Gäst MaxSchmeling Postad 9 November , 2015 Tänker byta ut båtens stationära och fullt funktionsdugliga men lite gamla VHF mot en ny. Vill gärna ha en smäcker modell ! Någon som kan rekommendera något vettigt? Inget budgetskit utan bra grejor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 10 November , 2015 (redigerade) Jag har i flera år haft en Nawman som jag är nöjd med. Såldes även under namnet "Northstar" dessvärre tror jag ingen tar hem dessa längre till Sverige. Icom lever ju på sitt kvalitetsrykte, och då det finns en hel del yrkesradioapparater liksom att det är ett populärt varumärke hos radioamatörerna, så skulle jag idag valt en Icom av mellanklassmodell om jag skulle köpt en ny radio. Jag har ofta även en bärbar apparat påslagen på kanal 16, men den är ofta tyst även om den nästan helt är utsquelchad, det är tydligt att den med sin korta och lågt placerade antenn har betydligt sämre räckvidd. Redigerad 10 November , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 November , 2015 2015-11-10 vid 10:22 skrev Georg_Ohm: Jag har i flera år haft en Nawman som jag är nöjd med. Såldes även under namnet "Northstar" dessvärre tror jag ingen tar hem dessa längre till Sverige. Icom lever ju på sitt kvalitetsrykte, och då det finns en hel del yrkesradioapparater liksom att det är ett populärt varumärke hos radioamatörerna, så skulle jag idag valt en Icom av mellanklassmodell om jag skulle köpt en ny radio. Jag har ofta även en bärbar apparat påslagen på kanal 16, men den är ofta tyst även om den nästan helt är utsquelchad, det är tydligt att den med sin korta och lågt placerade antenn har betydligt sämre räckvidd. Då kollar jag på en sådan! Tack!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 November , 2015 Varför inte köpa en VHF med "inbyggd" AIS? I Göteborgs skärgård med tät "tung" trafik är AISen det jag uppskattar mest ombord efter GPSen. http://lasselundell.se/ais.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 10 November , 2015 2015-11-09 vid 21:10 skrev MaxSchmeling: Tänker byta ut båtens stationära och fullt funktionsdugliga men lite gamla VHF mot en ny. Vill gärna ha en smäcker modell ! Någon som kan rekommendera något vettigt? Inget budgetskit utan bra grejor! Standard Horizon Matrix med inbygd AIS och CMP30 mikrofon där Du kan styra och se alla funktioner. Själva VHF:en kan gömmas undan som en black-box eller ha på annat ställe som "extra" VHF. Jag är helnöjd med den. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 10 November , 2015 Här är en radio från Furono som jag haft ett tag och är mycket nöjd med. http://www.furuno.se/fileadmin/files/Brochures/2_VHF_UHF/RO-4700-4800/RO-4800_leaflet_SE.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 10 November , 2015 Sök på VHF Sailor (Dansk proffskvalitet för yrkesbruk ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser