller vad som gäller just på plats är vad som gäller, fortkörning finns inte i Dagab:s fordon. Redigerad 12 November , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 November , 2015 Men vi som kör dagligen i trafiken med tunga fordon ska man sätta åt så mycket det bara går. Och privatbilisterna ska bara om till varje pris, att de ska svänga av vid nästa avfart spelar mindre roll.Det gör dom rätt i, finns inte många av er yrkeschaufförer som kör i laglig hastighet, rena mordredskapen att dundra fram på 70 vägar i tät traffik med 85-90 km/tim på mätaren Fast det vete katten om det är dom som kör lastbil som är värst. Så fort kan man inte köra. Tom över gällande hastighet, utan att man blir omkörd - av privatbilister. En sak som har skrämt mig. Man kommer och kör i 110 på motorväg. Man blir omkörd av en personbil som dessutom precis klara att svänga av på den motorvägsavfart, som man just håller på att passera. Dessvärre har det inte bara inträffat en gång för min del, utan från och till. Det är många privatbilister som inte borde få ha körkort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 12 November , 2015 Men vi som kör dagligen i trafiken med tunga fordon ska man sätta åt så mycket det bara går. Och privatbilisterna ska bara om till varje pris, att de ska svänga av vid nästa avfart spelar mindre roll.Det gör dom rätt i, finns inte många av er yrkeschaufförer som kör i laglig hastighet, rena mordredskapen att dundra fram på 70 vägar i tät traffik med 85-90 km/tim på mätaren Fast det vete katten om det är dom som kör lastbil som är värst. Så fort kan man inte köra. Tom över gällande hastighet, utan att man blir omkörd - av privatbilister. En sak som har skrämt mig. Man kommer och kör i 110 på motorväg. Man blir omkörd av en personbil som dessutom precis klara att svänga av på den motorvägsavfart, som man just håller på att passera. Dessvärre har det inte bara inträffat en gång för min del, utan från och till. Det är många privatbilister som inte borde få ha körkort. Håller med om att det finns rötägg överallt men ett ekipage som väger låt säja 40 ton ell mer ställer till med otroligt mkt mer skada vid en olycka, kör dagligen mycket på lundbyleden i göteborg och där kör långtradarna aldrig i 70 km/tim utan betydligt fortare,snarare 85-90 km,Som bilist känns det inget vidare att bli omkörd både till höger och vänster av filkryssande chaufförer förvisso till 90% utländska men ändå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 24 November , 2015 Hej igen! Tyvärr blev det inget med trailerköpet. Säljaren valde att sälja till någon annan, trots att vi var överrens om pris och att jag skulle köpa den. Har skaffat 2 5/16" kula och tillverkat konsol till den för att montera på bilen. Det kändes lite surt. Men jag letar annat... Någon som har eller känner till någon USA-"trailer" som är till salu? Krav: Lastar min 3 ton, anpassad för 25-28 fot, styrpinnar bak (inget krav), bra däck och hjullager, ej äldre än 10 år. Pris ca 20000-25000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 9 December , 2015 Ingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser