Gå till innehåll
måndag 21 april 2025
Gäst MaxSchmeling

Stationär VHF att rekommendera?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Tänker byta ut båtens stationära och fullt funktionsdugliga men lite gamla VHF mot en ny. Vill gärna ha en smäcker modell !

Någon som kan rekommendera något vettigt? Inget budgetskit utan bra grejor!

post-102122-0-69289300-1447103402.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera år haft en Nawman som jag är nöjd med.

Såldes även under namnet "Northstar" dessvärre tror jag ingen tar hem dessa längre till Sverige.

Icom lever ju på sitt kvalitetsrykte, och då det finns en hel del yrkesradioapparater liksom att det är ett populärt varumärke hos radioamatörerna, så skulle jag idag valt en Icom av mellanklassmodell om jag skulle köpt en ny radio.

Jag har ofta även en bärbar apparat påslagen på kanal 16, men den är ofta tyst även om den nästan helt är utsquelchad, det är tydligt att den med sin korta och lågt placerade antenn har betydligt sämre räckvidd.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling
  2015-11-10 vid 10:22 skrev Georg_Ohm:

Jag har i flera år haft en Nawman som jag är nöjd med.

Såldes även under namnet "Northstar" dessvärre tror jag ingen tar hem dessa längre till Sverige.

Icom lever ju på sitt kvalitetsrykte, och då det finns en hel del yrkesradioapparater liksom att det är ett populärt varumärke hos radioamatörerna, så skulle jag idag valt en Icom av mellanklassmodell om jag skulle köpt en ny radio.

Jag har ofta även en bärbar apparat påslagen på kanal 16, men den är ofta tyst även om den nästan helt är utsquelchad, det är tydligt att den med sin korta och lågt placerade antenn har betydligt sämre räckvidd.

Då kollar jag på en sådan!

Tack!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-11-09 vid 21:10 skrev MaxSchmeling:

Tänker byta ut båtens stationära och fullt funktionsdugliga men lite gamla VHF mot en ny. Vill gärna ha en smäcker modell !

Någon som kan rekommendera något vettigt? Inget budgetskit utan bra grejor!

Standard Horizon Matrix med inbygd AIS och CMP30 mikrofon där Du kan styra och se alla funktioner. Själva VHF:en kan gömmas undan som en black-box eller ha på annat ställe som "extra" VHF.

Jag är helnöjd med den.

//T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...