Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
fredrikpenta

Lampa/diod till instrumentpanel

Rekommendera Poster

Jag planerar att bygga om min instrumentpanel då det nu är en salig blandning av Biltema, mekonomen, originalgrejer etc..

Min motor är en Volvo Penta B18, så inget avancerat och inkopplingen av mätare och givare är ganska enkelt. I dagsläget har jag två varningslampor, en för laddning (kallad AMP) som jag antar ska börja lysa när/om det blir fel på laddningsströmmen från generatorn. Sedan en lampa för varning om oljetryck.

 

Både lamporna fungerar i dagsläget men är original, och den ena har glapp i en lödning.

 

Skulle vilja byta dem. Kan man sätta in helt vanliga dioder?

De jag funderar på är exempelvis denna:
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/elmaterial/relan-och-brytare/varningslampa-pa14467sv

 

Den är ju också 12volt, och är tänkt för just detta ändamål.

 

Min fråga är bara om man kan vara säker på att den börjar lysa i samma situationer, om det är något mer än spänningen man behöver veta.

Oljetrycksvarningslampan är ju statisk från en givare på motorn, som antingen ger 12volt eller noll (iaf i teorin).

Men AMP-lampan, den är väl mer "analog" där den även kan glöda? (Jag tycker mig iaf ibland se ett mycket svagt sken i den, men det kanske snarare är fel, den kanske också borde vara 100% av eller 100% lys?)

 

Vad tror ni, funkar att köra vanliga dioder?

 

(För övrigt, finns det någon som vet vid exakt vilket tryck som oljelampan ska tändas? jag hittar ingen info om det varken i motormanualen, eller i några spec för givaren...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn kan vara beroende av laddningslappan för sin initiala magnetisering. Det är därför inte säkert att den kommer igång och laddar som den skall om du byter till en diod, men det är mycket enkelt att testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn kan vara beroende av laddningslappan för sin initiala magnetisering. Det är därför inte säkert att den kommer igång och laddar som den skall om du byter till en diod, men det är mycket enkelt att testa. 

När man startar motorn tänds båda lamporna för att sedan slocka inom några sekunder.

OM sedan någon lampa tänds under gång så indikerar det fel.

 

Se kopplingsschema. Alltså lampa nr 8 det handlar om.

Den får +12V från kopplingslåset, den andra tråden går ner till generatorn

post-107245-0-06034200-1447079284_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsyftet med att byta till "diodglödlampor" är väl att spara på energi.

Hur stor kan besparingen bli av att byta två lampor som lyser några sekunder vid start av maskinen?

Ja men livslängden är ju mycket längre svarar säkert någon helt riktigt, hur många har behövt byta motsvarande lampor i bilen, som startas och stoppas betydligt fler gånger under sin levnad än någon båtmaskin kommer att göra.

 

Dessutom har som vanligt guestsson rätt i sin synpunkt om laddningen.

 

Oljetryckskontakten jordar bara varningslampan för lågt oljetryck, VP brukar ha inställningen 0,7 kg på sina oljetryckskontakter.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsyftet med att byta till "diodglödlampor" är väl att spara på energi.

Hur stor kan besparingen bli av att byta två lampor som lyser några sekunder vid start av maskinen?

Ja men livslängden är ju mycket längre svarar säkert någon helt riktigt, hur många har behövt byta motsvarande lampor i bilen, som startas och stoppas betydligt fler gånger under sin levnad än någon båtmaskin kommer att göra.

 

Dessutom har som vanligt guestsson rätt i sin synpunkt om laddningen.

 

Oljetryckskontakten jordar bara varningslampan för lågt oljetryck, VP brukar ha inställningen 0,7 kg på sina oljetryckskontakter.

 

 

 

Kalle

 

Som jag inledde med att skriva så funderar jag på att bygga om hela instrumentpanelen då en hel del saker är trasiga och är av en blandad standard..... Har alltså inget med energisparande att göra..

Min lamphållare är glapp, rostig och skulle behöva bytas.

 

Så jag ställer frågan igen. Går det att byta till dioder, eller fungerar det inte? Det är lättare att få tag på än instrumentpanelslampor av äldre snitt. Skulle generatorn inte starta igång med en ny lampa/diod?

 

Tack för info om oljetryckslampan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag håller på med ungefär samma sak för tillfället så kan jag rekommendera mekonomen för lamphållarna, de har båda varianterna i sin webshop och ungefär samma pris som jag hittade på ebay.

 

Lamporna finns lite överrallt, både vanliga och diod, men jag valde att köpa några från england, tänkte testa med gula för att se om det blir snyggt.

 

Tyvärr har jag bara hittat lamphållare med skruvanslutning, men det bör gå att få det att hålla rätt vettigt ändå bara det går att få till dragavlastning av kabeln nånstans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt första inlägg här efter att smygkikat länge..

 

troligtvis så fungera det inte på laddlampan precis som man skriver i svar ovan..

laddreläet måste känna av ett visst motstånd ifrån lampan annars så är kretsen bruten och den laddar inte. bör gå att fixa med ett motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar.

Så ni menar att exempelvis dessa inte fungerar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Lysdiod-2000016442/

http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/elmaterial/relan-och-brytare/varningslampa-pa14467sv

Men att dessa fungerar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Kontrollampa-rund-2000016441/

http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/elmaterial/relan-och-brytare/varningslampa-pa12991sv

 

?

 

Tänkte ha instrumenten nedan. tyckte nästan den nedersta serien var "snyggast"... Något mer instrument som kan vara bra att ha? (ja, jag vill ha två vattentempmätare, en på ettan, en till fyran.)

post-107245-0-80852800-1447109993_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av de båda LED kommer fungera. Mekonomenglödlampan kommer nästan garanterat att göra det, då den är på tillräckligt hög effekt. Biltemas såg jag ingen effektangivelse på.

 

Lampan släpper igenom ström till en lindning i generatorn som magnetiserar den - initialt. Om strömmen är för låg (LED eller svag lampa) blir magnetiseringsströmmen för låg och laddningen kommer inte igång. När generatorn "kommit igång" märks detta på att denna lindningsanslutning hamnar nära 12V, då generatorn skickar på ström till sig själv där. Och eftersom laddlampan ligger mellan +12V och denna anslutning, kommer den då att slockna. Enkelt förklarat.

 

Du kan parallellkoppla ett motstånd över LED (som redan nämnts) för att få samma ström som om det vore glödlampa.Lämpligt värde är 68-100 Ohm med en effekttålighet på minst 2W.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av de båda LED kommer fungera. Mekonomenglödlampan kommer nästan garanterat att göra det, då den är på tillräckligt hög effekt. Biltemas såg jag ingen effektangivelse på.

 

Lampan släpper igenom ström till en lindning i generatorn som magnetiserar den - initialt. Om strömmen är för låg (LED eller svag lampa) blir magnetiseringsströmmen för låg och laddningen kommer inte igång. När generatorn "kommit igång" märks detta på att denna lindningsanslutning hamnar nära 12V, då generatorn skickar på ström till sig själv där. Och eftersom laddlampan ligger mellan +12V och denna anslutning, kommer den då att slockna. Enkelt förklarat.

 

Du kan parallellkoppla ett motstånd över LED (som redan nämnts) för att få samma ström som om det vore glödlampa.Lämpligt värde är 68-100 Ohm med en effekttålighet på minst 2W.

 

Tack för ett perfekt och utförligt svar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändrar man en konstruktion ska man helst kolla förutsättningarna. Ett byte av laddlampan låter kanske enkelt men det är ju det där att den inte bara ska lysa. Den ska slockna också.

 

Det första kriteriet är simpelt. Bara att polvända tills ledlampan lyser. Sen ska generatorn få tillräcklig fältström så den börjar ladda. Där har glödlampan en egenskap som väsentligt ökar chansen att generatorn börjar ladda. Innan glödlampan börjar lysa har den kalla glödtråden mindre motstånd och ger högre ström än vad man får om man räknar på en 2W glödlampa med Ohms lag. Enklast är att använda en glödlampa istället för motståndet. Det gör ju inget att den råkar lysa på baksidan av panelen.

 

Eller om man bums ska ha ett motstånd får man ta till lite extra lågt och sen prova några olika värden. Risken finns att det blir ordentligt hett om inte generatorn kommer igång. Inte glömma nyckeln i tändningsläge t.ex. Onödigt stor ström dras också ur batteriet då ett motstånd inte har samma fördelaktiga karaktäristik som glödlampan.

 

Det är de små små detaljerna som gör det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm mitt inlägg!

 

Tänkte fel. Innan generatorn är igång lyser ju lampan och har ett högre motstånd än en släckt. Det är alltså rätt att räkna motståndets värde med Ohms lag och lampans märkeffekt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollampan till generatorn skall egentligen vara på 4W, det kan ibland vara svårt att få tag på sådana, och jag vet att 2W funkar.

Som redan sagts x flera så funkar det inte med en lysdiod rak av. Men med anpassning kan du ha en lysdiod, men då får det vara en högintensiv lysdiod, eftersom en vanlig inte syns så bra i solljus..

Enligt min mening är det ingen ide att byta, behåll glödlamporna. Däremot kan det se trevligt ut med lysdioder i instrumentbelysningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är mina hållare och glödlampor 45år gamla och lödningarna glappar och är rostiga.... så därför jag vill byta.. Det är inte för att jag vill få en "snyggare" bräda, utan enbart för att känna mig tryggare att det inte blir brott/kortningar....

 

Tycker det är konstigt att det verkar svårt att hitta info. Finns inget i min manual.

 

Men av er beskrivning så verkar det som att det ska vara 4W-lampor?

 

Vet ni om mekonomen, biltema, hjertmans..... har lampor (plus hållare) avsedda för detta? Alla volvomotorer borde ju ha detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är mina hållare och glödlampor 45år gamla och lödningarna glappar och är rostiga.... så därför jag vill byta.. Det är inte för att jag vill få en "snyggare" bräda, utan enbart för att känna mig tryggare att det inte blir brott/kortningar....

 

Tycker det är konstigt att det verkar svårt att hitta info. Finns inget i min manual.

 

Men av er beskrivning så verkar det som att det ska vara 4W-lampor?

 

Vet ni om mekonomen, biltema, hjertmans..... har lampor (plus hållare) avsedda för detta? Alla volvomotorer borde ju ha detta...

Denna har jag bytt till : http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/elmaterial/lamphallare/lamphallare-pa20314sv

 

Förutom att det är skruvanslutning passar den rakt i de gamla instrumenten.

Jag har inte hittat en diodlampa jag är nöjd med ännu men vanliga glödlampor funkar bra.

 

Förutom laddlampan kan du använda vilka lampor som helst som passar i sockeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara litet svårere att få tag på 4watts lampor, egentligen skall det vara en sådan till laddningslampan, men jag vet att det funkar med 2wattare också.

Om du har 2w i instrumetbelysningen så bländas du inte lika lätt i mörker, men klart, läsbarheten försämras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i min förra båt satt det en 2 W-lampa som laddningslampa. Då fungerade inte laddningen ibland. Jag satte en extra 2 W-lampa parallellt med den ursprungliga (den satt bara bakom panelen och syntes inte). Efter det fungerade laddningen till 100 %.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i min förra båt satt det en 2 W-lampa som laddningslampa. Då fungerade inte laddningen ibland. Jag satte en extra 2 W-lampa parallellt med den ursprungliga (den satt bara bakom panelen och syntes inte). Efter det fungerade laddningen till 100 %.

Ok, klart det kan ha att göra med vad man har för generator. Kanske bäst att hålla sig till 4 wattare och köpa på sig några stycken när tillfälle ges. Mina erfarenheter är från gamla bilar, Volvosar och Volkwagnar med Bosch-generatorer.

 

Ett annat sätt är att koppla manöverspolen på ett relä parallellt med kontrollampan och använda reläets kontakter för att styra en "akustisk signalgivare" alltså något som tutar eller piper när laddning saknas. Med ett relä till, till oljetrycklaman har man skapat ett nytt modernt irritationsmoment som finns i moderna manöverpaneler...

 

Det är ju i växelströmsgeneratorer så att den roterande fältspolen måste inledningsvis har en svag ström igenom sig för att kunna skapa ett magnetfält, denna ström kommer genom kontrollampans glödtråd, för klen glödtråd för svag ström... När sedan generaton börjar att ladda så skapas denna strömmen internt i generatorn, och kontrollampan får plus från två håll och slocknar.

 

Detta kallas för "förmagentisering".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt så var jag tvungen att varva motorn till nästan 2000rpm för att laddningen skulle gå igång. Funderar på att använda diod på min nya båt och sätta en enkel tryckströmbrytare  för att manuellt skapa förmagnetisering i generatorn. Man kollar ju alltid att lamporna funkar före start och att de slocknar efter start, så det är ju ingen risk att man glömmer att trycka på knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja det kanske fungerar, men betänk att strömmen som flyter genom en 4 watts lampa är betydligt lägre än den som flyter genom en sluten strömbrytare.

Denna spole har ju en låg resistans och om du lägger på 12 volt direkt på denna spole skapar du i praktiken en kortslutning. 

Jag har alltså aldrig provat detta själv, och skulle nog inte komma på tanken att göra det heller, men jag vet inte om det skulle funka eller ej, har ju aldrig provat. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man behöver begränsa startströmmen till generatorn, eller om den tål 12V direkt från batteri? Den borde ju börja ladda i samma ögonblick som den får startström, så det kan ju inte röra sig om lång tid. Skulle  vara bra att kunna få generatorn att börja ladda på lågt motorvarv.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tål 12V direkt, det är det som händer när generatorn börjar ladda då får den 12V från sig själv. Laddningsregulatorn ger full ström genom fältspolen i rotorn om generatorn står stilla så den kanske blir varm om den står så länge, det beror på vilken generator du har.

 

På en del generatorer startar laddningen utan någon lampa alls, då finns det lite magnetism kvar i rotorn som räcker för att få igång laddningen. Jag har även sett generatorer med en liten permanentmagnet i rotorn som startar laddningen, jag minns inte var jag såg den, det kan ha vart i militärens 15kW elverk med VW motor, men är osäker på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att koppla in ett motstånd på 150 ohm parallellt med lampan, det ökar effekten med c:a en watt. Startar inte laddningen ändå inte på tomgång, koppla in ytterligare ett motstånd. Men mer än fyra watt ska det inte behövas.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tål 12V direkt, det är det som händer när generatorn börjar ladda då får den 12V från sig själv. Laddningsregulatorn ger full ström genom fältspolen i rotorn om generatorn står stilla så den kanske blir varm om den står så länge, det beror på vilken generator du har.

 

På en del generatorer startar laddningen utan någon lampa alls, då finns det lite magnetism kvar i rotorn som räcker för att få igång laddningen. Jag har även sett generatorer med en liten permanentmagnet i rotorn som startar laddningen, jag minns inte var jag såg den, det kan ha vart i militärens 15kW elverk med VW motor, men är osäker på det.

Det var så jag tänkte, att spolen får väl 12V från generatorn när den laddar. Tänkte ha en strömbrytare som bara är sluten när den trycks ned och bara trycka tills laddlampan/dioden slutar lysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte emot någon av er, men då generatorn laddar och den internt själv sköter magnetiseringen så passerar ju strömmen ändock via laddningsregulatorn, och lär ju styras av denna.

Sedan har jag inte lyckats lista ut om laddningsregulatorn ger en "analog" varierande ström ut, eller om den ger en pulsad "digital" ström till fältspolen, men det kanske också skiljer sig mellan olika generatorer och deras regulatorer.

 

Nedan lägger jag in ett schema på en typisk växelströmsgenerator, det finns en del detaljer som skiljer dom som vi har i våra båtar (denna är till en större mc) men i det stora hela är den gemensam med Bosch och SEV, antalet stora dioder kan skilja sig åt.

Den visar också en extern regulator, numera är dom ju (nästan-) alltid inbyggda.

En växelströmsgenerator genererar ju då tre fasförskjutna spänningar/strömmar i tre olika spolar i statorn, dom likriktas i var sin diod. Det är strömen genom rotorn (field), DF till D- som vi nu diskuterar, den som kommer från D+ på generatorn och går till D+ på regulatorn, och efter denna ut genom DF. Undrar då om den här är pulsad eller helt analog?

image_zpsd9280b78.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte pulsad men litet "rippel" blir det enligt bildens övre fig (snodd här).

Haha, försökte räkna ut amplituden på ripplet vid 13,8 V t-t.
Vet inte hur man skriver formlerna så det blir likriktat men man får addera själv. Man tar ju ut spänningen över två succesiva spolar i Y:et, har markerat värdet på blå & grön vid olika gradtal. Verkar som att det ripplar mellan 11,95 och 13,8 V, alltså amplitud hela 1,85 V?
Eller blir det halva, alltså 0,93V?? Inte överdrivet lättbegripligt detta med trefas. :blink:

Tror inte det spelar nån roll för eventuell laddnings-LEDlampa, men är man nyfiken så är man. :-)
Grafräknaren finns här om nån vill labba, klicka i.s.f. på skiftnyckeln och ställ grader i stället för radianer.
post-86835-0-57343600-1450273553_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1, när du skriver "rippel" så tänker väl du på det som kommer ut ur B+?

 

Nä, den där växelströmsmatematiken inbegriper för många formler med cosinus och sådant att man tröttnar redan innan man får fram räknedosan.

 

Jag tänkte närmast på reglerspänningen, eller strömmen som passerar D+ och DF genom regulatorn, om den då kan kortsluttas för att få ingång laddningen om kontrollampan är trasig.

Alltså om man vågar lägga på full spänning mellan DF och D-, alltså över den roterande fältspolen.

 

Jag har och har framförallt haft några gamla folkvagnar, och har moderniserat de äldsta med 12V och växelströmmare, men har aldrig med vanlig digital voltmeter aldrig lyckats mäta vare sig ström eller spänning vid den externa laddningsregulatorn, det blir en del störningar, kanske ripplet från B+ som för billigare och mellanprismultimetrar att balla ur.

 

Jag har alltså inte listat ut hur denna ström regleras.

 

Höll en gång på med en besvärlig generator på en TAMD30 också en gång, lyckades aldrig få någon vettig reglering, då den inbyggda regulatorn tydligen var kass, gav inga symtom på arbetsbänken, men funkade inte monterad ombord.

En bileketrisk firma fixade den generaton den gången.

 

Summasummarum, jag tror nog inte det är hälsosamt att kortsluta laddningslampan med en återfjädrande strömbrytare, det kan ju tänkas att jag ororar mig i onödan, men grundar denna oro på att den strömmen som passerar laddningslampans glödtråd rimligtvis inte kan vara mer än  0,33A om man nu använder en 4 wattslampa. Den blir betydligt högre med den återfjädrande strömbrytaren, hur hög den blir beror på fältspolens resistans.

Jag känner dock inte till fältspolens resistans, så därför funderar jag på om den tål att man kopplar förbi lampan.

Och som jag tolkar växelstömsgeneratons schema så passerar ju även den interna fältmagnetiseringsströmmen regulatorn, och det finns väl en anledning till det.

Iofs så vet jag att när man fått överladdning på batteriet med gasning som följd, då regulatorn inte reglerat, och att generaton funkat bra efter byte av regulator...

 

 

Ok, det blir litet "Citroën-tänkande här" alltså man skapar avancerade tekniska lösningar på problem som knappast existerar, att en liten lysdiod kan generera en massa eltekniskt svammel på ett sådant här forum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det blir litet "Citroën-tänkande här" alltså man skapar avancerade tekniska lösningar på problem som knappast existerar, att en liten lysdiod kan generera en massa eltekniskt svammel på ett sådant här forum...


 

 

Kopierat från Georg_Ohm 

 

Det bästa jag läst på länge!

 

 

 

Kalle  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hålla med om att sätta en tryckknapp för att få igång laddningen på låga varv kan kallas för en "avancerad teknisk lösning". Om generatorn tål det är det väl det enklaste sättet att slippa balansera in glödlampor med rätt wattal som dessutom mycket snabbare går sönder än en lysdiod vilket ger att man inte får någon laddning eller vid gång inte ser om generatorn slutar ladda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm skrev: Thomas-1, när du skriver "rippel" så tänker väl du på det som kommer ut ur B+?

Nej, egentligen D+ som matar fältspolen via regulatorn. Men den sk diodtrion - small diodes i ditt schema - är ju kopplade till samma tre punkter som B+ dioderna så det blir samma spänningsnivå på D+ och B+. Alltså bortsett batterispänningens nivå som bara B+ har. (Diodtrion skall ju isolera från batteriet annars kunde man ju skippat trion och kopplat regulatorns D+ direkt till B+.)

Haha, nu blev det visst tilltrasslat igen. Själv tror jag som sagt inte att ripplet är intressant angående LED-laddlampa, men det kunde vara litet intressant att en gång för alla begripa dess amplitud ändå. :-)

I LED-diodens datablad kan man se vad den vill ha för ström etc. Bara att koppla seriemotstånd lämplig för magnetiseringen och sedan lägga dioden parallellt över detta kan jag också tycka.
(Möjligen också komplettera med ett eget seriemotstånd direkt på själva LED:ns ben så att den trivs bra i alla lägen? Alltså bara om LED:en inte redan är avpassad för 12V.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...