Mr_Merlin 2 Postad 9 November , 2015 Ska uppdatera min AQ130 för lite mer effekt och då tänker jag montera ett avgasknä i vardera ändan på limpan. Någon som provat detta? För & nackdelar? Det borde öka flödet markant i limpan! Behöver man installera kopparrör med sjösattes till det extra knät oxå eller är vattnet tillräckligt som kommer från limpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 9 November , 2015 Varför inte inte en "Bypass" som leder ut avgas rakt ut i akterspegeln? skulle låta rätt rått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 November , 2015 Fast vem vill höra odämpat avgasljud från en rak 4a?? Illa nog med V8:orna som kör raka rör på högvarv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 November , 2015 (redigerade) Rakt ut i akterspegeln fanns att få från Penta, bildgoogla på VP AQ155 så får ni se, det var en något upphottad B20 för tävlingsbruk, borde vara en sällsynthet i dag. Effektökningen var inte så stor och man varvade lite mer för att få den. Edit: det var som fasen, man kan ladda ner reklambladet för AQ155 från motordatabasen på Volvo Pentas hemsida, kul. Redigerad 10 November , 2015 av MartinX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 10 November , 2015 Ja, AQ155an är frän Är lite för gammal för att att köra med rakarör, vet att det det iofs finns ljuddämpare oxå. Vill hålla båten så mycket orginal som möjligt, en av anledningarna till att behålla B20n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 15 November , 2015 Lyfter min fråga igen. Om man installerar ett extra avgasknä behöver man dra kylröret dit eller räcker det med kylvattnet som kommer från avgaslimpan? Skulle det vara bra för att öka avgasflödet och isf varför har man aldrig hört talas om att någon gjort så tidigare då det är känt att limpan är begränsningen för mer effekt utag på B20n ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 15 November , 2015 (redigerade) Dubbelpost:-/ Redigerad 15 November , 2015 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 17 November , 2015 Det är nog limpans utformning som är den största begränsningen, inte knät. Det skadar säkert inte med ett knä i varje ända av limpan om du vill experimentera. Det extra knät måste få kylvatten precis som det ordinarie. Det kommer inget vatten från limpan till knät, packningen mellan limpa och knä har bara ett hål för avgaserna och täcker vattenkanalerna. Kylvattnet går ju från pumpen genom oljekylaren, sedan genom limpan och sen in i motorn. Returvattnet från motorn går sedan till knät och ut i avgaserna. Hur har du tänkt ansluta det extra knät till båtens utsida? Har du ett 270/280-drev kan du ju skaffa ett bockhorn för en V6/V8 för att få två ingångar i drevskölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 19 November , 2015 Tycker det skulle bli märkbart bättre då det ändå inte finns någon avstämning i limpan utan det gäller bara trycka ut avgaserna samt att det inte studsar lika mycket pulser fram och tillbaka? Lite pyssel med att förlänga returvattenröret med lödning och bockning.... Har ett 280 drev och hade tänkt leda ut avgaserna i drevet med en y koppling av något slag, ett bockhorn kanske skulle vara användbart, men ena hornet kommer upp på fel sida av motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 20 November , 2015 Jag tror du bara får problem med två avgasknän, eftersom dom hamnar på två olika platser ej symmetriskt i båten blir det omöjligt att få avgasmotståndet lika i de två utloppen, från den främre kröken får avgaserna ta en rejäl svängom i motorrummet innan dom hittar ut. Ett lyckat avgassystem slumpar man bara inte ihop, hur vet du att den extra färdvägen och således fördröjningen för det ena flödets pulser inte olyckligtvis trycker upp avgaserna i den andra kröken när avgaserna kopplas ihop i ett bockhorn för V6? Om du nu använder den lösningen. Det som absolut inte får hända är att avgaser som blandats med vatten i den ena kröken tar sig uppåt in i själva limpan. Vad kan man vinna? kanske någon extra hästkraft på högre varv men det än nog mycket skrik för lite ull och en opraktisk och knölig installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 22 November , 2015 Tänkvärda synpunkter. Kanske är därför som man aldrig hört talas om någon som testat detta Avgaserna kommer att följa minsta motståndets lag och det finns nog en uppenbar risk att det kan bli motryck som gör att avgaser och vatten trycks tillbaka upp i limpan och ännu värre kanske in i en cylinder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 23 November , 2015 Kommer inte montera något extra knä tyvärr, kanske inte var så genial idé iaf..... Men jag kommer montera en bredbands Lambda på locket på gaveln istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 November , 2015 Kommer inte montera något extra knä tyvärr, kanske inte var så genial idé iaf..... Men jag kommer montera en bredbands Lambda på locket på gaveln istället Hur har du tänkt att använda bredbandslambdan, för att hitta rätt bestyckning till förgasarna? I och med att du inte har sprut så lär det ju inte gå att få till någon Closed loop reglering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 24 November , 2015 japp, tänkte använda BB lambdan för att bestycka förgasarna rätt, skulle vara trist om man körde för magert och onödigt att fetta på bara för att vara på säkra sidan.... Ska köra med dubbla weber 45or samt en TIMO 717 kam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser