Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
AndreasAn

Renovera mantågsfötter i aluminium

Rekommendera Poster

Fick äntligen loss mantågsstöttorna från fötterna genom att värma med en gasolbrännare..

Finns det något bra sätt att göra dessa vackra igen? Går det att polera upp dom?

post-90200-0-73614700-1447139958_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att polera, men det blir nog dålig timmpeng.

Och då aluminium och rostfritt inte passar så där bra tillsamman är du snart tillbaks på ruta ett.

Köp nya i rostfritt, går säkert att hitta någon modell med samma bultmönster.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blästra dem med soda och måla dem med primer.

Alternativt lämna in dem för eloxering om du vill ha det riktigt bra. Dyrare dock.

Eller så får man leva med att de blir oxiderade igen.

Var i landet är du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativt lämna in dem för eloxering om du vill ha det riktigt bra. Dyrare dock.

Var i landet är du?

Eloxidering skulle definitivt kunna vara aktuellt om kostnaden inte blir alltför hög.

Bor i Göteborg så västra delen av landet är aktuellt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det att polera, men det blir nog dålig timmpeng.

Och då aluminium och rostfritt inte passar så där bra tillsamman är du snart tillbaks på ruta ett.

Köp nya i rostfritt, går säkert att hitta någon modell med samma bultmönster.

Kalle

Jo visst går det. Finns tex på benns:

http://www.benns.se/dacksutrustning/mantag/fot-for-mantagsstotta-vinklad-7-grader

Men jag har inte lust att lägga 6 * 500SEK på nya mantågsfötter, då sätter jag hellre dit dom gamla oxiderade.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj sålde sådana på tradera för något år sedan tyckte att jag fick bra betalt, men tydligen vart kunden lika nöjd.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett par mantågsfötter i aluminium på min båt.

En dag råkade jag komma åt mantågstöttan. Om jag tog tag i den eller vad jag nu gjorde. Aluminiumfoten föll helt i bitar. Såg nästan ut som en bilruta som krossats.

Fick två gamla rostfria av en kompis. Två matågsfötter av tjockt rottfrist material och ordentligt svetsade. Bytte ut de två av aluminium.

Hade bytt de flesta fötter efter att jag köpt båten. Tidigare ägaren hade tydligen gått emot och skrotat mantåget och en del av fötterna. Köpte nya i fina båtbutiken till ett väl tilltaget pris. De var stabila och bra - ungefär så länge som det tog att montera dem. Nån tunn billig skit där röret var pressat till bottenplattan och den svets som var gjord för bygeln nog var gjord av en praoelev.

Det tog knappt en halv sommar innan de var lealösa och ett kort tag efter att jag bytt ut fötterna av aluminium gick en av de nya i sönder. Släppte i pressningen, varvid en av svetsarna till bygel också släppte.

Ett besök hos "Tackel och Tåg" på Skeppsholmen i Stockholm. Hittade 6 st gamla begagnande mantågsfötter i tjockt rostfritt material och ordentligt svetsade. 50 kr/st. Dom hade ett otal olika modeller och utförande.

Har bytat ut de tre på SB-sida. Det var minst lika besvärligt som när jag  bytte sist. Då fick jag såga ur i inredningen för att över huvud taget komma åt. Sen vill man ju inte såga ur mer än absolut nödvändigt. Var mäkta irriterad under tiden jag bytte mantågsfötterna. Jag blev ju tvungen att göra om jobbet två gånger pga den moderna skiten som jag hade köpt.

Nån gång inom en inte allt för avlägsen framtid skall jag byta ut de tre på BB-sida.

Om jag skall göra det nån dag som jag är på gott humör eller om jag skall göra det en dag när jag är riktigt irriterad och sur, kan man ju fundera över.

Kanske hade det varit bäst att ta det en dag när man ändå är irriterad, för jag kommer ändå bli det när jag skall byta mantågsfötterna. :angry:

"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"

Hade bytt ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i landet är du?

Blästra med soda är inget hit - jag har provat.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/79688-sodabästring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett par mantågsfötter i aluminium på min båt.

En dag råkade jag komma åt mantågstöttan. Om jag tog tag i den eller vad jag nu gjorde. Aluminiumfoten föll helt i bitar. Såg nästan ut som en bilruta som krossats.

Fick två gamla rostfria av en kompis. Två matågsfötter av tjockt rottfrist material och ordentligt svetsade. Bytte ut de två av aluminium.

Hade bytt de flesta fötter efter att jag köpt båten. Tidigare ägaren hade tydligen gått emot och skrotat mantåget och en del av fötterna. Köpte nya i fina båtbutiken till ett väl tilltaget pris. De var stabila och bra - ungefär så länge som det tog att montera dem. Nån tunn billig skit där röret var pressat till bottenplattan och den svets som var gjord för bygeln nog var gjord av en praoelev.

Det tog knappt en halv sommar innan de var lealösa och ett kort tag efter att jag bytt ut fötterna av aluminium gick en av de nya i sönder. Släppte i pressningen, varvid en av svetsarna till bygel också släppte.

Ett besök hos "Tackel och Tåg" på Skeppsholmen i Stockholm. Hittade 6 st gamla begagnande mantågsfötter i tjockt rostfritt material och ordentligt svetsade. 50 kr/st. Dom hade ett otal olika modeller och utförande.

Har bytat ut de tre på SB-sida. Det var minst lika besvärligt som när jag  bytte sist. Då fick jag såga ur i inredningen för att över huvud taget komma åt. Sen vill man ju inte såga ur mer än absolut nödvändigt. Var mäkta irriterad under tiden jag bytte mantågsfötterna. Jag blev ju tvungen att göra om jobbet två gånger pga den moderna skiten som jag hade köpt.

Nån gång inom en inte allt för avlägsen framtid skall jag byta ut de tre på BB-sida.

Om jag skall göra det nån dag som jag är på gott humör eller om jag skall göra det en dag när jag är riktigt irriterad och sur, kan man ju fundera över.

Kanske hade det varit bäst att ta det en dag när man ändå är irriterad, för jag kommer ändå bli det när jag skall byta mantågsfötterna. :angry:

"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"

Hade bytt ut

Är också lite skeptisk till svetsade i rostfritt, bara av att titta på bilderna:

post-90200-0-20406400-1447155291.png

Samtidigt så är det inget fel på dom gamla förutom att om ser lite tråkiga ut så jag tänker nog försöka lite olika tricks för att snygga till dom innan jag monterar tillbaks dom.

Någon som har en idé om vad det kan kosta att lämna in dom för eloxidering? Eller har tips på en firma i Göteborg med omnejd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nog såna fötter jag köpte hos Hjermans 2010. 

Röret är inte svetsat mot plattan utan pressat ihop dem. Svetsen på bygeln är minimal. 

De flesta av fötterna har varit svajiga i pressningen åtminstone sen 2011 och sen hakade en stötta i vid en långsides tilläggning i våras och rörstumpen drogs ur bottenplattan som också blev kraftigt deformerade.

Nån riktig skit. Skall jag köpa mantågsfötter i framtiden, så blir det begagnade tex hos "tackel och tåg"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i landet är du?

Blästra med soda är inget hit - jag har provat.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/79688-sodabästring

Jo, jag har läst den tråden med intresse.

Dock är min erfarenhet att just aluminium blir som nytt av soda, använder de till allehanda aluminium grejer som behöver renoveras.

Framför allt på förgasare, topplock osv.

På bottenfärg är det inget vidare dock.

Provade på min båt men gav upp och körde bort all färg på en timme med sand istället.

Man får vara försiktig bara....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...