Ljungen 4 Postad 9 November , 2015 Hej, jag ska byta till ett kapell som täcker även akterruffen på min Wingabåt. Är det någon som vet vad jag behöver för storlek på rören och vilka är bäst, aluminium eller rostfria rör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 11 November , 2015 Hej, jag ska byta till ett kapell som täcker även akterruffen på min Wingabåt. Är det någon som vet vad jag behöver för storlek på rören och vilka är bäst, aluminium eller rostfria rör? Vad är det för Winga? Om det är en Winga 25 så kan jag mäta bågarna på min i helgen om du vill. Jag har "stora" kapellet som täcker akterruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 11 November , 2015 Hej, jag ska byta till ett kapell som täcker även akterruffen på min Wingabåt. Är det någon som vet vad jag behöver för storlek på rören och vilka är bäst, aluminium eller rostfria rör? Vad är det för Winga? Om det är en Winga 25 så kan jag mäta bågarna på min i helgen om du vill. Jag har "stora" kapellet som täcker akterruffen. Hej och tack för svaret, ja det är en Winga 25 och det vore väldigt snällt om du kunde mäta båda bågarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 11 November , 2015 Hej och tack för svaret, ja det är en Winga 25 och det vore väldigt snällt om du kunde mäta båda bågarna och dimensionen på rören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 11 November , 2015 Ok. Då kollar jag i helgen när jag är vid båten. Det är ju en längre båge som lutar bakåt samt en lite kortare som är fäst i den och lutar framåt, som ett y ungefär. Du vill ha längden upp till "taket" på dem och totallängd eller? Jag tar nån bild så kanske det blir tydligare. Jag tror att albin 25 har likadant kapell. Har en båtgranne med en sådan och våra kapell ser identiska ut. Har du tyget redan eller ska det beställas? Isåfall har säkert kapellmakarna exakta mått för bågarna med skulle jag tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 13 November , 2015 Ok. Då kollar jag i helgen när jag är vid båten. Det är ju en längre båge som lutar bakåt samt en lite kortare som är fäst i den och lutar framåt, som ett y ungefär. Du vill ha längden upp till "taket" på dem och totallängd eller? Jag tar nån bild så kanske det blir tydligare. Jag tror att albin 25 har likadant kapell. Har en båtgranne med en sådan och våra kapell ser identiska ut. Har du tyget redan eller ska det beställas? Isåfall har säkert kapellmakarna exakta mått för bågarna med skulle jag tro? Jag vill gärna ha längden på båda bågarna mätt utvändigt. Den kapellmakare jag har anlitat har inga mått på bågarna. Kapellmakaren kommer och mallar av kapellet när jag har bågarna på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 13 November , 2015 Ok, åker och mäter i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 14 November , 2015 Nu har jag mätit bågarna. Den långa bågen är 3530mm utvändigt men utan själva fästena, bara rören. Det är svårt att veta var man ska mäta för att få höjden eftersom hela bågen böjer lite hela vägen och 90 graders böjarna är rätt långa och mjuka. Men höjden till mitten av böjen är ca 930mm. Den korta bågen är 3300mm och ca 760mm till mitten av böjarna mätt från rörändarna. Jag tror man utgått från rorkultens placering när man böjt bågarna, det är precis att man kan fälla kapellet och få rorkulten över, se bild. Samt förseglets knipknap när man valt fästpunkt för bågarna, också där lämnas bara precis det utrymme man behöver, se bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 16 November , 2015 Nu har jag mätit bågarna. Den långa bågen är 3530mm utvändigt men utan själva fästena, bara rören. Det är svårt att veta var man ska mäta för att få höjden eftersom hela bågen böjer lite hela vägen och 90 graders böjarna är rätt långa och mjuka. Men höjden till mitten av böjen är ca 930mm. Den korta bågen är 3300mm och ca 760mm till mitten av böjarna mätt från rörändarna. Jag tror man utgått från rorkultens placering när man böjt bågarna, det är precis att man kan fälla kapellet och få rorkulten över, se bild. Samt förseglets knipknap när man valt fästpunkt för bågarna, också där lämnas bara precis det utrymme man behöver, se bild. Tack för detta. Nu har jag fått en klar bild hur det stora kapellet sitter och framförallt längden på kapellrören. Det jag lägger märke till är att dina kapellfästen sitter på utsidan av sargen på doghouset, mina fästen sitter på insidan och detta gör ju att kapellet inte kan fällas bakåt utan måste fällas framåt. Det är ju smartare att kunna fälla kapellet bakåt. Nu har jag ingen segelutrustning till min båt, det hade inte den förre ägaren heller men det är ju bra om man kan sitta på akterruffen och styra med rorkulten när solen skiner. Hålet i taket på doghouset som är avsett för ett litet kapell har förra ägaren tagit bort och där sitter nu en stor mellanbrun plexiglasskiva med en taklucka mitt i. Kommande helg ska jag bocka mina kapellrör. Skickar bilder på dessa och övrigt på båten. Än en gång TACK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 18 November , 2015 Ja det stämmer att stora kapellet fälls bakåt istället och det går utmärkt att sitta på akterruffen och styra. MEN du måste ta bort rorkulten när du har kapellet uppe och montera den över det fällda kapellet om du vill använda den. På min båt är det busenkelt med en sprint. Det ser orginal ut, men jag vet inte, det kanske är en anpassning för stora kapellet? En nackdel med stora kapellet är annars att det ju hamnar i vägen för storskotet, så det får man hänga av och fästa bommen med en lina i akterstaget när man inte seglar. Ett ganska obetydligt problem för mig då jag bara vill segla med kapellet nere ändå. Och helt obetydligt för dig som inte har mast. Be din kapellmakare sy ett handtag på vardera sida på taket förresten, mina sitter över korta (främre) bågen. Dom är guld värt när man kliver runt på skarndäck å pysslar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser