calle_p40 1 Postad 8 November , 2015 Hej jag är ny angående båtar och i synnerhet plastbåtar. Det här med Gelcoat gäller det hela båtens skrov eller är det bara det som är ovanför vattenlinjen? Hur vet jag om jag måste måla med med 2-komponentsfärg (epoxy-färg) efter blästring? Ytan som är på min båt som jag köpte är skråvlig-blå färg tar man bort det så kommer glasfibern synas.(Ca 2-3mm tjock blå färg) Hur får jag reda på vilken färg det är på min båt? mörkblå men finns det någon viss beteckning jag kan se? Har fått skavsår på övre delen av skrovet dvs det som inte är i vattnet. En sista sak, har lite trädetaljer som jag vill ha bort för slipning och lackning, grabbräcke sitter med aluminium ändar och knapen sitter skruvat med 2 spårskruv och går inte rubba och dörrarna till akterruffen sitter med långa gångjärn, ca 30-40 små spårskruv. är det bara att försöka ta bort dom eller slipa och lacka på plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 8 November , 2015 Hej När båtarna tillverkas har dom flesta gelcoat på hela skrovet men ofta så kletar man på Bottenfärg för att slippa beväxning. När man fått böldpest eller annat som gör att man vill få bort allt på botten så blästrar man bort färg och/eller gelcoat, då måste man måla med något vattentätt som epoxy. Så förhoppningsvis så har du redan epoxy eller gelcoat. Och du behöver inte ta bort allt om du inte har problem med glasfibern. Om du bara har Bottenfärg på glasfiber låter osannolikt, måste du nog blästra och sen låta den torka ur. Skrapa lite och ta lite bilder så kan du nog få mer exakt svar på vad du skall göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
calle_p40 1 Postad 8 November , 2015 Förra ägaren hade blästrat av den för 3 år sedan och därefter spacklat med epoxy spackel sen slipat ner resterna. det "enda" att göra är att måla men jag måste väl måla med epixyfärg? jag ska ta några bilder men båten är 3 mil bort. skickar med en bild men långt ifrån tyvärr. http://www.ladda-upp.se/image.php?id=171296&size=full Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
calle_p40 1 Postad 8 November , 2015 (redigerade) Redigerad 8 November , 2015 av calle_p40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 8 November , 2015 Hej!Jag svarar i din text nedan.Mackey Hej jag är ny angående båtar och i synnerhet plastbåtar.Det här med Gelcoat gäller det hela båtens skrov eller är det bara det som är ovanför vattenlinjen? När man tillverkar båten har hela skrovet ett skikt av gelcoat ytterst, både över och under vattenlinjen. Skrovet under vattenlinjen brukar man ofta måla med en mer eller mindre giftig färg för att slippa beväxning. Idag går båtlivet mot att vara mera miljövänligt och fler och fler övergår från att bottenmåla till att tvätta sin botten i särskilda borsttvättar (ungefär som en biltvätt). Hur vet jag om jag måste måla med med 2-komponentsfärg (epoxy-färg) efter blästring? Ytan som är på min båt som jag köpte är skråvlig-blå färg tar man bort det så kommer glasfibern synas.(Ca 2-3mm tjock blå färg) Normalt målar man inte med epoxi under vattenlinjen, det gör man endast för att hindra vatten att tas upp av skrovet. Gelcoat är inte helt vattentätt och plasten (polyester) som skrovet är tillverkat av tar upp en del vatten. Epoxi har bättre förmåga att hindra vatten att tränga in så många gör en epoxibehandling dels för att slippa vatteninträngning och dels för att slippa böldpest (en kemisk process som kan ske på vissa skrov).Om båten är blästrad borde den också vara behandlad med epoxi. Det finns klar/genomskinlig epoxi så det kan vara så att du ser glasfibern genom epoxin. Om det däremot sticker ut glasfiber bör du nog göra om jobbet som den förre ägaren gjort.Den blåa färgen på din botten är sannolikt blå bottenfärg. Vanligast är väl att jämna till den gamla färgen genom att våtslipa botten. Skölj av, låt torka och lägg sedan på ny bottenfärg. Hur får jag reda på vilken färg det är på min båt? mörkblå men finns det någon viss beteckning jag kan se?Har fått skavsår på övre delen av skrovet dvs det som inte är i vattnet. Det är svårt att få exat rätt nyans på färgen. Båttillbehörsaffärerna vet ofta vilken färg det är eller så kanske någon här på MG vet. Vad är det för båt och årsmodell? En sista sak, har lite trädetaljer som jag vill ha bort för slipning och lackning, grabbräcke sitter med aluminium ändar och knapen sitter skruvat med 2 spårskruv och går inte rubba och dörrarna till akterruffen sitter med långa gångjärn, ca 30-40 små spårskruv.är det bara att försöka ta bort dom eller slipa och lacka på plats? Mitt råd är att inte göra för mycket på en gång om du inte har oanad arbetskapacitet. Snygga till trädetaljerna på enklaste vis på plats. Lägg tid på att fixa sådan som är viktigt för funktion och säkerhet först. Köp eller låna boken Vårda din plastbåt. Dessvärre är den slut på förlaget, men den finns säkert att få tag på fortfarande. Jag såg boken på Hjertmans så sent som i augusti. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 November , 2015 (redigerade) Vilka delar av båten talar du om. Färgen på skrovsidorna på en gammal båt är inte lätt att få rätt. Speciellt den färgade gelcoaten bleks med tiden. Även om man skulle ha färgkoden på originalgelcoaten så stämmer det i regel inte. Dom gubbarna som har jobbat hela livet med plastreparationer brukar va enorma på att blanda till rätt nyans. Vi har en sån på Smögen som jag brukar få hjälp av. Men han måste naturligtvis ha ett färgprov att blanda efter. Du talar om blästring. Den metoden brukar man ju ta till om båten har konstaterad plastpest. Har din båt det!? Små blåsor i gelcoaten under bottenfärgen, som innehåller en vätska, som luktar ättika om man petar hål på blåsan Som Tugge skriver så "kladdar" ju många på bottenfärgen. Fast även om man inte har "kladdat på" bottenfärgen, blir det ju många lager genom åren. Släpp på vissa ställe och tjocka kanter på vissa. Började slipa ner resten bottenfärg på min båt i går,efter att högtrycken tagit det som gick. Många års lager med olika typer av bottenfärg, har gett en väldigt grov och skrovlig yta. Efter att ha spacklat upp de småskador som finns, tänkte jag lägga på en epoxygrundfärg, som underlag för den kommande bottenfärgen. Här på västkusten behövs nån form av bottenfärg för att hindra påväxtnigen. Vad för bottenfärg jag skall lägga på har jag inte bestämt mig för ännu. Skall man måla skrov eller överbygge ger en färg som "sträcker sig" när den härdar det bästa resultatet om man handmålar. Det finns ju ett par fabrikat och detta är ett http://www.de-ijssel-coatings.se/ Om man skall plocka bort alla beslag mm när man målar beror ju på hur mycket man vill förstöra. Personligen hade jag nog plockat bort så mycket det över huvud taget går och monterat tillbaka det som var ok och ersätt det som förstörts med nytt. Men vi är ju olika som människor. Sen är det ju som Mackey säger - det gäller att prioritera vad man skall göra. "Rom byggdes inte på en dag" och man måste ju ha nåt kvar att åtgärda nästa år, och nästa och näsa och ................................... Boken som rekommenderades går att låna på biblioteket om den inte går att köpa. Björn Peter Behrens har ju skrivit ett par relativt lika böcker. Han inte ditt bibliotek boken kan dom beställa hem den. Den finns alltid någonstans i landet. Redigerad 8 November , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser